Cognitive, motivational and procrastination factors related to academic performance in psychology students: a descriptive analytical study
Factores cognitivos, motivacionales y de procrastinación relacionados con el rendimiento académico en estudiantes de psicología: un estudio descriptivo analítico
Main Article Content
Different factors determine the permanence and scope of achievements of university students. The present study aims to establish the cognitive, motivational, and procrastination factors related to academic performance in psychology. A descriptive study with an analytical intention of cases and controls from secondary sources and with a sample of 141 psychology students is proposed. Being a woman, graduating from a private educational institution, receiving financial support, and lacking superficial motivation were statistically related to academic performance. A predictive logistic model of RA was proposed considering cognitive, motivational, sociodemographic, and procrastination variables. The model predicted 90% of students with low RA and 98% with good RA. Based on the results of this study, universities must consider cognitive and non-cognitive variables within the strategies implemented to promote students' academic success, optimizing early warning systems
Downloads
Article Details
Álvarez, W., Rojas, H., Luque, E.N & Rentería, R.A. (2020). Capacidad económica familiar y rendimiento académico universitario en Apurímac, a veinticinco años del fin de la violencia social en el Perú. Sistemas, Cibernética e Informática, 17(2), 63-69.
Álvarez-Rivadulla, M.J., Castro, C., Corredor, J., Vélez, J.L., Carreño, C.M., Orgales, C.R., Torres, F.J.S., Rodríguez, T.V., Quintana, D.M.Ã. N., Guerrero, M.C.A., & Ramírez, X. P. (2017). El Programa Ser Pilo Paga: impactos iniciales en equidad en el acceso a la educación superior y el desempeño académico. RePEc: Research Papers in Economics. Recuperado de https://EconPapers.repec.org/RePEc:col:000089:015775
Arteaga, W., & Sandoval, J. P. (2018). Factores que intervienen en el rendimiento académico en la Universidad. Acta Nova, 8(4), 552-563.
Barca, A., Porto, A., Santorum, R. & Barca, E. (2005). Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales: la escala CEAP -48. Revista de Psicología y Educación, 1(2), 103-136.
Cappelli, P., & Won, S. (2016). How you pay affects how you do: financial aid type and student performance in college. Recuperado de https://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/22604.html DOI: https://doi.org/10.3386/w22604
Cardona, l. (2015). Relaciones entre procrastinación académica y estrés académico en estudiantes universitarios (tesis pregrado, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia) Recuperada de http://200.24.17.74:8080/jspui/handle/fcsh/242
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of research in personality, 37(4), 319-338. DOI: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(02)00578-0
Chávez, W.A., Enríquez, H.R., Ochoa, E.N.L., & Ayquipa, R.A.R. (2017). Capacidad económica familiar y rendimiento académico universitario en Apurímac, a veinticinco años del fin de la violencia social en el Perú. Sistemas, Cibernética e Informática, 17(2), 63-69.
Chinchilla, C. M. D., Santana, M. H. C., & Vergel, A. M. C. (2021). Motivación en estudiantes universitarios como factor generador de la calidad en educativa. Revista Boletín Redipe, 10(13), 443-454. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i13.1758
Colom, R., & Flores-Mendoza, C. E. (2007). Intelligence predicts scholastic achievement irrespective of SES factors: Evidence from Brazil. Intelligence, 35(3), 243-251. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.07.008
Coral-Melo, C. B., Martínez- Rubio, S. L., Maya-Calpa, N. E. y Marroquín-Yerovi, M. (2021). La neuroeducación y aprendizaje significativo. Estudio experimental en tres instituciones del nivel de básica primaria. Revista UNIMAR, 39(2), 50-83. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3 DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3
Detterman, D.K. & Thompson, L.A. (1997). IQ, Schooling, and Developmental Disabilities: What’s so Special about Special Education? American Psychologist, 52, 1082-1091. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.52.10.1082
Díaz, M. & Tobar, J. (2016). Causas de las diferencias en desempeño escolar entre colegios públicos y privados: Colombia en las pruebas SABER11 2014 (tesis Maestría, Universidad Pontificia Javeriana, Bogotá, Colombia). Recuperada de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/21046/DiazRoseroYennyMarcela2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Navarro, R. E. (2003). Factores asociados al rendimiento académico. Revista Iberoamericana De Educación, 33(1), 1-20. https://doi.org/10.35362/rie3312872 DOI: https://doi.org/10.35362/rie3312872
Fortin, N. M., Oreopoulos, P., & Phipps, S. (2015). Leaving Boys Behind: Gender Disparities in High Academic Achievement. Journal of Human Resources, 50(3), 549–579. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.50.3.549
Garbanzo, G.M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
Garbanzo, G. M. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.17-3.4
Garzón, A. & Gil, J. (2017). Propiedades psicométricas de la versión en español de la prueba procrastination assessment scale-students (PASS). Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1(43), 149-163. https://doi.org/10.21865/RIDEP43_1 DOI: https://doi.org/10.21865/RIDEP43_149
Gertler, P. J., Martinez, S., Premand, P., Rawlings, L. B., & Vermeersch, C. M. J. (2016). Impact evaluation in practice. World Bank Publications. DOI: https://doi.org/10.18235/0006529
González, C. G., & Lise, A. V. (2013). Gráficos estadísticos y mapas con R. Ediciones Díaz de Santos.
