Characterization of French tourism in tourist destination Havana

Caracterización del turismo francés en el destino turístico La Habana

Main Article Content

Abstract

Tourism is a sector that benefits from demand studies and segmentation. The more specialized and personalized the services, the more attractive they become. In Cuba, the gradual development of tourism has made it one of the most important sectors of the country's economy. In this regard, it is necessary to understand the preferences of visitors arriving at the destination to modify and improve service delivery and design new tourism products. In this context, it has been decided to conduct research aimed at characterizing the demand of French tourists in the Havana destination. To achieve this, tools such as document review and surveys based on standardized and face-to-face interviews were used. The French tourist visiting Havana shows an interest in learning about history and culture, has a middle-high income, and the predominant age is slightly younger than the global average. This study advances the understanding of French tourist demand in Cuba and also provides a basis for the creation of effective tourism strategies tailored to the specificities of the local market.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
18%
33%
Days to publication 
35
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Francisco de Paula Santander

Article Details

References

Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears. (2021). Mercado francés 2021: Información básica sobre el mercado francés. https://www.caib.es/sites/estadistiquesdelturisme/f/401414

Aponte, C. J., Gálvez, J. M., & Calle, M. P. (2020). Análisis de la potencialidad turística e interacción del sistema turístico de la parroquia Tendales, cantón El Guabo, El Oro, Ecuador. Kalpana, (9), 43-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7834291

Casa Obis. (2023). Destinos vacacionales preferidos por los franceses. https://casaobis.es/donde-van-los-franceses-de-vacaciones/

Costa del Sol. (2022). Tendencias del Mercado Francés. https://www.costadelsolmalaga.org/base/descargas/375361/tendencias-y-cifras-mercado-frances-2022

Fernández, R., Alfonso, D., Vilalta, J. A., & Labrador, O. (2022). Cuba en la industria turística: estudios de la demanda. Cooperativismo y Desarrollo, 10(1), 7–23. Recuperado a partir de https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/470

Forbes. (2021). ¿Cuántos días de vacaciones tienen los trabajadores de cada país? Forbes España. https://forbes.es/lifestyle/9037/cuantos-dias-de-vacaciones-tienen-los-trabajadores-de-cada-pais/

Garcia, N. (2021). Segmentación por motivaciones y valoración del turismo interior en el destino Manta, Manabí, Ecuador. Innovar, 31(80), 57–72. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93664 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93664

Gómez, S. & Rodríguez, K. M. (2018). Problemas y desafíos para la determinación de la demanda turística en México. Investigaciones Turísticas (16), pp. 87-107. https://doi.org/10.14198/INTURI2018.16.05 DOI: https://doi.org/10.14198/INTURI2018.16.05

González, B., Quintana, M., Hernández, Y., & Velasteguí, L. E. (2020). Diseño de un producto turístico para los viajeros procedentes de la Comunidad Autónoma de Galicia a La Habana. ConcienciaDigital, 3(4), 45-61. http://dx.doi.org/10.33262/concienciadigital.v3i4.1424 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v3i4.1424

González, O., Torres, L., Cruz, Y., & Milán, P. P. (2020). Los Millennials como segmento del mercado interno de La Habana. Revista Científica Ecociencia, 7(6), 68-82. https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/395 DOI: https://doi.org/10.21855/ecociencia.76.395

Hernández, Y., Sánchez, Y., Saldiñas, B., & Rives, K. A. (2020). Características de la demanda potencia del destino Cuba en la nueva normalidad postcoronavirus. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio. RITUREM, 4(2), 178-193. https://doi.org/10.21071/riturem.v4i2.13050 DOI: https://doi.org/10.21071/riturem.v4i2.13050

Hernández, Y., Torres, L., & Martín, R. (2024). Pautas estratégicas para la gestión de los destinos turísticos cubanos. Cooperativismo y Desarrollo, 12(2), e641. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/641

Hernández, Y; Llanes, A. & Hernández, D. (2023). Análisis comparativo de casos de buenas prácticas en la gestión de destinos turísticos en México y República Dominicana. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 7(1), 60-83. https://doi.org/10.21071/riturem.v7i1.1555 DOI: https://doi.org/10.21071/riturem.v7i1.15551

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill. https://www.academia.edu/download/64591365/Metodolog%C3%ADvestigaci%C3%B3n.%20Rutas%20cuantitativa,%20cualitativa%20y%20mixta.pdf

Hosteltur. (2020). El futuro del turismo: tendencias y retos para 2021. https://www.hosteltur.com/comunidad/nota/024680_el-futuro-del-turismo-tendencias-y-retos-para-2021.html

