Challenges and trends in the handmade ceramic sector in Cúcuta and its metropolitan area
Retos y tendencias del sector cerámico artesanal de Cúcuta y su área metropolitana
Main Article Content
Crafts are recognized worldwide as an economic activity that involves technical, productive, economic, commercial, social, aesthetic and cultural elements, which are strategic importance for the economic and competitive development of a country, generating employment and earnings, and consolidating as an alternative for scientific and cultural tourism. In view of this situation, this document was prepared with the aim of identifying strategic business opportunities for the handcrafted ceramics industry of the Norte de Santander department, especially in the city of Cúcuta and its metropolitan area, derived from the study of its most recent characterization , and the challenges and trends of the sector according to its behavior in Latin America and mega trends. This document is the result of the analysis, systematization and integration of a careful bibliographic review, which includes results of published research, books and documents from public and private institutions on the field of economic sciences, aimed especially at the artisan ceramic sector, with the objective to give an account of the advances and trends that this economic sector must adequately assume before an increasingly globalized society, and that allow to strengthen in the future the processes and dynamics of strategic planning for its productive chain. As a result of the research, it is concluded that due to the importance of crafts for the social and economic development of the region, it is necessary to understand the context in which the artisan activity is carried out with the aim of consolidating bases to promote the generation of policies efficient according to local capacities, with the validation of artisans around the problems and practices of their activity, to transform it into a sustainable productive project, which contributes to the improvement of the living conditions of artisans who generally live in poverty.
Downloads
Article Details
L. Molina, “Programa Orígenes, Honrando las Raíces de la Artesanía Colombiana,” de Foro Internacional Perspectivas y retos para el sector artesanal, Bogotá, 2013.
S. Benítez, “La artesania latinoamericana como factor de desarrollo económico, social y cultural: a la luz de los nuevos conceptos de cultura y desarrollo,” Cultura y Desarrollo, nº 6, pp. 1-19, 2009.
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo, “Política de turismo y artesanías: Iniciativas conjuntas para el impulso y la promoción del patrimonio artesanal y el turismo colombiano,” Diciembre 2009. [Online]. Disponible en:
http://www.mincit.gov.co/minturismo/publicaciones/194/politica_de_turismo_y_artesanias.
Artesanías de Colombia, “Apoyo y fortalecimiento del sector artesanal en Colombia,” Artesanías de Colombia, Bogota D.C., 2018b.
Artesanias de Colombia, “Proyectos Inversión Nacional: Apoyo y fortalecimiento del sector artesanal de Colombia,” 7 Junio 2018. [Online]. Disponible en: http://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/C_nosotros/apoyo-y-fortalecimiento-delsector-artesanal_727.
G. López y D. Martínez, “Visión prospectiva para las Mipymes del subsector artesanal en Pasto,” Estrategia Organizacional, vol. 1, nº 1, pp. 31-40, 2012.
M. Rivera y R. Hernández, “Microempresas de artesanía, turismo y estrategias de desarrollo local: retos y oportunidades en una ciudad histórico-patrimonial (Córdoba, España),” Estudios Geográficos, vol. 79, nº 285, pp. 529-553, 2018.
F. Casani, J. Rodríguez y F. Sánchez, “Los nuevos modelos de negocio en la economía creativa: Emociones y redes sociales,” Universia Business Review, nº 33, pp. 48-69, 2012.
M. Mortimore y W. Peres, “La competitividad empresarial en America Latina y el Caribe,” Revista de la CEPAL, vol. 74, pp. 37-59, 2001.
I. Pérez, “Las teorías del crecimiento económico: notas críticas para incursionar en un debate inconcluso,” Revista Latinoamericana de Desarrollo Económico, nº 25, pp. 73-125, 2016.
H. River y M. Malaver, “La importancia de la prospectivaen la sociedad,” Universidad & Empresa, vol. 5, nº 10, pp. 257-260, 2006.
C. Mera, “Pensamiento prospectivo: visión sistémica de la construcción del futuro,” Análsis, vol. 46, nº 84, pp. 89-104, 2014.
Artesanías de Colombia, “Diagnóstico del sector artesanal colombiano,” 1998. [Online]. Disponible en: http://repositorio.artesaniasdecolombia.com.co/handle/001/2479.
P. Salazar, “Informe Levantamiento de línea base de artesanos de Norte de Santander,” Artesanías de Colombia, Cúcuta, 2017.
A. Mogrovejo, L. Bastos y P. J. Antuny, “Impacto económico del sector cerámico en San José de Cúcuta (Colombia),” Universidad & Empresa, vol. 17, nº 29, pp. 157-180, 2015.
R. Ramírez y. Romero, “Posición Competitiva de los chircales artesanales del área metropolitana de Cúcuta (Colombia),” Espacios, vol. 38, nº 61, pp. 28-45, 2017.
R. Ramírez, “La innovación tecnológica en las empresas del sector cerámico del área metropolitana de Cúcuta,” Respuestas, vol. 17, nº 1, pp. 66-77, 2012.