Gutiérrez-Monsalve, J. A., Garzón, J., Gonzalez-Gómez, D., & Segura-Cardona, A. M. (2023). Factors related to academic performance among engineering students: a descriptive correlational research study. DYNA, 90(227), 35-44. DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v90n227.107150
Gutiérrez-Monsalve, J., Garzón, J. & Segura-Cardona, A.M. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14 (1), 13-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100013
Guzmán, M.P. (2012). Modelos predictivos y explicativos del rendimiento académico universitario: caso de una institución privada en México (tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España) Recuperada de https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/682c2b3e-6079-401a-b6d3-a3da4608793e/content
Herzberg, F. (2017). Motivation to work. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315124827
Herzberg, F., Mausner, B. & Snyderman, B. (1959). The Motivation to Work. New York: Wiley.
Kim, K. R. y Seo, E. H. 2015. The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.02.038 DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.02.038
Madonna, J., & Philpot, V. D. (2013). Motivation and learning strategies, and academic and student satisfaction in predicting self- efficacy in college seniors. Quarterly Review of Distance Education, 14(3), 163-168.
Martínez, I.M.M., Esteve, E.B., & Gumbau, S.L. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de psicología, 21(1), 170.
Mayorga, M. & Ramírez, R. (2019). Gamificación una herramienta en el plan de clase: caso comparativo entre áreas de conocimiento y técnica. Revista Docentes, 20(1), 83-95. https://doi.org/10.37843/rted.v7i2.15 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v7i2.15
Ministerio de Educación Nacional (2022). ¿Cómo va el acceso de las mujeres a la Educación Superior?. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-414322_recurso_02.pdf
Nadeem, M., Malik, A. A., & Javaid, F. (2016). Link between Personality Traits and Procrastination among University Students. Journal of Educational Research (1027-9776), 19(2), 92-104. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=124500515&lang=es&site=ehost-live&scope=site
Oñate, M.E.; Blanco, C.E.& Gentile, L.G. (2020). Perfiles de Motivación Académica y su variación según sexo en adultos emergentes universitarios. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-007/807
Pharris-Ciurej, N., Herting, J. R., & Hirschman, C. (2012). The impact of the promise of scholarships and altering school structure on college plans, preparation, and enrollment. Social science research, 41(4), 920-935. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2012.03.007
Poveda, D.A., Flores, C.R., Pazmiño, L.G. & Yaguar, P. (2023). Factores que influyen en el desempeño académico universitario. RECIAMUC, 1-9. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(1).enero.2023.381-389 DOI: https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(1).enero.2023.381-389
Procel, M. & Sánchez, D. (2019). Factores socioeconómicos que afectan el rendimiento académico de los estudiantes de nivelación de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, período 2018-1S campus matriz. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1021-1031). Barcelona: Ediciones Octaedro.
Ramírez, C. (2014). Factores asociados al desempeño académico según nivel de formación pregrado y género de los estudiantes de educación superior Colombia. Revista Colombiana de Educación, (66), 203-224. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.66rce201.222
Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353-387. https://doi.org/10.1037/a0026838 DOI: https://doi.org/10.1037/a0026838
Sánchez-Sánchez, F., & Águila, D. A. (2014). BAT-7, batería de aptitudes de TEA: descripción y datos psicométricos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 353-363. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.450
Santamaría, P., Arribas, D., Pereña, J., & Seisdedos, N. (2014). EFAI: Evaluación factorial de las aptitudes intelectuales. TEA Ediciones Madrid.
Seoane, F. J. F. (2017). Análisis comparativo de los centros públicos y privados medido a través del premio extraordinario de la ESO en Galicia. Contextos educativos: Revista de educación, 2, 181-199. DOI: https://doi.org/10.18172/con.3025
Stegers-Jager, K. M., Cohen-Schotanus, J., & Themmen, A. P. N. (2012). Motivation, learning strategies, participation and medical school performance. Medical Education, 46(7), 678-688. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04284.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04284.x
Toro, J.K, Carvajal, J.F. & Ballena, M. (2022). Factores motivacionales que contribuyen en la permanencia académica de los estudiantes del programa de generación E del CEAD de Ocaña de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (tesis pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Colombia) Recuperada de https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/49781/jktorop.pdf?sequence=1
Valle, A., Sánchez, S. M., Núñez, J.C., González, R., González, J.A., & Rosário, P.J.S.L. de F. (2010). Motivación y aprendizaje autorregulado. Interamerican Journal of Psychology, 44(1), 86-97.
Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and Individual Differences, 35, 1401-1418. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00358-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00358-6
Vega-Monsalve, N. del C., & Ruiz-Restrepo, A. M. (2018). Retos y desafíos de la educación superior para responder a la demanda de profesionales en la subregión del Oriente Antioqueño Colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 115-126. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8510
Vidal-Conti, J., Muntaner-Mas, A. & Palou, P. (2018). Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos Educativos, 22, 181-195. http://doi.org/10.18172/con.3369 DOI: https://doi.org/10.18172/con.3369
Villa, E., Torres l.E. & Calero, E.F. (2018). El aporte al rendimiento académico de los sistemas educativos público y privado en Colombia: Un análisis econométrico. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/34615/Tesis%20Edwin%20Calero.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Witkin, H. & Goodenough, D. (1981). Estilos cognitivos. Naturalezas y Orígenes. Madrid: Pirámide.