Política educativa, cultura del emprendimiento en la educación básica y media colombiana

Educational policy, culture of entrepreneurship in Colombian elementary and secondary education

Main Article Content

Faver Alfonso Mendoza Martínez
María Elena Moreno Hernández
Yazmin Vásquez Barrera
Oswaldo Manuel Vélez Fragoso
Abstract

With this article, an analysis and reflection is made on educational policy, the culture of entrepreneurship in educational establishments, at the basic and middle levels, which was issued by the Ministry of National Education of Colombia in guide 39 (2014), and protected by Law 1014, Art. 1, of the Colombian Congress (2006). A literary review methodology will be used. This policy projects as objectives: build knowledge, provide solutions to human needs, promote cooperation and teamwork and articulate educational processes with the productive sector, in addition to highlighting the way of thinking, reasoning, and acting in the face of opportunities that arise, assuming leadership for an adequate orientation towards obtaining favorable results. Likewise, the importance of education in the development and advancement of society is recognized, being mediated by emerging factors that bring with them new ways of thinking, innovation and technological advances, among others. The analysis allows us to conclude that educational policies in Colombia have been framed within the demands of the global system, seeking educational quality, where integrity, coherence, efficiency, and multiculturalism stand out in the training process

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aguado, Romero, J., Parada, Arias, G. G., Hernández, Peinado, M: y Rodríguez, Ariza, L. (2016) Multiculturalidad y emprendimiento. Global Entrepreneurship Monitor

Alemany L., Álvarez C. Planellas M., Urbano D., (2011) Libro blanco de la iniciativa emprendedora en España. Fundación Príncipe de Girona.

Álzate, Cardona A. F. (2017) Emprendimiento. Fondo editorial Areandino

Barca, Lozano, A., Peralbo, Uzquiano, M., Porto, Rioboo, A. M., Brenlla, Blanco, J. C., (2008) Contextos multiculturales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en el alumnado de Educación Secundaria. Revista iberoamericana de educación, 46, 193-226 DOI: https://doi.org/10.35362/rie460723

Cardona, González, S., (2016) Educación, Territorio y Modernización en el Contexto de la Descentralización del Sistema Educativo en Colombia en Orden al Territorio. Revista Ideales, 1 (1), 31-43

CEPAL (2016) La nueva revolución digital. De la internet del consumo al internet de la producción. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/38604-la-nueva-revolucion-digital-la-internet-consumo-la-internet-la-produccion

Congreso de Colombia (1994, 8 de febrero). Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Congreso de Colombia (2006, 26 de enero). Ley 1014. De fomento a la cultura del emprendimiento. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Leyes/94653:Ley-1014-de-Enero-26-de-2006

Fajardo, E. J., Romero, H., Plata, L., Ramírez, M. (2018) Determinantes de la calidad de la educación en Colombia a nivel secundario: Una aplicación del análisis de correspondencia canónica. Revista Espacios, 39. (15), 25-34

García Hoz, V. (1981) La calidad de la educación: Una interrogante a las ciencias de la educación, a la política docente y a la actividad escolar. En Escuela Asturiana de Estudios Hispánicos (Ed.), La calidad de la educación: Exigencias científicas y condicionamientos individuales y sociales: [ponencias de un seminario] (pp. 4-17). Madrid: CSIC, Instituto de Pedagogía "San José de Calasanz"

Hidalgo Prohaño L. F. (2014) La Cultura del Emprendimiento y su Formación. Revista. Alternativas UCSG, 15, (1) 46-50

Llanos, Ayola, R. J., Alfonso Garzón, L. F. (2017) La modernización de la educación en Colombia: retos y posibilidades. Dialogus, (1) DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i1.153

Martínez, Rizo F. (2018) Reflexiones sobre las políticas educativas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48 (2) 71-96 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2018.48.2.47

MEN (2014) La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. Guía # 39. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-287822_archivo_pdf.pdf

MEN (2018) La calidad: esencia de la educación en las aulas de clase. Portal MEN. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/373629:La-calidad-esencia-de-la-educacion-en-las-aulas-de-clase

Montes Miranda A. J., Gamboa, Suárez, A. A., Lago, de Fernández C. (2013) La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas. Saber, ciencia y libertad, 8, (2), 143-157 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915

Moreno-Hernández, M., Rivera, J., & Rivera, T. (2017). Competencias y aprendizajes del docente: Un reto de la globalización. Revista Hexágono Pedagógico, 8 (1), 180-197 DOI: https://doi.org/10.22519/2145888X.1078

Organización de Naciones Unidas (2017) Nuevo informe sobre la globalización: tres mega tendencias que afectarán a nuestro futuro. Recuperado de: https://www.un.org/development/desa/es/news/intergovernmental-coordination/new-globalization-report.html

Pérez Dávila, F. L.. (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades Pedagógicas, 1 (71), 193-213 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.4430

Riera, J. C. (2004). Políticas educativas. Educación, 13 (25), 7-41 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.200402.001

Rivera Hernández, J., Moreno Hernández, M., Durán, S., & García Gulliany, J. (2020). Educación en tecnología como paradigma didáctico, innovador e inclusivo en el marco del COVID-19. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 2 (Especial), 195-215 DOI: https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.13

Tejada, Fernández, J. (2000) la educación en el marco de una sociedad global: algunos principios y nuevas exigencias. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 4 (1)

UNESCO (2021) política y planificación de la educación. Recuperado de: https://es.unesco.org/themes/politica-planificacion-educacion

OJS System - Metabiblioteca |