Labor impact of graduate in technology in industrial processes of the Francisco de Paula Santander University

Impacto laboral del graduado del programa de tecnología en procesos industriales de la Universidad Francisco de Paula Santander

Main Article Content

Yoneidy Benítez-García
Abstract

The project was developed with the purpose of evaluating the labor impact of the academic program Technology in Industrial Processes of the Universidad Francisco de Paula Santander, taking as a base the analysis of the academic perception imparted in the professional training. Instruments were applied to collect information from companies in the productive sector of the region that maintain links with the academic program through various modalities of extension, allowing to contrast the needs and expectations demanded by organizations at the level of technical and comprehensive skills in their human resources with the skills demonstrated by graduates of the academic program.  It was determined that the labor insertion in the graduates of the program is affected by their preference to continue their training in the professional cycle of Engineering. It was also possible to establish that a large part of the productive sector organizations in the region identify the graduates of the Industrial Process Technology program for their good work performance measured by the existence of transversal skills. Finally, an action plan was established that describes opportunities for improvement in the teaching processes, in order to continuously improve the harmony between the competencies of new graduates and the needs of society at the regional level

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Pedro Garzón-Agudelo, Universidad Francisco de Paula Santander

Especialista en gerencia de proyectos

Yoneidy Benítez-García, Universidad Francisco de Paula Santander

Tecnólogo en Procesos Industriales, Ingeniero Industrial

Wlamyr Palacios-Alvarado, Universidad Francisco de Paula Santander

Doctor en Ciencias Gerenciales

References

M. V. Trigueros, «Importacia de la educación en la actualidad,» Eduinova formación, p. 75, 2010.

OIT Organización Mundial del Trabajo, «Guía para la evaluación de impacto de la formación,» Copyright organización mundial de trabajo (OIT centerfor), vol. 1, nº 1, pp. 13-14, 2011.

A. Casanova, «El diseño curricular como factor de calidad,» REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 10, nº 4, p. 334, 19 Septiembre 2012.

C. P. K. B. L. S. C. Nohora Mercado, «Estudio de impacto de los graduados del programa de ingenieria de la costa,» Barranquilla, 2013.

MEN Ministerio Nacional de Educación, «Definición de Competencias Laborales».

M. C. Rita Bustos, «La evaluación de impacto: una alternativa de investigación.,» Revista Unimonserrate, nº 9, pp. 3-6, 15 Junio 2012.

G. J. David, «Análisis de la pertinencia del Programa cademico de Ingeniería Civil,» pp. 6-8, 2011.

Y. A. Alex Lozano, «Perfil Ocupacional y profesional de los graduados de la especialización en Administración Financiera de la EAN,» pp. 1-8, 2014.

D. Rojas, «Impacto en la situación laboral de graduados de la educación presencial y virtual estudio comparativo,» Universidad de la Sabana, vol. 17, nº 2, p. 3, 8 Julio 2014.

Consejo Nacional de Acreditación CNA, «Lineamientos para la acreditación de programas de Pregrado,» pp. 46-47, 2013.

F. M. V. M. C. G. B. R. M. Ramos Azcuy, «Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica,» Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], vol. 8, nº 2, pp. pp. 114-124, 2016.

Incotec Internacional, «Sistema de Gestión de Calidad,» vol. 2, pp. 2-3, 2015.

FUOC. Fundación para la Universitat Oberta de Catalunya, «Herramientas de medición de impacto social,» vol. 3, s.f.

Consejo Nacional de Acreditación CNA, «Lineaminetos para la Acreditación de Programas de Pregrado,» Enero 2013.

S. A. G. Eucario Parra Castrillón, «Metodología para caracterización y estudio de impacto en el medio de graduados de instituciones de educación,» Revista Interamericana de Educación, Pedagogía, y estudios culturales, pp. 84-86, 2016.

C. F. M. d. P. B. Roberto Hernández, Metodología de la investigación, vol. 5, J. M. Chacón, Ed., Mexico : McGRAW-HILL / Interamericana editores, , S.A. DE C.V., 2010.

El espectador, «El desempleo subio en febrero de 2018 en un 10,8%,» El desempleo, 28 Marzo 2018.

Enlace Profesional, «Escala de Minimos de Remuneración 2018,» 2018.

P. G. P. G. Yoneidy Benítez, Resultados de encuesta sobre empleabilidad, Cucuta, 2018.

Deming. [En línea]. Available: http://mejoracontinua.net/que-es-la-mejora-continua-segun-autores. [Último acceso: 16 Marzo 2018].

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |