Gobernanza y participación para el desarrollo de estudiantes como sujetos políticos

Gobernanza y participación para el desarrollo de estudiantes como sujetos políticos

Main Article Content

Edwin Fabian Mendoza Montañez
Juanita Rumierk Bravo
Maria Laura Rincon Gallardo
Zuleyma Martinez Contreras
Abstract
The present text will be approached around the exercise of governance and its use as a tool for the development of students as political subjects, where it will be analyzed how participation contributes to the development of governance in students, taking part in the different theoretical postulates that allow its approach, advancing in the understanding of it in the Colombian educational context, recognizing the importance of the school as a trainer of citizen competencies in students and their political participation; In effect, it was carried out through a qualitative approach, with an explanatory level given that it seeks to respond to the cause of a social phenomenon by using the phenomenological method, since this allows for the analysis of the subject of study based on the reality that he or she lives, both internally and externally, since this reality lies in the way that the subject lives and perceives the phenomenon; Finally, it will be understood that the model of governance is important for participatory political education in students from school, being the first educational context where the ideologies and subjectivities that will govern people throughout their lives are formed
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Corbin, J., y Satrauss, A. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Consejo Nacional de Trabajo Social (2013). Código de ética profesional de los trabajadores sociales en Colombia (5a Ed). Bogotá: Editorial Ibáñez. Recuperado de https://trabajosociallibertario.files.wordpress.com/2016/10/codigo-de-etica.pdf

Diaz, L., Torruco, U., Martínez, M., y Valera, M. (2013). La entrevista recurso flexible y dinámico. Investigación en educación média, 2(7), 162-167. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009&lng=es&tlng=es.
Esteban, P. (21 de mayo de 2017). Los jóvenes y la política. El colombiano. Recuperado de https://www.elcolombiano.com/opinion/editoriales/los-jovenes-y-la-politica-YD6577133

Freire, P. (1997). La educación como práctica de la libertad, Madrid, editorial siglo veintiuno de España

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (1997). Metodología de la investigación. México D. F. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V
Insuasty, A. (2008) La participación en Colombia. Kavilando, ISSN: 2027-2391, Vol 1, Nº 1, recuperado de: file:///C:/Users/zuly/Downloads/Dialnet-LaParticipacionEnColombia-4017764.pdf

Le Galès, P. (1998): “Régulation, gouvernance et territoire”, en Commaille, J. y Jobert, B. (dirs.): La régulation politique à paraître, Paris, Presses de Sciences Po.

Martínez, M. (1996) Comportamiento Humano. Nuevos Métodos de investigación. Ed. Trillas: México. Segunda parte. métodos estructurales. Cap. 8. El Método fenomenológico Pp.167-188.

Medina, E. (2018) Gobernabilidad y democracia. Bonum Commune. Revista del Instituto Universitario Puebla, Vol. 1, Nº 0, pp. 57 – 60, recuperado de http://www.bonum.iupyucatan.mx/wp-content/uploads/2016/06/06_Art%C3%ADculo_Gobernabilidad-y-Democracia.pdf

Monsalve (2016). Formación política en la escuela. Corregimiento Altavista (Medellín, Colombia): estudio de caso. FORUM Revista departamento de ciencia política, ISSN: 2216-1775 / e-ISSN: 2216-1767 / Nº 8/9, pp. 75-96, Doi 10.15446/rf. Recuperado de file:///C:/Users/zuly/Downloads/67806-383660-1-PB.pdf

Parada, J. (2010). Democracia y participación en Colombia: un espacio en construcción. Espacio Abierto, 19(4), undefined-undefined. ISSN: 1315-0006. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=122/12216181003

Peña, N. (2017) Los niños y las niñas, ¿sujetos políticos?: construcciones posibles desde la escuela y el aula. Infancias imágenes, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN: 16579089, Vol. 16, Nº 2, Págs.228,241, recuperado de: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias.

Retamozo, M. (2009). Lo político y la política: los sujetos políticos, conformación y disputa por el orden social. Perspectivas Teóricas, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y sociales ISSN: 2448-492X, Vol 51, Nº 206, p. 69-91, recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/41034/37330

Rodríguez, G, Gil, J., y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe.

Ruano, M. (2002). La gobernanza como forma de acción pública y como concepto analítico, VII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Lisboa, Portugal, 8-11, Universidad Complutense de Madrid, España.

Sandoval, A. (2003). Investigación cualitativa, programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social, modulo cuatro, ISBN: 958-9329-18-7 Bogotá, Colombia.
OJS System - Metabiblioteca |