Teaching strategies in music education teacher training

Estrategias de enseñanza en la formación de los docentes de educación musical

Main Article Content

José Antonio Márquez Rangel
Abstract

Music in recent times has taken over different spaces and has become a key element in various innovative concepts referred to some topics as in the case of education, which focuses its interest in music pedagogy and from there arises as an intention: to reveal some strategies for teaching in the career of music education at the Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio of the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. In effect, through the theoretical contribution, some strategies are proposed that converge in an active, pro-active and creative pedagogical action for teaching in the different specialty chairs of the music education career, offering with it methods and tools so that the future music education teacher can re-invent the teaching and learning process to guarantee success and therefore quality in the formation and training of those interested in the music education career. Aspects that are achieved by keeping in mind that music is one of the most important areas within the formation of individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Cardozo (2003). “Cultura y enseñanza, interacción necesaria”. Artículo de la Revista: Educación y Ciencias Humanas de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Decanato de Postgrado. Año XIII. N° 24-25. Caracas – Venezuela.

Fuentes, F. (2006). La historia y lo cotidiano. [Trad. Claudio Tognonato]. Barcelona, España: Península.

Gardner, H. (2006). Inteligencias múltiples, la teoría en la práctica. Barcelona. Ediciones Paidos Ibérica. S. A.

Gutiérrez (2011). Manual de Literatura Infantil (Cuentos, Poesías, Adivinanzas, Juegos y Canciones) para el Fortalecimiento del Acervo Cultural Regional en los Centros de Educación Inicial del Sector 1 – A del Municipio Barinas del Estado Barinas. Trabajo de Grado no Publicado. Universidad Fermín Toro. Barquisimeto Edo. Lara. Venezuela.

Hernández, C. (2007). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Infancia y Aprendizaje.

Jiménez (2010). Calendario Histórico Cultural para la Formación de Valores de Identidad Regional en los Niños y Niñas de Educación Inicial. Caso de Estudio: Centro de Educación Inicial Bolivariano “Don Rómulo Gallegos” Municipio Barinas. Trabajo de Grado no publicado de la Universidad Fermín Toro. Cabudare. Venezuela.

Martínez, J. (2002). Planificación Estratégica en las comunidades. México: Prentice Hall.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Currículo del Subsistema de Educación Primaria Bolivariana. Caracas. Venezuela.

Monsonyi (2006) citado por Meza (2013). Identidad, Tradición, Autenticidad. Centro de Estudio Rómulo Gallegos. Caracas – Venezuela.

Morillo (2007). Barinas, en Síntesis. Texto de consulta obligada para el estudiantado barinés y lectores en general. I edición. Mérida.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 1994).

Páez (2012). Actitud del docente ante la promoción de la identidad cultural, eje transversal valores en la Escuela Básica Nacional República de Brasil de San Juan de los Morros del Estado Guárico. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales (UNERG). Venezuela.

Pepe (2011). Catálogo sobre Patrimonio Cultural Venezolano. Municipio Barinas. Venezuela.

Rojas (2008). Actitud del Docente en la Formación de Valores Culturales Regionales en los Estudiantes de la II Etapa de Educación Básica de la Parroquia Aguedo Felipe Alvarado del Municipio Iribarren. Trabajo de Grado no publicado. Universidad Fermín Toro. Venezuela.

Silva (2009). Calendario Histórico Cultural para la Formación de Valores de Identidad Regional en los Niños y Niñas de Educación Inicial. Caso de Estudio: Centro de Educación Inicial Bolivariano “Don Rómulo Gallegos” Municipio Barinas, Estado Barinas.

Tamayo (2009). La Investigación. Editorial Limusa, Noriega.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2009). Normas para la Elaboración, Presentación, Defensa y Evaluación del Trabajo de Grado y tesis Doctoral. Caracas.

Vega, C. (1977). Folklore y cultura. Caracas. Venezuela: Editorial Ávila Gráfica, S. A.

Vygotsky, L. (1978). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Paidos.

Zárate, C. (1999). Historia del descubrimiento y la conquista. Introducción y notas de Dorothy Mc Mahon. Universidad de Buenos Aires.

OJS System - Metabiblioteca |