Política educativa, cultura del emprendimiento en la educación básica y media colombiana
Educational policy, culture of entrepreneurship in Colombian elementary and secondary education
Main Article Content
With this article, an analysis and reflection is made on educational policy, the culture of entrepreneurship in educational establishments, at the basic and middle levels, which was issued by the Ministry of National Education of Colombia in guide 39 (2014), and protected by Law 1014, Art. 1, of the Colombian Congress (2006). A literary review methodology will be used. This policy projects as objectives: build knowledge, provide solutions to human needs, promote cooperation and teamwork and articulate educational processes with the productive sector, in addition to highlighting the way of thinking, reasoning, and acting in the face of opportunities that arise, assuming leadership for an adequate orientation towards obtaining favorable results. Likewise, the importance of education in the development and advancement of society is recognized, being mediated by emerging factors that bring with them new ways of thinking, innovation and technological advances, among others. The analysis allows us to conclude that educational policies in Colombia have been framed within the demands of the global system, seeking educational quality, where integrity, coherence, efficiency, and multiculturalism stand out in the training process
Downloads
Article Details
Aguado, Romero, J., Parada, Arias, G. G., Hernández, Peinado, M: y Rodríguez, Ariza, L. (2016) Multiculturalidad y emprendimiento. Global Entrepreneurship Monitor
Alemany L., Álvarez C. Planellas M., Urbano D., (2011) Libro blanco de la iniciativa emprendedora en España. Fundación Príncipe de Girona.
Álzate, Cardona A. F. (2017) Emprendimiento. Fondo editorial Areandino
Barca, Lozano, A., Peralbo, Uzquiano, M., Porto, Rioboo, A. M., Brenlla, Blanco, J. C., (2008) Contextos multiculturales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en el alumnado de Educación Secundaria. Revista iberoamericana de educación, 46, 193-226 DOI: https://doi.org/10.35362/rie460723
Cardona, González, S., (2016) Educación, Territorio y Modernización en el Contexto de la Descentralización del Sistema Educativo en Colombia en Orden al Territorio. Revista Ideales, 1 (1), 31-43
CEPAL (2016) La nueva revolución digital. De la internet del consumo al internet de la producción. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/38604-la-nueva-revolucion-digital-la-internet-consumo-la-internet-la-produccion
Congreso de Colombia (1994, 8 de febrero). Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Congreso de Colombia (2006, 26 de enero). Ley 1014. De fomento a la cultura del emprendimiento. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Leyes/94653:Ley-1014-de-Enero-26-de-2006
Fajardo, E. J., Romero, H., Plata, L., Ramírez, M. (2018) Determinantes de la calidad de la educación en Colombia a nivel secundario: Una aplicación del análisis de correspondencia canónica. Revista Espacios, 39. (15), 25-34
García Hoz, V. (1981) La calidad de la educación: Una interrogante a las ciencias de la educación, a la política docente y a la actividad escolar. En Escuela Asturiana de Estudios Hispánicos (Ed.), La calidad de la educación: Exigencias científicas y condicionamientos individuales y sociales: [ponencias de un seminario] (pp. 4-17). Madrid: CSIC, Instituto de Pedagogía "San José de Calasanz"
Hidalgo Prohaño L. F. (2014) La Cultura del Emprendimiento y su Formación. Revista. Alternativas UCSG, 15, (1) 46-50
Llanos, Ayola, R. J., Alfonso Garzón, L. F. (2017) La modernización de la educación en Colombia: retos y posibilidades. Dialogus, (1) DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i1.153
Martínez, Rizo F. (2018) Reflexiones sobre las políticas educativas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48 (2) 71-96 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2018.48.2.47
MEN (2014) La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. Guía # 39. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-287822_archivo_pdf.pdf
MEN (2018) La calidad: esencia de la educación en las aulas de clase. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/373629:La-calidad-esencia-de-la-educacion-en-las-aulas-de-clase
Montes Miranda A. J., Gamboa, Suárez, A. A., Lago, de Fernández C. (2013) La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas. Saber, ciencia y libertad, 8, (2), 143-157 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915
Moreno-Hernández, M., Rivera, J., & Rivera, T. (2017). Competencias y aprendizajes del docente: Un reto de la globalización. Revista Hexágono Pedagógico, 8 (1), 180-197 DOI: https://doi.org/10.22519/2145888X.1078
Organización de Naciones Unidas (2017) Nuevo informe sobre la globalización: tres mega tendencias que afectarán a nuestro futuro. Recuperado de: https://www.un.org/development/desa/es/news/intergovernmental-coordination/new-globalization-report.html
Pérez Dávila, F. L.. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades Pedagógicas, 1 (71), 193-213 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.4430
Riera, J. C. (2004). Políticas educativas. Educación, 13 (25), 7-41 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.200402.001
Rivera Hernández, J., Moreno Hernández, M., Durán, S., & García Gulliany, J. (2020). Educación en tecnología como paradigma didáctico, innovador e inclusivo en el marco del COVID-19. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 2 (Especial), 195-215 DOI: https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.13
Tejada, Fernández, J. (2000) la educación en el marco de una sociedad global: algunos principios y nuevas exigencias. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 4 (1)
UNESCO (2021) política y planificación de la educación. Recuperado de: https://es.unesco.org/themes/politica-planificacion-educacion