Estudio acerca de los factores que influyen en la pérdida de interés hacia las matemáticas en los estudiantes del colegio Filipense de la ciudad de San Juan de Pasto, Colombia

Estudio acerca de los factores que influyen en la pérdida de interés hacia las matemáticas en los estudiantes del colegio Filipense de la ciudad de San Juan de Pasto, Colombia

Main Article Content

Fabián Leonardo Muñoz-Muñoz
María Janeth Bravo-Montenegro
Hilbert Blanco-Álvarez
Abstract

Thispaper presents the resultsofan investigation ofthe gradual lossofinterest inmathematicsof163 studentsof the ColegioFilipense “NuestraSeñora de la Esperanza” ofthe city ofSanJuan dePasto(Nariño). Data were collectedusing a Likert questionnaire and semistructured interviews. Finally, it was concluded that the lossofinterest inthis subjectis due to severalreasons: the gradual disappearanceof play andlearning activitiesinbasic educationhad a greaterpresence, lack of motivation activities on the partof the professorandlittle relationtothestudentsof secondary educationarethe topics coveredin math classwith daily life.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Fabián Leonardo Muñoz-Muñoz, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto.

Docente Universidad de Nariño

María Janeth Bravo-Montenegro, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto.

Docente Universidad de Nariño

Hilbert Blanco-Álvarez, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto.

Docente Universidad de Nariño
References

Bishop, A. (2005). Las influencias sociales en la clase de matemáticas. En: A. Bishop, Aproximación sociocultural a la Educación Matemática. (p. 141-148). Cali: Universidad del Valle.

Blanco, H. (2006). La Etnomatemática en Colombia. Un programa en construcción. Revista BOLEMA – Boletim de EducaçãoMatemática , 19 (26), 49-75.

Castro Blanco, E. (2010). Derechos Humanos: Del Iusnaturalismo clásico al Iusnaturalismo moderno. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 58-70. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.90

Gómez Chacón, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático.Madrid: Narcea.

Huertas Díaz, O. (2010). El Discurso y la práctica de los derechos plenos frente al libre desarrollo de la personalidad en la Escuela. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 2(1), 10-24. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v2i1.64

Muñoz, F. & Bravo, J. (2007). Estudio sobre las influencias que ejercen los padres, profesores y compañeros en la actitud de los estudiantes frente a las matemáticas, Trabajo de grado, Universidad de Nariño, Departamento de Matemáticas y Estadística, San Juan de Pasto.

Ursini, S., Sánchez, G., & Orendain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de actitudes hacia las matemáticas y hacia las matemáticas enseñadas con computadora. Educación Matemática, 16(3), 5978.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |