Impact of Definite Integral Modeling on Liquid Level Determination in a Tank: A Practical Application with Engineering Students

Impacto de la modelación con integral definida en la determinación del nivel de líquido en un tanque: Una aplicación práctica en estudiantes de ingeniería

Main Article Content

Francisco Javier Córdoba-Gómez
Fermín Álvarez-Macea
Cesar Augusto Hernández Suárez
Abstract

The study focused on how modeling enhances interactions in mathematics classes, specifically by using the definite integral to estimate the liquid level in a tank among engineering students in integral calculus. A descriptive and interpretive qualitative methodology was employed, with a phenomenological perspective in a case study. The findings indicated strong agreement between real and modeled data. This alignment demonstrates that integrating these methods in teaching motivates and engages students more, enriching their interactions and deepening their understanding of the application of the definite integral in practical contexts. This finding underscores the relevance of including practical approaches and real-world scenarios in mathematics education, aiming to foster a profound understanding and increased student interest.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agudelo, Y. M., & García, L. I. (2016). Desarrollo de la estimación de cantidades continuas en la magnitud volumen a través de la implementación de la modelación como estrategia de enseñanza y aprendizaje. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (46), 139-158. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/565/314

Álvarez-Macea, F., & Costa, V. A. (2019). Enseñanza del Algebra Lineal en carreras de ingeniería: un análisis del proceso de la modelización matemática en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Eco Matemático, 10(2), 65-78. https://doi.org/10.22463/17948231.2594 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2594

Arrieta, J. (2003). Las prácticas de modelación como proceso de matematización en el aula (Tesis doctoral no publicada). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN. https://www.matedu.cicata.ipn.mx/tesis/doctorado/arrieta_2003.pdf

Arrieta, J., Carbajal, H., Díaz, J., Galicia, A., Landa, L., Mancilla, V., Medina, R., & Miranda, E. (2007). Las prácticas de modelación de los estudiantes ante la problemática de la contaminación del río de la Sabana. En C. Crespo (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 20 (pp. 473-477). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/5299/1/ArrietaLaspr%C3%A1cticasALME2007.pdf

Basurto, A., Reséndiz, J., & Sauza, M. (2016). La matemática formal, una alternativa para la resolución de problemas técnicos en la empresa. El Cálculo y su Enseñanza, 7, 46-58. https://doi.org/10.61174/recacym.v7i1.96 DOI: https://doi.org/10.61174/recacym.v7i1.96

Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling - A theory for practice. En B. Clarke, D. Clarke, G. Emanuelsson, B. Johnansson, D. Lambdin, F. Lester, A. Walby, K. Walby, International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics (pp. 145-159). National Center for Mathematics Education. https://www.famaf.unc.edu.ar/~revm/Volumen23/digital23-2/Modelizacion1.pdf

Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-48. https://proxy.furb.br/ojs/index.php/modelling/article/view/1620/1087

Borja, D. F. (2017). Propuesta pedagógica: matemáticas en contexto. Revista Rutas de formación: prácticas y experiencias, 3, 60-67. https://doi.org/10.24236/24631388.n3.2016.636 DOI: https://doi.org/10.24236/24631388.n3.2016.636

Bressan, a. (2017). Los principios de la educación matemática realista. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/06/DOC1-principios-de-educacion-matematica-realista.pdf

Buendía, G. (2011). El uso de las gráficas para resignificar elementos de las funciones diferenciales lineales. En R. Rodríguez, E. Aparicio, M. Jarero, L. Sosa, B. Ruíz, F. Rodríguez, J. Lezama, M. Solís (Eds.), Memoria de la Escuela de Invierno en Matemática Educativa 13 (pp. 100-106). Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa A. C. http://funes.uniandes.edu.co/16346/1/Chavira2010Los.pdf

Castro, E., & Castro, E. (1997). Representaciones y modelización. En L. Rico (Ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaria (pp. 95-124). Horsori. http://funes.uniandes.edu.co/13881/1/Montejo-Gamez2018Modelizacion.pdf

Cordero, F., Czarnocha, B., Díaz, L., Díaz, V., Muñoz, G., & Poblete, A. (2001). El papel de la sociocultural en la didáctica de la matemática. En G. Beitía (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 14 (pp. 628-635). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://www.clame.org.mx/documentos/alme%2014.pdf

Córdoba, F. J. (2014). Elementos de modelación en matemática escolar: Una práctica de aprendizaje para la formación en tecnología e ingeniería. Editorial Académica Española.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.

D’ambrosio, U. (2009). Mathematical Modeling: Cognitive, Pedagogical, Historical And Political Dimensions. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 89-98. https://bu.furb.br/ojs/index.php/modelling/article/view/1624/1080

Fernández, O., & Angulo, M. (2019). El proceso de modelación en clase de matemática. Scientia et Technica, 24(1), 96-103. https://doi.org/10.22517/23447214.17261 DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.17261

Husserl, E. (2012). Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology. Routledge.

Flick, U. (2018). An Introduction to Qualitative Research. Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781529622737

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Kluwer Academic Publishers.

