Descriptive analysis of personality traits in relation to gender and age of the students of the University of Pamplona at the Villa Rosario campus

Análisis descriptivo de rasgos de personalidad en relación con el género y la edad de los estudiantes de la universidad de pamplona en la sede villa rosario

Main Article Content

Rocío de Belén Contreras-Manrique
Tatiana Valentina Ovalle-Lizcano
Jaime Fernando Rincón-Leal
Abstract

The study of the investigation of personality traits in university students, was developed with a mixed approach and descriptive design whose sample is 200 students from the University of Pamplona, ​​Villa Rosario, through the application of the Minnesota Multiphasic Personality Inventory II, the traits were determined of personality in relation to the gender and age of the students; observing an index in the degree of impulsivity in impulse control; also anxiety traits such as fear, obsessive, anguish in the male gender between the ages of 15 to 17 years; followed by the ages 18 to 25 of the same gender, with tendencies to react with feelings of sadness, and introversion and ideas of mistrust and suspicion. Then, in the female gender between 15 and 17 years old, emotions such as hysteria, extroversion, were present in the students, in a second order; ages 18 to 25 of the same gender, exhibiting being stress and hypochondriasis. In such a way these personality traits influence young university students either in their environment, particularly in the socialization processes with levels of anxiety, feelings of sadness or disorder such as depression, aggressiveness that affect the student in their learning process and interaction with their educational community and in professional training. This research was based on the theory of Erik Erickson, taking into account the stages in the development of the personality and emphasizing stage V (Identity versus Confusion of Roles), stage VI (Intimacy versus Isolation) where it was possible to give the importance, which is a fundamental basis to understand the process of human development, allowing the student to interact in a flexible, harmonious way in the environment that surrounds him.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Anastasi, A y Urbina, S. Tests Psicológicos. (1998). 7 ed. México, Editorial Pretice Hall

Barra Almagiá, Enrique. (2011). Bienestar psicológico y orientación de rol sexual en adolescentes v.17 n.1 Lima ene./jun. Liberabit. versión impresa ISSN 1729-4827

Bastidas Robayo, J. G. (2017). Procrastinación y rasgos de personalidad en estudiantes de una universidad privada de Lima este, 2016

Butcher, J.N., Graham, J.R, Ben-Porath, Y.S., Tellegen, A., Dahlstrom, W.G. y Kaemmer, B. (2019). MMPI-2. Inven-tario Multifásico de Personalidad de Minnesota-2 (4ª Ed.) (A. Ávila-Espada y F. Jiménez-Gómez, adaptadores). Ma-drid: TEA Ediciones

Carver, C y Scheier, M. Teorías de la Personalidad. 3 ed. México: Ed. Prentice Hall, 1997

Casa, H et al. Enciclopedia De La Psicología, Editorial. Océano , 2000

Espinosa, J. Et al (2009). Personalidad y Afrontamiento en Estudiantes Universitarios. Universitas Psychologica, Vol. 8, Núm. 2, mayo-agosto, 2009, pp. 311-322 Pontificia Universidad Javeriana Colombia

Contreras Manrique, L., Contreras Manrique, R. d., & Ovalle Lizcano, T. V. (2019). Asociación Fonoaudiológica, Psicológica y Odontológica en la patología del Bruxismo: En jóvenes universitarios de Cúcuta. Areté, 19 (1), [pgIn]-[pgOut]. Obtenido de: https://arete.ibero.edu.co/article/view/6586-1

M. Vergel-Ortega, R. V. Hernández, O. L. Rincón-Leal. (2016). “Influencia de curso precálculo y actividades de apoyo institucional en desarrollo de competencias y creencias en matemáticas”, Eco.Mat.vol. 7, no. 1, pp. 33-47, 2016

Arenas Villamizar, Vivian, Silva Monsalve, Gloria Inés, Annicchiárico Lobo, Julio Humberto, Contreras Manrique, Liliana, Luna Rodríguez, Ginny Roció, Martínez de Biava, Yadira, Bermúdez, Valmore, Jaimes Parada, Yanela Paola, Raynaud, Nathalie. (2018). Tendencias en intervención psicológica y psicoterapia en el Norte de Santander-Colombia Vol 37, No 5 (2018). AVFT - Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica

Guzmán-González, J., Madera-Carrillo, H., Sánchez-García, F., & Ornelas-Orozco, S. (2020). 16 factores de personalidad en estudiantes universitarios de la carrera de psicología en una Universidad del occidente de México, y su relación con el sexo y cohorte generacional

Revista Iberoamericana De Psicología, 13(2). https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13206

Hathaway, S,r y Mckinley, J. Invetnario Multifásico de Personalidad de Minnesota -2. TEA Ediciones

Hernández, L y Londoño C ( 2013 ). Imagen corporal, IMC, afrontamiento, depresión y riesgo de TCA en jóvenes universitarios. Anal. Psicol. vol.29 no.3 Murcia oct. 2013.

Hernández, R; Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw Hill

Jiménez, M y Cols. (2011). Hijos Adultos De Madres/Padres Alcohólicos Y Factores De Riesgo Psicológicos En Estudiantes Universitarios. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación” Volumen 11, Número 1 pp. 1-20 , 30 de abril. Universidad de Costa Rica

Lapierre, A. Psicoanálisis y Análisis Corporal de la Relación, Editorial Desclée de Brouwer, S.a . Henao, 1997

Márquez, T y Janin Andrea. (2014). Sintomatología Depresiva Y Dimensiones De Perfeccionismo En Jóvenes Universitarios De Lima Metropolitana. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5080

Ovalle, L, T, V; Coronel, P,L,D; Contreras, M,R,B; Cabrera, R, A; Contreras, M L. (2019). Impacto en la seguridad personal contra la regulación del delito cibernético en la Universidad de Pamplona, sede de Villa del Rosario; revista Respuestas. Dialnet. Vol (24) , N. 3 , 14-2, ISSN 0122-820X, ISSN-e 2422-5053. DOI:10.22463/0122820X.1793

Pacheco-Carrascal, N. (2016). La motivación y las matemáticas. Revista Eco.Mat.7 [149-158]

Suárez, A; Espinel, M; Contreras Manrique, L; Contreras Manrique, R. (2015). Herramientas de apoyo para el aprendizaje de los estudiantes que presentan limitaciones auditivas. Revista Areté, Editor Corporación Universitaria Iberoamericana, volumen (15), 1. 52-62. ISSN 1657-2513

Niño–Blanco, J. A. Hernández-Suárez, C.A. Bonilla- González, M.Y. (2019) Práctica pedagógica, dominio afectivo y procesos matemáticos de los docentes de matemáticas en el nivel de educación básica del sector público. Eco Matemático, 10 (1), 19-27

Moran Bastidas, D. G. (2019). Rasgos de personalidad y estilos de afrontamiento al estrés en adolescentes de dos instituciones educativas en Villa El Salvador

Morrs, C y Maisto, A. Psicología. 10 ed. México, Editorial Prentice Hall, 2001

Portoundo, J. . La Figura Humana de Karen Machover, Test Proyectivo. Biblioteca nueva

Stover, Juliana Beatriz (2019). Rasgos de personalidad disfuncional en estudiantes universitarios de Buenos Aire Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, ISSN-e 2451-6600, ISSN 1515-2251, Vol. 19, Nº. 2 (December 2019 - May 2020), págs. 54-68

Zambrano. Renato. ( 2011 ). Revisión sistemática del cuestionario de personalidad de Eysenck (Eysenck Personality Questionnarie – EPQ). Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia. liber. v.17 n.2 Lima jul./dic

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |