Pedagogical activities in transition grade for the promotion of logical thinking

Actividades pedagógicas en grado transición para la promoción del pensamiento lógico

Main Article Content

Raúl Prada Núñez
Audin Aloiso Gamboa Suárez
Erika Alejandra Maldonado Estévez
Abstract

This research reports the analysis of the pedagogical practices around the promotion of logical thinking, developed by a group of six teachers of Transition grade in a private educational institution located in the city of Cúcuta. The object of study was approached from the qualitative approach following the grounded theory for which the semi-structured interview was used as an instrument for data collection. The analysis of the data allowed us to identify a series of selective and axial categories that emerged from the open coding. From the findings it is highlighted that teachers focus on overcoming boring pedagogical practices in order to motivate students and thus promote learning, specifically with respect to logical thinking, teachers promote logical reasoning through an intellectual activity for cognitive development.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agudelo, A. (2012). Las prácticas pedagógicas en la escuela. Venezuela: Océano.

Ayala, E. T., Hernández, C. A., & Prada, R. (2020). Proceso educativo en programas de Arquitectura bajo el aislamiento preventivo obligatorio por causa del COVID-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-25. DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4205

Aylwin, M., Muñoz, A. L., Flanagan, A., & Ermter, K. (2005). Buenas prácticas para una pedagogía efectiva: Guía de apoyo para profesoras y profesores. Bogotá: UNICEF/Mineducación.

Blanco, R. (2009). El pensamiento lógico desde la perspectiva de las neurociencias cognitivas (Tesis doctoral, Universidad de Oviedo). Recuperada de https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/14648

Carrillo, K. (2022). Estrategias lúdico pedagógicas para la enseñanza – aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes de transición, primero y segundo de la Institución Educativa Antonio Nariño en el municipio de Ataco- Tolima (Tesis maestría, Fundación Universitaria los Libertadores). https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/5080

Congreso de la República de Colombia (1994, 08 de febrero). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Dell, T. K. (2021). Transición armónica del Preescolar a grado Primero en una Institución Educativa Pública de San Agustín-Huila (Tesis maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios).recuperada de https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/12729/5/TM.ED_DellTejadaTovarTatianaKatherine_2021.pdf

Fernández, J. (2005, 03 de agosto). Desarrollo Del Pensamiento Matemático en Educación Infantil. http://www.grupomayeutica.com/documentos/desarrollomatematico.pdf

Hernández, C. A., Prada, R., & Mariño, L. F. (2021). Educación mediada por las TIC en la educación superior en medio del periodo de aislamiento de la pandemia Covid-19. Revista Boletín Redipe, 10(10), 347-357. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i10.1491

López, R. (2011). Metodología de la Investigación. España: Editorial Aljibe.

Martínez, M. (2014). La Ciencia en la Investigación Cualitativa. Congreso de Investigación de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador: Mérida-Venezuela.

Micolta, A., & Bastidas, A. E. (2018). Modelo Pedagógico y Prácticas Pedagógicas que Desarrollan las Docentes de Educación Básica Primaria de la Institución Etnoeducativa La Anunciación Sede Los Naranjos de la Ciudad de Cali (Tesis maestría, Universidad ICESI). Recuperada de https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/84572/1/T01659.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Mineducación.

Padrón, J. (2014). Qué es la Epistemología. Recuperado de http://padron.entretemas.com.ve/QueEsLaEpistemologia.pdf

Piaget, J., Henriques, G., & Ascher, E. (1996). Morphismes et catégories. Neuchâtel, Switzerland: Delachaux et Niestlé.

Piaget, J. (2000). Psicología del Aprendizaje (10ª. ed.). México: McGraw-Hill.

Rojas, L. M., Iguarán, I, & Viviescas, M. P. (2009). El juego como potencializador del desarrollo del pensamiento lógico matemático, en niños de 5 a 6 años del grado transición, del colegio Club de Desarrollo Mundo Delfín (Tesis de pregrado, Universidad de San Buenaventura). http://funes.uniandes.edu.co/10624/

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Uruburu, M. (2022). Implementación de Estrategias Lúdico-Pedagógicas para dinamizar el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en los niños y niñas del grado transición 2 de la Institución Educativa San Pablo en Victoria-Caldas, a través de estrategias lúdico-pedagógicas (Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia). Recuperada de https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/53018/muruburuq.pdf?sequence=1&isAllowed=y

OJS System - Metabiblioteca |