J. Sanchez, J. Gelves y. Romero, “Caracterización tecnológica y del talento humano de las empresas fabricantes de cerámica roja ubicadas en el área metropolitana de Cúcuta,” Respuestas, vol. 17, nº 2, pp. 71-80, 2012.
L. Márquez y D. Serrano, “Diagnóstico del sector artesanal en Colombia: resultado del levantamiento de información realizado por Artesanías de Colombia entre 2014-2016.,” Artesanías de Colombia, 2017. [Online]. Disponible en: https://repositorio.artesaniasdecolombia.com.co/handle/001/4102.
Corporación Nueva Sociedad de la Región Nororiental de Colombia, “Definición de la visón prospectiva área metropolitana de Cúcuta Subregión Oriental: Cúcuta frontera de desarrollo,” Agosto 2014. [Online]. Disponible en: http://www.sisubregionalns.gov.co:8080/sis/files/sid_vision_subregionales/Vision_prospectiva_Oriental.pdf.
M. Porter, The competitive advantage of nations, Nueva York: Free Press, 1990.
S. Navarro, “La artesanía como industria cultural: desafíos y oprtunidades,” de XII Congreso Español de Sociología: Grandes transformaciones sociales , nuevos desafíos para la sociología, Gijón, 2016.
Gobernación de Norte de Santander, “Plan de Desarrollo del Departamento Norte de Santander, "Un Norte Productivo para Todos",” Abril 2016. [Online]. Disponible en: http://www.sednortedesantander.gov.co/index.php/informes-de-gestion. [Último acceso: 3 Agosto 2018].
Gabinete Municipal, “Plan de Desarrollo Municipal 2016-2019: San José de Cúcuta, Si se puede progresar,” 14 Junio 2016. [Online]. Disponible en: http://cucutanortedesantander.micolombiadigital.gov.co/planes/plan-de-desarrollo-20162019.
DNP, “Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022,” 2018. [Online]. Disponible en: https://www.dnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Bases-del-Plan-Nacional-de-Desarrollo-2018-2022.aspx.
A. Uribe, Estado del arte del sector artesanal en Latinoamérica: una mirada a través de la investigación realizada por la Red Iberoamericana de Innovación y Transferencia Tecnología para el Fortalecimiento Artesanal, Barranquilla: Universidad Simon Bolivar, 2012.
A. Barabas, “Multiculturalismo, pluralismo cultural y interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios,” Configurações Revista de Sociología, vol. 14, pp. 11-24, 2014.
J. Vargas, M. Brione y L. Rivera, “Estrategias de la industria cultural mexicana para el desarrollo regional del norte de Jalisco. El caso de la artesanía Huichol,” Huellas, nº 18, pp. 105-117, 2014.
F. Sales, Las artesanías en México, Situación actual y retos, México: Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública, 2013.
R. Duarte y J. Uribe, “Desarrollo e Innovación Artesanal en el Perú: Un estudio de caso en Chulucanas Piura,” INCEPTUM Revista de Investigación en Ciencias y Administración, vol. 7, nº 12, pp. 193-229, 2012.
J. Hernández, M. Yescas y M. Domínguez, “Factores de exito en los negocios de artesanía en Mexico,” Estudios Gerenciales, vol. 23, nº 104, pp. 77-99, 2007.
V. Novelo, “La fuerza de trabajo artesanal mexicana, protagonista ¿permanente? de la industria,” Alteridades, vol. 18, nº 35, pp. 117-126, 2008.
R. Duarte, “Políticas públicas para el desarrollo regional de las artesanías,” INCEPTUM Revista de Investigación en Ciencias y Administración, vol. 8, nº 15, pp. 229-258, 2013.
Estados Unidos Mexicanos.- Secretaría de Desarrollo Social, “Acuerdo por el que se emiten las Reglas de Operación de Programas del Fondo Nacional de Fomento a las Artesanías (FONART), para el ejercicio fiscal 2018.,” 2017. [Online]. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/303988/Reglas_de_Operacio_n_FONART_2018_DOF.pdf.
R. Abeledo, V. Coll y P. Rausell, “La cultura como factor de innovación socio-económica en el medio rural: el caso del clúster de artesanía artística de La Città Europea dei Mestieri d’Arte (CITEMA),” Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, nº 20, pp. 73-103, 2016.
O. del Carpio, S. Perla y V. Freitag, “Motivos para seguir haciendo artesanías en México: Convergencias y diferencias del contexto artesanal de Chiapas y Jalisco,” Ra Ximhai, vol. 9, nº 1, pp. 79-98, 2013.
J. Prada, D. Armijos y A. T. L. Crespo, “Ciudades patrimoniales, turismo cultural y perfiles de los visitantes algunas consideraciones a partir del caso de estudio de Cuenca (Ecuador),” Lurralde: Investigación y espacio, nº 39, pp. 199-216, 2016.
M. Rivera, P. Alberti, V. Váquez y M. Mendoza, “La artesanía como producción cultural susceptible de ser atractivo turístico en Santa Catarina del Monte, Texcoco,” Convergencia, vol. 15, nº 46, pp. 225-247, 2008.
