Model analysis of survival estimates for retention time college students Francisco de Paula Santander University

Modelos estimados de análisis de supervivencia para el tiempo de permanencia de los estudiantes de la Universidad Francisco de Paula Santander

Main Article Content

Mawency Vergel Ortega
José Joaquín Martínez-Lozano
Eduardo Ibargüen-Mondragón
Abstract

The article shows factors associated with college desertion. The survival analysis technique allowed to perform a study with students from different programs at the Francisco de Paula Santander University, considering the events: semester, abandonment, punishment, punishment - abandonment. Using the Kaplan-Meier estimator [1], the survival function for each event of interest was estimated and desertion models whose variables were significant at 10% using the semiparametric method of Cox [2] were determined. The verification test of proportional hazards, residual figures of Schoenfeld [3] and influence were used as statistics tools to explain the survival of the students. Results of the survival functions have revealed that the management of pre-concepts in science (precalculus, chemistry, physics) is a factor that increases the risk, students wishing to study other programs, as well as those who have received any punishment have greater tendency to abandonment. Lower scores on tests and no pre-concepts management, as well as loss of employment of parents and psychoactive substance use are at greater risk of abandonment. Graduate students show high risk of desertion due to socioeconomic factors or non-completion of thesis; four determinants were identified as risk ratios through the Cox regression model [2], individual factors, socioeconomic factors, academic factors and institutional factors and a factor determined from perceptions associated with aptitude and attitude of the teacher.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander.

Doctorado en Educación.

José Joaquín Martínez-Lozano, Universidad Francisco de Paula Santander.

Doctorado en Educación.

Eduardo Ibargüen-Mondragón, Universidad de Nariño - Pasto.

Doctorado en Ciencias Matemáticas.

References

E. Kaplan and E. P. Meier. “Nonparametric estimation from incomplete observations,” Journal of the American Statistical Association, vol. 53, no. 1, pp. 457-481, 1958.

D. Cox. (1972). Regression models and life-tables. [En línea]. Disponible en: http://www.hrc.es/bioest/Supervivencia_3.html

D. Schoenfeld. “Chi-squared goodness of fit test for the proportional hazards regression model”. Biometrika, vol. 67, no. 1, pp. 145-153, 1980.

J. Martínez, S. Zafra and M. Vergel. Comportamiento juvenil y desarrollo de competencias prosociales. Bogotá: Ibañez, 2015.

F. Barrera, E. Maldonado and C. Rodríguez. “Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas,” Cede, vol. 41, no. 1, 2006.

M. Vergel, M. P. Cárdenas and O. L. Rincón. “Reliquidación de matrícula. Caracterización del beneficiario en la Universidad Francisco de Paula Santander,” Ecomatemático, vol. 4, no. 1, pp. 80-94, 2013.

D. Rubin. “Estimating causal effects of treatments in randomized and nonrandomized studies” Journal of Educational Psychology, vol. 66, no. 1, pp. 688-701, 1974.

A. Arellano. Evaluación de programas de formación ocupacional: El caso de España. [En línea]. Disponible en ftp://ftp.cemfi.es/pdf/papers/pew/A.Arellano.pdf

D. Hosmer and S. Lemeshow. Applied Survival Analysis: Regression Modeling of Time to Event Data. New York: John Wiley & Sons, 1999.

M. Vergel, H. Parra and J. Sánchez Frank. Hacia un modelo para evaluar la pertinencia en la oferta académica de la universidad Francisco de Paula Santander. [En línea]. 2013. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-341895_archivo_pdf

M. Corujo, N. Oñate and C. Barraez. Influencia del curso de inducción en la prosecución y deserción estudiantil. Análisis de dos cohortes según la participación en el curso y la modalidad de ingreso [En línea]. Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a5n26/5-26-2

Universidad Francisco de Paula Santander UFPS. Proyecto Educativo Institucional. Cúcuta: UFPS, 2007.

J. Bromaghin. “Sample Size Determination for Interval Estimation of Multinomial Probabilities,” The American Statistician, vol. 47, no. 3, pp. 203–206, 1993.

H. Gallardo and M. Vergel. Hacia una propuesta para el aprendizaje de la geometría. [En línea]. 2004. Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/6409

Ministerio de Educación Nacional MEN. La deserción estudiantil. Reto Investigativo y Estratégico asumido de forma integral por la UPN [En línea]. 2008. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85600_Archivo_pdf3.pdf

G. Estévez and A. Quintela. “Nonparametric estimation of the hazard function under dependent conditions”. Communications in Statistics-Theory and Methods, vol. 28, no. 10, pp. 2297-2331, 1999.

M. Valarde. “SPSS/PC advanced statistics”, v. 22. [Disco Magnético]. México: SPSS, 2014.

Microsoft Co. Microsoft Official Academic Course: Microsoft Office PowerPoint 2007, 2ª Ed. México: John Wiley & Sons, 2008.

M. Vergel, L. M. Herrera and N. Aristizabal. “Prevención del estrés en profesores del Departamento de Matemáticas y Estadística-UFPS,” Respuestas, vol. 10, no. 2, pp. 25-30, 2005.

S. L. Zafra, J. J. Martínez and M. Vergel. Apps en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 6, no. 2, pp. 198-208, 2015.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |