Impact of Definite Integral Modeling on Liquid Level Determination in a Tank: A Practical Application with Engineering Students
Impacto de la modelación con integral definida en la determinación del nivel de líquido en un tanque: Una aplicación práctica en estudiantes de ingeniería
Main Article Content
The study focused on how modeling enhances interactions in mathematics classes, specifically by using the definite integral to estimate the liquid level in a tank among engineering students in integral calculus. A descriptive and interpretive qualitative methodology was employed, with a phenomenological perspective in a case study. The findings indicated strong agreement between real and modeled data. This alignment demonstrates that integrating these methods in teaching motivates and engages students more, enriching their interactions and deepening their understanding of the application of the definite integral in practical contexts. This finding underscores the relevance of including practical approaches and real-world scenarios in mathematics education, aiming to foster a profound understanding and increased student interest.
Downloads
Article Details
Agudelo, Y. M., & García, L. I. (2016). Desarrollo de la estimación de cantidades continuas en la magnitud volumen a través de la implementación de la modelación como estrategia de enseñanza y aprendizaje. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (46), 139-158. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/565/314
Álvarez-Macea, F., & Costa, V. A. (2019). Enseñanza del Algebra Lineal en carreras de ingeniería: un análisis del proceso de la modelización matemática en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Eco Matemático, 10(2), 65-78. https://doi.org/10.22463/17948231.2594 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2594
Arrieta, J. (2003). Las prácticas de modelación como proceso de matematización en el aula (Tesis doctoral no publicada). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN. https://www.matedu.cicata.ipn.mx/tesis/doctorado/arrieta_2003.pdf
Arrieta, J., Carbajal, H., Díaz, J., Galicia, A., Landa, L., Mancilla, V., Medina, R., & Miranda, E. (2007). Las prácticas de modelación de los estudiantes ante la problemática de la contaminación del río de la Sabana. En C. Crespo (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 20 (pp. 473-477). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/5299/1/ArrietaLaspr%C3%A1cticasALME2007.pdf
Basurto, A., Reséndiz, J., & Sauza, M. (2016). La matemática formal, una alternativa para la resolución de problemas técnicos en la empresa. El Cálculo y su Enseñanza, 7, 46-58. https://doi.org/10.61174/recacym.v7i1.96 DOI: https://doi.org/10.61174/recacym.v7i1.96
Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling - A theory for practice. En B. Clarke, D. Clarke, G. Emanuelsson, B. Johnansson, D. Lambdin, F. Lester, A. Walby, K. Walby, International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics (pp. 145-159). National Center for Mathematics Education. https://www.famaf.unc.edu.ar/~revm/Volumen23/digital23-2/Modelizacion1.pdf
Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-48. https://proxy.furb.br/ojs/index.php/modelling/article/view/1620/1087
Borja, D. F. (2017). Propuesta pedagógica: matemáticas en contexto. Revista Rutas de formación: prácticas y experiencias, 3, 60-67. https://doi.org/10.24236/24631388.n3.2016.636 DOI: https://doi.org/10.24236/24631388.n3.2016.636
Bressan, a. (2017). Los principios de la educación matemática realista. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/06/DOC1-principios-de-educacion-matematica-realista.pdf
Buendía, G. (2011). El uso de las gráficas para resignificar elementos de las funciones diferenciales lineales. En R. Rodríguez, E. Aparicio, M. Jarero, L. Sosa, B. Ruíz, F. Rodríguez, J. Lezama, M. Solís (Eds.), Memoria de la Escuela de Invierno en Matemática Educativa 13 (pp. 100-106). Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa A. C. http://funes.uniandes.edu.co/16346/1/Chavira2010Los.pdf
Castro, E., & Castro, E. (1997). Representaciones y modelización. En L. Rico (Ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaria (pp. 95-124). Horsori. http://funes.uniandes.edu.co/13881/1/Montejo-Gamez2018Modelizacion.pdf
Cordero, F., Czarnocha, B., Díaz, L., Díaz, V., Muñoz, G., & Poblete, A. (2001). El papel de la sociocultural en la didáctica de la matemática. En G. Beitía (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 14 (pp. 628-635). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://www.clame.org.mx/documentos/alme%2014.pdf
Córdoba, F. J. (2014). Elementos de modelación en matemática escolar: Una práctica de aprendizaje para la formación en tecnología e ingeniería. Editorial Académica Española.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.
D’ambrosio, U. (2009). Mathematical Modeling: Cognitive, Pedagogical, Historical And Political Dimensions. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 89-98. https://bu.furb.br/ojs/index.php/modelling/article/view/1624/1080
Fernández, O., & Angulo, M. (2019). El proceso de modelación en clase de matemática. Scientia et Technica, 24(1), 96-103. https://doi.org/10.22517/23447214.17261 DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.17261
Husserl, E. (2012). Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology. Routledge.
Flick, U. (2018). An Introduction to Qualitative Research. Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781529622737
Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Kluwer Academic Publishers.
