Phenomenology of consumption of psycoactive substances in university students in Bogota

Fenomenología del consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes universitarios en Bogotá

Contenido principal del artículo

Sandra Catalina Guerrero-Aragón
Ángel Alberto García-Perdomo
Sandra Milena Hernández-Zambrano
Ruth Alexandra Castiblanco-Montañez
Resumen

Objective: Determine the phenomenological context related to the habits of consumption of psychoactive drugs, in university students from a higher education institution of health sciences in Bogota, Colombia. Materials and methods: Qualitative descriptive study of phenomenological approach; 8 interviews were performed in young university students (key informants) who knew about the university context, the dealers, and the consumers. The technique for the recollection of data used were in-depth interviews. The project was approved by the Research Ethics Committee in Human Beings, Hospital of San Jose – University Foundation of Health Sciences (FUCS). Results: The findings identify 6 categories: 1) Risk factors of polydrug abuse; 2) Protective factors of polydrug abuse; 3) Psychoactive drugs; 4) Places for consumption; 5) Risk behaviors; 6) Consumption effects. From the analysis of the content and the propositions, 14 sub-categories emerged: internal and external risk factors; external protective factors; support networks; illicit and legal drugs; places: bars, trips, friend’s houses; risk behaviors: suicide, fights, sexual risk behavior; mental and physical diseases and academic performance. Conclusion: The study concludes that the present social problematic in university students, is based on risk situations to which students are socially exposed and requires a formative process that starts during childhood. The UNODC, proposes to examine the variables that influence the consumption and act with viable preventive programs in depth, allowing to strengthen the intrapersonal and interpersonal skills.

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Biografía del autor/a (VER)

Sandra Catalina Guerrero-Aragón, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Bogotá, Colombia

Instrumentadora quirúrgica. Psicóloga. Especialista en Docencia Universitaria. Máster en neuropsicología y educación. Coordinadora de investigación y docente. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Bogotá, Colombia. Correo: sandra.guerrero@fucsalud.edu.co

Ángel Alberto García-Perdomo, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Bogotá, Colombia

Instrumentador quirúrgico. Especialista en gerencia en salud. Docente. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Bogotá, Colombia. Correo: aagarcia@fucsalud.edu.co

Sandra Milena Hernández-Zambrano, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Bogotá, Colombia

Enfermera. Máster universitario en cuidados de salud para la promoción de la autonomía de las personas y la atención a los procesos de fin de vida. Doctora en ciencias de la salud. Docente investigadora. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Bogotá, Colombia. Correo: smhernandez3@fucsalud.edu.co.

Ruth Alexandra Castiblanco-Montañez, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Bogotá, Colombia

Enfermera, magister en salud pública. Estudiante de doctorado en ciencias de la salud. Coordinadora de investigación y docente. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Bogotá, Colombia. Correo: racastiblanco@fucsalud.edu.co.

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