Gabardo, L. (2006). Modelación Matemática y ontología. En G. Martínez (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 19 (pp. 317-323). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/5536/1/GabardoModelacionAlme2006.pdf

Kaiser, G. (2010). Introduction: ICTMA and the Teaching of Modeling and Applications. In R. Lesh, P. L. Galbraith, C. Haines, A. Hurford (Eds.), Modeling Students' Mathematical Modeling Competencies, ICTMA 13 (pp.1-2). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-6271-8_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0561-1_1

Kaiser, G., & Maaß, K. (2007). Modelling in lower secondary mathematics classroom-problems and opportunities. In W. Bluma, P. Galbraith, H-W, Henn, M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10 (pp. 99-108). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-29822-1_8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_8

Krawitz, J., & Schukajlow, D. (2018). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM, 50(1-2), 143-157. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0893-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-017-0893-1

Martínez, E., Arrieta, J., & Canul, A. (2005). Laboratorio Virtual de Matemáticas. En J. Lezama, M. Sánchez J. Molina (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 18 (pp. 785-790). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://www.clame.org.mx/documentos/alme%2018.pdf

Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.

Molyneux-Hodgson, S., Rojano, T., Sutherland, R., & Ursini, S. (1999). Mathematical modelling: the interaction of culture and practice. Educational Studies in Mathematics, 39, 167-183. https://www.jstor.org/stable/3483166 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1003758310286

Olarte, J. A. (2019). Homogeneizar la práctica de la modelación: un reto del sistema educativo colombiano. Revista Educación, 44(1), 440-445. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36285 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36285

Parra-Sandoval, H., & Villa-Ochoa, J. A. (2017). Vinculación de las matemáticas con la realidad. Implicaciones en la conformación del pensamiento del profesor. Paradigma, 38(1), 288-311. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/5714/3040

Parra-Zapata, M. M., Parra-Zapata, J., Ocampo-Arenas, M., & Villa-Ochoa, “J. A. (2016). Índice de Masa Corporal. Una experiencia de modelación y uso de modelos matemáticos para el aula de clase. Número, (92), 21-33. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/5293

Plaza, L. F. (2015). Perspectivas en la enseñanza–aprendizaje del modelamiento matemático en ingeniería. Caso ecuaciones diferenciales. Revista Páginas de Ingeniería, 3, 35-39. https://www.academia.edu/29729815/Perspectivas_en_la_ense%C3%B1anza_aprendizaje_del_modelamiento_matem%C3%A1tico_en_ingenier%C3%ADa_Caso_Ecuaciones_Diferenciales

Plaza, L. F. (2016). Obstáculos presentes en modelación matemática. Caso ecuaciones diferenciales en la formación de ingenieros. Revista Científica, 25(1), 176-187. https://doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a1 DOI: https://doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a1

Plaza, L. F. (2017). Modelamiento Matemático para vaciado de Tanques. Scientia Et Technica, 2(1), 89-94. https://doi.org/10.22517/23447214.9185 DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.9185

Rendon-Mesa, P. A., Esteban, P. V., & Villa-Ochoa, J. A. (2015). La modelación matemática: una experiencia de formación en ingeniería. RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa, 1(1), 440-445. http://funes.uniandes.edu.co/8600/1/Duarte2015Modelacion.pdf

Roa, O. L., Contreras, G. A., Medina, L. V., & Vega, H. (2017). Modelado matemático, simulación, análisis y control de un sistema hidráulico interactivo-tres tanques en serie. Revista de Tecnología, 16(1), 89-94. https://doi.org/10.18270/rt.v16i1.2318 DOI: https://doi.org/10.18270/rt.v16i1.2318

Romo-Vázquez, A. (2014). La modelización matemática en la formación de ingenieros. Revista Educación Matemática, 314-338. http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/revista/2016/08/04/la-modelizacion-matematica-en-la-formacion-de-ingenieros/

Sadovsky, P. (2005). Enseñar matemática hoy: Miradas, sentidos y desafíos. Libros del Zorzal.

Salett, M., & Hein, N. (2004). Modelación matemática y los desafíos para enseñar matemática. Educación Matemática, 16(2), 105-125. http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol16/vol16-2/vol16-2-6.pdf DOI: https://doi.org/10.24844/EM1602.06

Sarmiento-Rivera, D., Aldana, E., & Solar, H. (2020). La modelación matemática: un análisis de los planteamientos en documentos curriculares colombianos. Espacios, 41(44), 358-375. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p28 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p28

Trelles, C. A., & Alsina, A. (2017). Nuevos conocimientos para una educación matemática del S. XX1: panorama internacional de la modelización en el currículo. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 13(51), 140-163. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/405

Van Den, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc

Villa-Ochoa, J. A., & Ruiz, M. (2009). Modelación en Educación Matemática. Una mirada desde los Lineamientos y Estándares Curriculares Colombianos. Revista Virtual-Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/102

Villa-Ochoa, J. A., González-Gómez, D., & Carmona-Mesa, J. A. (2018). Modelación y Tecnología en el Estudio de la Tasa de Variación Instantánea en matemáticas. Formación Universitaria, 11(2), 25-3. http://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025

Villamizar, F., Martínez, A., Cuevas, C., & Espinosa-Castro, J. (2020). Mathematical modeling with digital technological tools for interpretation of contextual situations. Journal of Physics: Conference Series, 1514(1), 012003:1-6. http://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012003 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012003

OJS System - Metabiblioteca |