Reengineering of the real estate management administrative process in a telecommunications company
Reingeniería del proceso administrativo de gestión inmobiliaria en una empresa de telecomunicaciones
Main Article Content
This research sought to propose a reengineering design of the administrative process of the real estate management area for the optimization of human and financial resources in a telecommunications company in the city of Medellín, making a diagnosis of the activities that make up the process and identifying the causes of poor integration between companies. The methodology used is qualitative, descriptive and exploratory in scope, through the application of 7 semi-structured interviews to the collaborators of the administrative process in the area of real estate management, who were questioned for aspects such as: characteristics of the process, causes of problems around the merger, strategies for improvement and optimization in financial and human resources terms to carry out the diagnosis. Also, the business process reengineering methodology would be used - in English BPR, for the formulation and redesign of the real estate management process. The partial results indicate that the lack of defining the activities of the real estate management process since it is the most recurring problems of the company. Likewise, there were difficulties in the integration of the companies, showing that there are no defined objectives since each company continues to work with its own policies, generating waste of resources.
Downloads
Article Details
Aroní, H. E. (2017). Propuesta de reingeniería del software orientada a objetos para mejorar la calidad del sistema informático en la empresa de joyas DESIGNS QUALITY EXPORTS S.A.C., 2016. [Universidad Privada Norbert Wiener]. http://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/1371/MAESTRO - Bardales Pinedo%2C Otoniel.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Campuzano, G. S. (2018). Propuesta para la reingeniería de la empresa Rubening S.A. en la ciudad de Guayaquil [Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/37736
Cantillo, J. C. (2013). Incidencia de la cultura organizacional en el desempeño. Revista Económicas. ECONÓMICAS CUC, 34(1), 131-152. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.12
Consultoría SAP. (2020). SAP RE o REFX |. https://www.consultoria-sap.com/2012/03/sap-re-o-refx.html
Del Aguila, W. C., Sánchez, C. M., & Sánchez, C. M. (2018). Vista Staff: Reingeniería de los procesos del negocio y su influencia sobre la atención al cliente en la empresa Turismo Carolina Travel S.A.C. [Universidad Privada del Norte]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UUPN_630a7751eadb7d661d751c5eb9e31fdd/Details
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24(2), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
Guzmán, J., & Lemus, D. (2018). La fusión de empresas, conceptos y principales repercusiones en el clima organizacional para las pymes en Bogotá. Administración de Empresas. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1530
Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reingeniería (Norma (ed.)).
Harrington, J. R., & Lee, J. H. (2015). What Drives Perceived Fairness of Performance Appraisal? Exploring the Effects of Psychological Contract Fulfillment on Employees’ Perceived Fairness of Performance Appraisal in U.S. Federal Agencies. Public Personnel Management, 44(2), 214-238. https://doi.org/10.1177/0091026014564071
León, C., & Peñate, O. (2011). Territorio y desarrollo local. Economía y Desarrollo, 146(1-2), 5-18. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425541315001
Mallar, M. Á. (2010). La gestión por procesos: Un enfoque de gestión eficiente. Visión de futuro, 14(1), 1-23.
Moreno-García, R. R., & Parra-Bofill, S. (2017). Metodologia para la reingenieria de proceosos. Validacion en la empresa Cereales «Santiago». Ingeniería Industial, 38(2), 130-142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362017000200002
Muñoz, M. del P., Cabrita, M. do R., Ribeiro da Silva, M. L., & Diéguez, G. (2015). Técnicas de gestión empresarial en la globalización. Revista de Ciencias Sociales, 21(3), 346-357. https://doi.org/10.31876/rcs.v21i3.25736
Ospina, R. (2006). La reingeniería de procesos: una herramienta gerencial para la innovación y mejora de la calidad en las organizaciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, II(2), 91-99. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v2i2.1493
Panta, E. (2017). Aplicación de la Reingeniería de Procesos para mejorar la productividad de venta en el área Telecom de la empresa Conecta Retail SA Surco-2017 [Universidad César Vallejo]. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/17723
Pérez, A. G., Gisbert, V., & Pérez, E. (2017). Reingeniería de procesos. 3C Empresa: investigación y pensamiento crítico, Edición Es, 81-91. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2017.especial.81-91
Rafoso, S., & Artiles, S. (2011). Reingeniería de procesos: conceptos, enfoques y nuevas aplicaciones. Ciencias de la Información, 42(3), 29-37. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181422295004
Reyes, C., & Ayarza, A. (2018). La comunicación organizacional y su influencia en el clima organizacional de los operarios de instrudias San Miguel en el 2017 [Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)]. https://www.redalyc.org/pdf/819/81952828027.pdf
Rodríguez-Sánchez, J.-L., Mora-Valentín, E.-M., & Ortiz-de-Urbina-Criado, M. (2018). Successful Human Resources Management Factors in International Mergers and Acquisitions. Administrative Sciences, 8(3), 45. https://doi.org/10.3390/admsci8030045
Tabares, P. C. (2011). Problemáticas organizacionales más recurrentes en los diagnósticos organizacionales integrales de las empresas e instituciones del Estado de Guanajuato, en un periodo comprendido del año 2007 a 2011 [Corporación Universitaria Lasallista Ciencias]. https://doi.org/10.16194/j.cnki.31-1059/g4.2011.07.016