O. Saldaña, R. Serrano, M. Pastor y Y. Palmas, “Análisis interpretativo del impacto del turismo en el patrimonio cultural artesanal. Tepoztlán, México,” Revista Investigaciones Turísticas, nº 16, pp. 46-67, 2018.
J. Jiménez, M. Domínguez y C. Martínez, “Estrategias de competitividad de los negocios de artesanías en México,” Pensamiento & Gestión, nº 26, pp. 165-190, 2009.
B. Bringas y I. Capaldi, “Artesanos y el comercio internacional. Comercio justo,” de Simposio de Estudios del Desarrollo. Nuevas rutas hacia el bienestar social, económico y ambiental, Santiago de Chile, 2013.
J. Serrano, “Artesanpia y su sentido en la historia: Incertidumbres y posibilidades en el tiempo presente,” Revista del Centro Interamericano de Artesanías y Artes Populares CIDAP, nº 73, pp. 9-21, 2013.
C. Iuva y C. Ciliane, “El souvenir artesanal y la promoción de la imagen del lugar turístico,” Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 24, pp. 188-204, 2015.
Ernst & Young Global Limited, “¿Qué nos traerá el futuro? Megatendencias Latinoamericanas, mas allá de la disrupción,” 2018. [Online]. Disponible en: https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-Megatendencias-Latam/$File/EY-Megatendencias-Latam.pdf.
National Intelligence Council, “Global Trendes 2030: Alternative Worlds,” 2012. [Online]. Disponible en: https://www.dni.gov/index.php/who-we-are/organizations/mission-integration/nic/nic-related-menus/nic-related-content/global-trends-2030?highlight=WyJ0cmVuZHMiLCJ0cmVuZCIsInRyZW5kaW5nIl0=.
Grupo de Desarrollo Regional del Tecnológico de Monterrey, “Las megatendencias sociales actuales y su impacto en la identificación de oportunidades estratégicas de negocios,” Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Monterrey, 2009.
BID, “Servicios sociales para ciudadanos digitales: Oportunidades para América Latina y el Caribe,” Banco Interamericano de Desarrollo, 2018.
K. Ohmae, El mercado de futuros, Barcelona: Norma, 2005.
M. Bosch, L. Ripani y C. Pagés, “El futuro del trabajo en América Latina y el Caribe: ¿Una gran oportunidad para la región?,” Banco Interamericano de Desarrollo, 2018. [Online]. Disponible en: https://publications.iadb.org/es/el-futuro-del-trabajo-en-america-latina-y-el-caribe-una-gran-oportunidad-para-la-region-version.
The Nielsen Company, “Comercio Conectado,” Encuesta global sobre comercio conectado de Nielsen, Estados Unidos, 2018.
G. Reyes, “Principales teorías sobre el desarrollo económico y social,” Nómadas, nº 4, pp. 1-23, 2001.
J.M. Guaita, J.M. Martín, J.A. Salinas y H.Mogorrón-Guerrero. "An analysis of the stability of rural tourism as a desired condition for sustainable tourism," Journal of Business Research, Vol. 100, pp. 165-174, 2019.
J.M. Martín, J.A. Salinas y J.A. Rodríguez. "Comprehensive evaluation of the tourism seasonality using a synthetic DP2 indicator," Tourism Geographies, Vol. 21, nº 2, pp. 284-305, 2019.
J.M. Martín. "Impacts of the Tourist Activity and Citizens' Evaluation About the Necessity for Resting Periods," Strategic Perspectives in Destination Marketing, p.p. 81-112, 2019.
J.M. Martín, J.D. Jiménez y V.Molina. "Impacts of seasonality on environmental sustainability in the tourism sector based on destination type: An application to Spain's Andalusia region," Tourism Economics, Vol. 20, nº 1, p.p. 123-142, 2014.
P. Rani. "Customer-based brand equity index of Kurukshetra," Journal of Tourism Analysis: Revista de Análisis Turístico, Vol. 26, nº. 1, pp. 48-61, 2019.
M. Godet, De la anticipación a la acción: Manual de prospectiva y estrategia. Barcelona: Marcombo, S.A., 1993.
J. Sánchez y R.P. Ramírez. El Clúster de la cerámica del área metropolitana de Cúcuta. San José de Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander, 2013.
J. Sánchez, R.P. Ramírez y J.A. González. La industria de los chircales artesanales del área metropolitana de Cúcuta. Bogotá: Ecoe Ediciones Limitada; San José de Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander, 2019.
J. Sánchez, F.A. Corpas y D.C. Álvarez. Aplicaciones de los nutrientes tecnológicos en la industria cerámica del área metropolitana de Cúcuta. Bogotá: Ecoe Ediciones Limitada; San José de Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander, 2018.
J. Sánchez, J.A. González Y E. F. Avendaño. El clúster cerámico: Apuesta de desarrollo socioeconómico de Norte de Santander. Ecoe Ediciones Limitada; San José de Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander, 2019.