Gabardo, L. (2006). Modelación Matemática y ontología. En G. Martínez (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 19 (pp. 317-323). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/5536/1/GabardoModelacionAlme2006.pdf
Kaiser, G. (2010). Introduction: ICTMA and the Teaching of Modeling and Applications. In R. Lesh, P. L. Galbraith, C. Haines, A. Hurford (Eds.), Modeling Students' Mathematical Modeling Competencies, ICTMA 13 (pp.1-2). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-6271-8_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0561-1_1
Kaiser, G., & Maaß, K. (2007). Modelling in lower secondary mathematics classroom-problems and opportunities. In W. Bluma, P. Galbraith, H-W, Henn, M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10 (pp. 99-108). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-29822-1_8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_8
Krawitz, J., & Schukajlow, D. (2018). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM, 50(1-2), 143-157. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0893-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-017-0893-1
Martínez, E., Arrieta, J., & Canul, A. (2005). Laboratorio Virtual de Matemáticas. En J. Lezama, M. Sánchez J. Molina (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 18 (pp. 785-790). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://www.clame.org.mx/documentos/alme%2018.pdf
Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
Molyneux-Hodgson, S., Rojano, T., Sutherland, R., & Ursini, S. (1999). Mathematical modelling: the interaction of culture and practice. Educational Studies in Mathematics, 39, 167-183. https://www.jstor.org/stable/3483166 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1003758310286
Olarte, J. A. (2019). Homogeneizar la práctica de la modelación: un reto del sistema educativo colombiano. Revista Educación, 44(1), 440-445. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36285 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36285
Parra-Sandoval, H., & Villa-Ochoa, J. A. (2017). Vinculación de las matemáticas con la realidad. Implicaciones en la conformación del pensamiento del profesor. Paradigma, 38(1), 288-311. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/5714/3040
Parra-Zapata, M. M., Parra-Zapata, J., Ocampo-Arenas, M., & Villa-Ochoa, “J. A. (2016). Índice de Masa Corporal. Una experiencia de modelación y uso de modelos matemáticos para el aula de clase. Número, (92), 21-33. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/5293
Plaza, L. F. (2015). Perspectivas en la enseñanza–aprendizaje del modelamiento matemático en ingeniería. Caso ecuaciones diferenciales. Revista Páginas de Ingeniería, 3, 35-39. https://www.academia.edu/29729815/Perspectivas_en_la_ense%C3%B1anza_aprendizaje_del_modelamiento_matem%C3%A1tico_en_ingenier%C3%ADa_Caso_Ecuaciones_Diferenciales
Plaza, L. F. (2016). Obstáculos presentes en modelación matemática. Caso ecuaciones diferenciales en la formación de ingenieros. Revista Científica, 25(1), 176-187. https://doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a1 DOI: https://doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a1
Plaza, L. F. (2017). Modelamiento Matemático para vaciado de Tanques. Scientia Et Technica, 2(1), 89-94. https://doi.org/10.22517/23447214.9185 DOI: https://doi.org/10.22517/23447214.9185
Rendon-Mesa, P. A., Esteban, P. V., & Villa-Ochoa, J. A. (2015). La modelación matemática: una experiencia de formación en ingeniería. RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa, 1(1), 440-445. http://funes.uniandes.edu.co/8600/1/Duarte2015Modelacion.pdf
Roa, O. L., Contreras, G. A., Medina, L. V., & Vega, H. (2017). Modelado matemático, simulación, análisis y control de un sistema hidráulico interactivo-tres tanques en serie. Revista de Tecnología, 16(1), 89-94. https://doi.org/10.18270/rt.v16i1.2318 DOI: https://doi.org/10.18270/rt.v16i1.2318
Romo-Vázquez, A. (2014). La modelización matemática en la formación de ingenieros. Revista Educación Matemática, 314-338. http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/revista/2016/08/04/la-modelizacion-matematica-en-la-formacion-de-ingenieros/
Sadovsky, P. (2005). Enseñar matemática hoy: Miradas, sentidos y desafíos. Libros del Zorzal.
Salett, M., & Hein, N. (2004). Modelación matemática y los desafíos para enseñar matemática. Educación Matemática, 16(2), 105-125. http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol16/vol16-2/vol16-2-6.pdf DOI: https://doi.org/10.24844/EM1602.06
Sarmiento-Rivera, D., Aldana, E., & Solar, H. (2020). La modelación matemática: un análisis de los planteamientos en documentos curriculares colombianos. Espacios, 41(44), 358-375. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p28 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n44p28
Trelles, C. A., & Alsina, A. (2017). Nuevos conocimientos para una educación matemática del S. XX1: panorama internacional de la modelización en el currículo. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 13(51), 140-163. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/405
Van Den, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
Villa-Ochoa, J. A., & Ruiz, M. (2009). Modelación en Educación Matemática. Una mirada desde los Lineamientos y Estándares Curriculares Colombianos. Revista Virtual-Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/102
Villa-Ochoa, J. A., González-Gómez, D., & Carmona-Mesa, J. A. (2018). Modelación y Tecnología en el Estudio de la Tasa de Variación Instantánea en matemáticas. Formación Universitaria, 11(2), 25-3. http://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025
Villamizar, F., Martínez, A., Cuevas, C., & Espinosa-Castro, J. (2020). Mathematical modeling with digital technological tools for interpretation of contextual situations. Journal of Physics: Conference Series, 1514(1), 012003:1-6. http://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012003 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012003