Application of ChatGPT as an educational innovation in the teaching and learning processes in competency-based training: An analysis applying Machine Learning techniques

Aplicación de ChatGPT como innovación educativa en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la formación por competencias: Un análisis aplicando técnicas de Machine Learning

Main Article Content

Jennifer Andrea Londoño-Gallego
Isabel Cristina Andrade-Martelo
John Jairo Castro-Maldonado
Enevis Rafael Reyes-Moreno
Abstract

In today's dynamic educational scenario, the convergence between artificial intelligence and pedagogy has given rise to innovations that are redefining teaching and learning. The objective of this article is to analyze using Machine Learning techniques, the application of ChatGPT as an educational innovation in the teaching and learning processes in competency-based training. The methodology applied is MAIN (Method of Application of Educational Innovation) in three areas of knowledge: research, mathematics and physics, in addition, CRISP-DM (CRoss-Industry Standard Process for Data Mining) for the data analysis process. A quantitative, quasi-experimental approach was used with two audiences called the Control Group and the Experimental Group that works on the topic with ChatGPT as an innovation method. The selected sample is non-probabilistic for convenience. The results and data treatment were carried out with the Python programming language and implementing unsupervised learning algorithms such as DBSCAN, dendrogram and K-Means. The main findings demonstrate that young people and those in more advanced trimesters are more receptive to adopting new tools compared to adults and students in the first trimesters of academic training. The conclusions understand how the integration of ChatGPT impacts learning compared to conventional methods.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

W. O. Aparicio Gómez, “La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI”, Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, vol. 3, nº 2, p. 217–229, 2023.

UNESCO, “ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior”, 2023.

M. A. Pérez y S. E. Robador Papich, “El futuro de la educación universitaria con Chat GPT”, XVIII Congreso de Tecnología en Educación & Educación en Tecnología, 2023.

O. Vázquez Bautista, “El papel de ChatGPT en la educación: un enfoque de la tecnología y el aprendizaje automatizado”, Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 3, vol. 10, nº 20, pp. 28-30, 2023.

M. A. Morales Chan, “Explorando el potencial de Chat GPT: Una clasificación de Prompts efectivos para la enseñanza”, Universidad Galileo. La Revolución en la educación, 2023.

D. Torres Salinas y W. Arroyo Machado, “Manual de ChatGPT: Aplicaciones en investigación y educación universitaria”, Ediciones InfluScience, 2023.

R. A. Usanos, “Inteligencia artificial y bioética, España: Universidad Pontificia Comillas”, 2023.

J. González Alonso, Estudio sobre ChatGPT y herramientas basadas en IA en la educación, Universidad de Valladolid, 2023.

F. J. García Peñalvo, “La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico”, Education in the Knowledge Society (EKS), vol. 24, p. e31279, 2023.

A. Pérez Montero, “La desambiguación y el razonamiento en la inteligencia artificial: Análisis lingüístico de ChatGPT”, Universidad de Alicante, 2023.

M. D. Deleon Villagrán, “Perspectivas sobre el ChatGPT: Una herramienta potente en la Educación Superior”, PANORAMA UNAB, vol. 11, p. 5, 2023.

C. R. Cladera Gonzales, “El ChatGPT en la formación de Estudiantes de Administración”, Universidad NUR, 2023.

L. E. Gómez Vahos, L. E. Muriel Muñoz y D. A. Londoño Vásquez, “El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC”, Revista Encuentros, vol. 17, nº 02, pp. 118-131, 2019.

A. Sarrazola, “Uso de ChatGPT como herramienta en las aulas de clase”, Revista EIA, vol. 20, nº 40, p. 1–23, 2023.

J. L. Ramírez Díaz, “El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos,” Electrónica Educare, vol. 24, nº 2, pp. 475-489, 2020.

M. G. Vargas Sánchez y D. G. Lara Lojano, “La importancia de la formación por competencias para el ámbito laboral,” Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, vol. 7, nº 2, pp. 9608-9630, 2023.

N. F. Hincapié Parejo y C. C. De Araujo, “Evaluación de los aprendizajes por competencias: Una mirada teórica desde el contexto colombiano,” Revista de Ciencias Sociales, vol. XXVIII, nº 1, pp. 106-122, 2022.

P. Morales Bueno, “Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico, ¿una relación vinculante?,” Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 21, nº 2, pp. 91-108, 2018.

OCDE, “Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina,” Paris, 2020.

Á. Fidalgo Blanco, S. Echaluce y M. Luisa, “Método MAIN para planificar, aplicar y divulgar la innovación educativa,” Unversidad de Zaragoza, vol. 19, nº 2, 2018.

M. A. Marcos Rodríguez, A. M. Alvarez Rubio, A. M. Aguado Lingán, D. E. Paz Rubio, J. C. Saldaña Bocanegra y J. W. Carrillo Flores, Inteligencia Artificial en la educación digital y los resultados de la valoración del aprendizaje, Mar Caribe de Josefrank Pernalete Lugo, 2023.

R. Martínez, C. Parkinson, M. Caruso y D. López, “Propuesta de técnicas de validación para la calidad de datos abiertos e identificación de patrones para predicciones con Machine Learning,” XXIV Edición del Workshop de investigadores en Ciencias de la Computación, 2022.

J. J. Espinosa Zúñiga, “Aplicación de metodología CRISP-DM para segmentación geográfica de una base de datos pública,” Ingeniería, investigación y tecnología, vol. 21, nº 1, 2020.

C. Schröer, F. Kruse y J. M. Gómez, “A Systematic Literature Review on Applying CRISP-DM Process Model,” Procedia Ciencias de la Computación, vol. 181, pp. 526-534, 2021.

P. A. Buitrago Cadavid, J. A. Benavides Guevara, E. J. Restrepo Zapata, J. J. Castro Maldonado y J. A. Patiño Murillo, “Geospatial visualization of indicators for the dynamics of innovation in an educational institution applying clustering techniques, “ Journal of Physics: Conference Series, vol. 012012, p. 2516, 2023.

J. J. Castro Maldonado, J. A. Patiño Murillo y E. Camargo Casallas, “Aplicación de analítica de datos en la evaluación de los procesos deinvestigación aplicada y desarrollo experimental para fortalecer lascompetencias del siglo XXI en una institución de educación no formal,” Respuestas, vol. 27, nº 2, pp. 6-26, 2022.

J. J. Castro Maldonado, “Modelo de evaluación de riesgos informáticos basado en analítica de datos para la comunidad educativa del centro de servicios y gestión empresarial del SENA Regional Antioquia,” Revista Científica Multidisciplinar, vol. 6, nº 3, p. 323, 2022.

H. Robles Berumen, Nuevos métodos para clustering basado en algoritmos evolutivos, U. Universidad de Córdoba, Ed., 2023.

S. Raschka, Python Machine Learning, Packt Publishing Ltd, 2015, p. 454.

J. Amat Rodrigo, Clustering con Python, Licencia CC BY-NC-SA 4.0, 2020.

OJS System - Metabiblioteca |