Consideraciones teóricas y metodológicas para investigar sobre deserción escolar

Consideraciones teóricas y metodológicas para investigar sobre deserción escolar

Main Article Content

Román Hernández –Dávila
Waditt Enrique Díaz- Abdala
Abstract

 


This work offers an exhaustive analysis of different authors and studies– falling under general and methodological criteria – of the reasons responsible for school dropouts, predominantly in vulnerable areas. To do so it is necessary to reflect on the problem with the intention of identifying the contributing factors. In these situations, various elements come into play, ranging from the organization of education systems, application of public policies, social conditions, the individual’s situation, health, the psychological and emotional impact, as well as the cultural patterns that may in compass the minor’s family, student-teacher relationship and school management. As an addition, a series of useful proposals is offered in bringing about change in the educational sector, focused on the reducing of school dropouts. It is assumed that research about dropouts should be undertaken from a qualitative concept, with hermeneutical characteristics, that allow the phenomenon under study to be interpreted reliably. This methodological basis has ethnographic foundations since it requires the reviewing of specific aspects of the socio cultural context present in the factors subject to investigation. Works of this nature should identify the determinants of school dropouts in a specific line of inquiry, describe them, and generate a database that displays the indicators of the causes that create this phenomenon.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abril Valdez, E.; Román Pérez, R.; Cubillas Rodríguez, M.J.; y Moreno Celaya, I. (2008). ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de educación media superior en Sonora, México. Revista electrónica de investigación educativa, 10(1), 1-16. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000100007&lng=es&tlng=es

Beca, C.E. (2014). Estrategia regional docente. Conferencia presentada en el VI Congreso Iberoamericano de Pedagogía. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 23 y 24 de septiembre. Disponible en http://www.congresodepedagogia.ucsh.cl

Consejo Nacional de Educación Superior. (2014).Acuerdo por lo superior. Disponible en http://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-319917_recurso_1.pdf

Dirección Administrativa Nacional de Estadística. (2016)Investigación de Educación Formal – 2016. Disponible en http://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/educacion

El Espectador. (2016). Preocupantes cifras de deserción escolar. [En línea] 25 de septiembre de 2015]. Disponible en http://www.elespectador.com/noticias/educacion/preocupantes-cifras-de-desercion-escolar-articulo-518837

Esteban, R. (2016). Tendencias pedagógicas. Educación y educación superior en el contexto iberoamericano. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid

García Jaramillo, S.; Fernández Monsalve, C. y Sánchez Torres, F. (2010). Deserción y repetición en los primeros grados de la básica primaria: factores de riesgo y alternativas de política pública. Disponible en http://www.educacioncompromisodetodos.org/datos/274A1_ECT%20Desercion%20y%20repeticion.pdf

Gobernación de Norte de Santander. (2011) Plan de Desarrollo para Norte de Santander 2012-2015. Disponible en https://ids.gov.co/web/planesids/plan-de-desarrollo-norte-de-santander-2012-2015.pdf

Gobernación de Norte de Santander. (2015) Plan de Desarrollo del Departamento de Norte de Santander 2016-2019. Disponible en http://www.siipe.co/wp-content/uploads/2014/08/Plan-Norte-de-Santander.pdf

Hernández, Román. (2002). La formación permanente del profesorado desde los centros educativos. Mérida: Universidad de los Andes

Lacueva, A. (2015). La investigación en la escuela. Proyecto y actividades y recursos. Caracas: Editorial Casa de la Cultura

Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico - práctico. México D.F.: Trillas

Ministerio de Educación Nacional. (2009).Educación básica y media. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-188917.html

Ministerio de Educación Nacional.(2012). La Secretaria de Educación del Distrito Capital entrega 10 mil nuevos subsidios educativos a estudiantes de Bogotá. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-188458.html

Moreno D. (2013). La deserción escolar: Un problema de carácter social. In Vestigium Ire, 6: 115-116

National Dropout Prevention Center. (2017). Our Mission. Disponible en http://dropoutprevention.org/who-we-are/our-mission/

Spindola, E. y León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30: 39-62. Disponible en http://www.seg.guanajuato.gob.mx/Ceducativa/CartillaB/6antologia/antecedentes/pdf/32.20LA%20DESERCI%C3%93N%20ESCOLAR%20EN%20AM%C3%89RICA%20LATINA%20UN%20TEMA%20PRIORITARIO%20PARA%20LA%20AGENDA%20REGIONAL.pdf

UNESCO. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos 2015. Santiago de Chile: UNESCO.

UNESCO. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). Disponible en ttp://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Villamizar G. A., Lozano, S. G., y Sierra, E. D. (2017). El Conocimiento desde la Perspectiva del Estudiante. Perspectivas. 2 (1). 18-7

OJS System - Metabiblioteca |