Using learning styles in learning objects: a case study in a colombian public university

Using learning styles in learning objects: a case study in a colombian public university

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Boris Pérez-Gutiérrez

Resumen


Abstract


Background: computer-programming courses aren’t easy to study. Some authors have studied the difficulties in learning programming to support developing learning materials for basic programming courses. In Colombia there is an approach to teaching programming using an active learning approach (Interactive Learning Objects – ILOs) as one of the components that reinforce their pedagogical model, by supporting the generation of high-level programming skills. Objective: we want to explore the possibilities of using Learning Styles and Team Learning to increase the learning levels of Computer Programming students. Methods: this study was applied outside of the classroom in order to encourage autonomous learning. To do this we’ll pick a sample and apply a series of comparative tests between research groups. Results: the objective was met by effectively showing that providing content based LS and team-based leaning can improve a student’s performance. The intervention group grades were better than those of the comparison group though they should be analyzed further to get a more accurate conclusion. Conclusion: This study will give us the chance to see whether the strategy can be applied to the Francisco de Paula Santander University students.

Keywords: Active learning, informal learning, learning objects, learning styles, team-based learning

 

Resumen

 

Antecedentes: la programación de computadores es un tema difícil de aprender. Algunos autores han estudiado las dificultades en el aprendizaje de la programación para soportar el desarrollo de materiales de aprendizaje para los cursos básicos de programación. En Colombia hay un enfoque para enseñar programación usando aprendizaje activo (Objetos Interactivos de Aprendizaje) como uno de los componentes que refuerzan el modelo pedagógico, al apoyar la generación de habilidades de programación de alto nivel. Objetivo: se busca explorar las posibilidades al utilizar Estilos de Aprendizaje y Aprendizaje en Equipo para mejorar en los estudiantes los niveles de aprendizaje de programación. Métodos: este estudio se aplicó fuera del salón de clase para fomentar el aprendizaje autónomo. Para esto se seleccionó una muestra y se aplicaron una serie de pruebas comparativas entre los grupos de investigación. Resultados: el objetivo se cumplió al mostrar que efectivamente que esta estrategia puede mejorar el desempeño de un estudiante. Las calificaciones del grupo de intervención fueron mejores que las del grupo de comparación, sin embargo, estos resultados deben analizarse a profundidad para obtener una conclusión para exacta. Conclusión: este estudio nos dará la oportunidad de revisar si esta estrategia puede aplicarse a los estudiantes de la Universidad Francisco de Paula Santander.

Palabras clave: Aprendizaje activo, aprendizaje basado en equipos, aprendizaje informal, estilos de aprendizaje, objetos de aprendizaje.

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Biografía del autor/a (VER)

Boris Pérez-Gutiérrez, Universidad Francisco de Paula Santander.

Magister en Ingeniería de Sistemas y Computación.

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