Philosophy syllabi and complex thinking in secondary education: A state of the art

Philosophy syllabi and complex thinking in secondary education: A state of the art Programas de filosofía y pensamiento complejo en la enseñanza secundaria: Un estado de la cuestión

Contenido principal del artículo

Ricardo Javier Llinás De Moya
Luis Ricardo Navarro Díaz
Ricardo Enrique Sandoval Barros
Beatriz Paola Mallarino Beleño
Luis Alberto Mallarino Beleño
Resumen

This article focuses on constructing a state of the art through a systematic review conducted within the framework of a doctoral thesis investigation on philosophy syllabi in secondary education in relation to complex thinking, understood as critical and creative thinking. The research was conducted using the PRISMA method across databases and was categorized into two separate areas: on one hand, philosophy and syllabi, and on the other, philosophy and complex thinking (critical and creative thinking). Two corpora were created and analyzed to identify trends and gaps. The findings revealed the presence of French postmodern philosophy, socio-critical pedagogy, and the teaching of philosophy through questions. There was a consensus on the importance of implementing syllabi based on questions or problems rather than following a historical-linear approach. The discussion also addressed the role of literature, beyond the use of questions, concluding that it is necessary to update current syllabi to shift from a historical structure to one based on questions.

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Universidad Francisco de Paula Santander

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Biografía del autor/a (VER)

Ricardo Javier Llinás De Moya, Universidad Simón Bolívar

Docente con 20 años de experiencia en la enseñanza. Magíster en Educación de la Universidad Autónoma, Magíster en Filosofía de la Universidad del Norte. Filósofo de la Universidad del Atlántico.

Luis Ricardo Navarro Díaz, Universidad Simón Bolívar

Profesor e investigador social de la Universidad Simón Bolívar, Barranquilla. Doctor en Ciencias Sociales y Magíster en Comunicación por la Universidad del Norte. Filósofo y Comunicador Social con énfasis en periodismo por la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá

Ricardo Enrique Sandoval Barros, Universidad Simón Bolívar

Ricardo Enrique Sandoval Barros, filiación investigador grupo GICI del SENA Regional Atlántico, Licenciado en Ciencias de la Educación con especialidad en Ciencias Sociales y Económicas de la Universidad del Atlántico, Master en Filosofía de la Universidad del Valle, Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar. Experiencia de 34 años en la docencia universitaria a nivel nacional. Interés por la actualización académica, la investigación y la producción escrita con fines de publicación. Ponente y conferencista de temas relacionados con la Filosofía, Educación y Salud. Investigador junior de Colciencias, ha sido miembro de los siguientes grupos de investigación: Studia Universidad del Norte, Desarrollo Humano Educación y Procesos Sociales de la Universidad Simón Bolívar y en la actualidad es miembro del GICI del SENA Regional Atlántico.

Beatriz Paola Mallarino Beleño, Universidad Simón Bolívar

Magíster en neuropsicología y educación, Maestra en Artes plásticas, Docente.

Luis Alberto Mallarino Beleño, Universidad Simón Bolívar

Magíster en neuropsicología y educación, químico farmacéutico, docente.

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