Instituto Costarricense de Turismo. (2023). FRANCIA - Caracterización general del mercado. https://www.ict.go.cr/es/documentos-institucionales/investigaci%C3%B3n-e-inteligencia-de-mercados/caracterizaciones-de-los-mercados-principales/2714-2023-caracterizaci%C3%B3n-mercado-francia-1/file.html

Instituto Distrital de Turismo Bogotá. (2019). Perfil Francia. https://www.idt.gov.co/sites/default/files/Perfil-Francia-MOV1.pdf

Jiménez, M., & Peña, A. (2017). La demanda turística internacional: recuperación de la crisis y turismo, una primera aproximación al caso español. Investigaciones Regionales, 38, 47-66. ISSN: 2340-2717. http://hdl.handle.net/10017/30999

Kassous, R. (2023). Enquête : Quelles sont les tendances voyage des Français en 2023 ? InfoTravel.fr. https://www.infotravel.fr/actualites/enquete-quelles-sont-les-tendances-voyage-des-francais-en-2023/

Martín, R. (2009). Principios, organización y prácticas para el turismo. La Habana: Félix Varela.

Naranjo, M. R., & Martínez & M. de los A. (2022). Reflexiones teóricas sobre la demanda turística global: Incidencia en la gestión y comercialización turística. Revista De Ciencias Sociales, 28, 359-375. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38169 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38169

Narváez, M., & Fernández, G. (2010). El turismo desde la perspectiva de la demanda. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 13(2), 175-183. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-42262010000200020&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v13.n2.2010.745

Oficina Nacional de Estadística e Información. [ONEI]. (2018). Anuario Estadístico de Cuba 2018. https://www.onei.gob.cu/sites/default/files/publicaciones/2023-01/aec_2018_0_compressed.pdf

Oficina Nacional de Estadística e Información. [ONEI]. (2022a). Anuario Estadístico de Cuba 2022. Edición 2023. https://www.onei.gob.cu/sites/default/files/publicaciones/2024-04/15-turismo-2022.pdf

Oficina Nacional de Estadística e Información. [ONEI]. (2022b). Anuario Estadístico La Habana 2022. Edición 2023. https://www.onei.gob.cu/aep-la-habana-2022

Oficina Nacional de Estadística e Información. [ONEI]. (2023). Arribo de viajeros. Visitantes internacionales. Octubre. https://www.onei.gob.cu/arribo-de-viajeros-y-visitantes-internacionales-octubre-2023

ONU-Turismo. (2021). Panorama del turismo internacional. https://doi.org/10.18111/9789284422746 DOI: https://doi.org/10.18111/9789284422746

Pereyra, L. C., & Vaira, M. (2021). Diseño de Muestreo. Universidad Nacional de Jujuy, 23-32.https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/156720

Piva, G. (2023). Estadísticas y análisis del turismo en Francia. Radical Storage. https://travel.radicalstorage.com/france-tourism-statistics/

Rodríguez, J., & Reguant, M. (2020). Calcular la fiabilitat d’un qüestionari o escala mitjançant l’SPSS: el coeficient alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Santana, M. (2022). España, destino extranjero favorito para los franceses en 2022. Hosteltur. https://www.hosteltur.com/151235_espana-destino-extranjero-favorito-para-los-franceses-en-2022.html

Secretaría de Estado de Turismo. (2023). Francia. Tourspain. https://conocimiento.tourspain.es/export/sites/conocimiento/.content/Informes/ficha-ejecutiva/2023/mayo/ficha-ejecutiva-francia-mayo-2023.pdf

Statista. (2023). Travel and Tourism in France. https://www.statista.com/topics/3768/travel-and-tourism-in-france/#topicOverview

Statista. (2023a). Distribution of travel and tourism expenditure in France 2019-2022, by tourist type. https://www.statista.com/statistics/644759/travel-tourism-contribution-france-gdp-foreign-domestic/

Torres, L. (2011). La segmentación por actividades como base para el desarrollo de productos turísticos. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, 4(10), 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9157071

Tourlane. (2022). Étude : Tendances de voyage 2023. https://www.tourlane.fr/tendance-voyage/

Turisme Comunitat Valenciana. (2023). Coyuntura mercado francés Abril 2023 y 2022.

Turismo de Islas Canarias. (2021). Perfil del turista que visita Islas Canarias: Francia. https://turismodeislascanarias.com/sites/default/files/promotur_francia_2021_0.pdf

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC
OJS System - Metabiblioteca |