Educational Innovation in the Amazonian Context: An Educational Approach to Virtual Education at the Universidad de la Amazonia

Innovación Educativa en Contexto Amazónico: Una Apuesta Educativa hacia la Educación Virtual en la Universidad de la Amazonia

Main Article Content

Yeison Andrés Váquiro – Plazas
Jaime Andrés Castro – Lozada
César Omar Jaramillo – Morales
Díber Albeiro Váquiro – Plazas
Abstract

The results of the Feasibility Study and Market Research for the creation of the Master's Degree in Educational Innovation virtual modality at the Universidad de la Amazonia are presented. Applying a probabilistic sampling and the pertinent instruments, the level of perception and acceptance in the selected sample was captured. The objective of the study was to identify the existing potential demand. This study was a descriptive cross-sectional study, developed under the mixed method. The results showed a high acceptance by the surveyed population and in accordance with the needs identified from the Amazonian territory.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Deroncele, Á., Medina., P., Goñi, F. F., Montes C., M. M., Roman C., E., & Gallegos S., E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 145-161. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009

Donnelly, R. (2019). Supporting pedagogic innovators in professional practice through Applied eLearning. E-Learning and Digital Media, 16(4), 301-327. https://doi.org/10.1177/2042753019836317 DOI: https://doi.org/10.1177/2042753019836317

GLOBAL INNOVATION INDEX 2020. (2020). Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. https://www.wipo.int/global_innovation_index/es/2020/

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, P. (2008). Capítulo 12: Ampliación y fundamentación de los métodos mixtos. Fundamentos de Metodología de la Investigación.

Organización de Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE) (2005). Manual de Oslo. GUÍA PARA LA RECOGIDA E INTERPRETACIÓN DE DATOS SOBRE INNOVACIÓN. 3ra ed. Editorial, Tragasa. http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf

Palacios, M. L., Toribio, A., & Deroncele, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: Una revisión sistemática de literatura. UNIVERSIDAD Y SOCIEDAD | Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 13(5), 134-145. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-134.pdf

Pascual Medina, J., & Navío-Gàmez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile?. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(4), 71-90. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395

UNESCO. (2016). Innovación educativa. Lima, Perú: CARTOLAN E.I.R.L.

Váquiro Plazas, Y. A., Castro Lozada, J. A., Jaramillo Morales, C. O., & Váquiro Plazas, D. A. (2021). DOCUMENTO ESTUDIO DE FACTIBILIDAD PARA LA CREACIÓN DE UNA MAESTRÍA EN INNOVACIÓN EDUCATIVA MODALIDAD VIRTUAL EN LA UNIVERSIDAD DE LA AMAZONIA.

WORLD ECONOMIC FORUM (2020). The Global Competitiveness Report. How Conuntries are Performing on the Road to Recovery. https://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2020.pdf

OJS System - Metabiblioteca |