Humanization Of University Praxis In Emerging Contexts
Humanización de la Praxis Universitaria en Contextos Emergentes
Main Article Content
University praxis as an activating axis of the training processes must transcend those traditional and routine positions based on master classes and demonstration activities towards an innovative practice with a humanistic, holistic, integral, investigative, dynamic, reflective and interdisciplinary vision. This perception of the teacher merits a positioning in time-space that includes social and ethical dimensions with the intention of guaranteeing the confluence of different perceptions about the same field of study, in order to articulate the theory with the development of unique experiences and constructions inserted in emerging contexts. This article shows the relevance of the humanization of university praxis in emerging contexts from a meta-comprehensive perspective. Implicit elements in academic praxis are addressed, such as teacher training, pedagogical knowledge and the teacher as an organic transforming subject.
Downloads
Article Details
Alcalde, I. (2015). Docentes del siglo XXI: retos y habilidades clave. Recuperado de: https://www.linkedin.com/pulse/docentes-del-siglo-xxi-retos-y-habilidades-claveignasi-alcalde.
Armónico, A. (2021). Recomendaciones para docentes transformadores. Recuperado de: http://www.corpoeducacion.org.co/2021/04/17/recomendaciones-para-docentes-transformadores/
Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. México: Siglo XXI. Recuperado de: http://www.posgrado.unam.mx/musica/lecturas/LecturaIntroduccionInvestigacionMusical/epistemologia/Bachelard%20Gaston-La-formacion-del-espiritu-cientifico.pdf
Cardona, J. (2013). Epistemología del saber docente. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Díaz, F. (2007). (Coord.). Modelo para autoevaluar la práctica docente. Dirigido a maestros de infantil y primaria. Madrid: Wolters Kluwer.
Gaviria, A, (2014). Pedagogías y praxis (práctica) educativa o educación de nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 75-9
Macedo, D. (2012). Educación humanizadora. Recuperado de: https://didactifilosofica.wordpress.com/2012/05/01/educacion-humanizadora/
Méndez de Garagozzo, A. (2009). Corresponsabilidad social del docente investigador generador de una cultura de paz. Revista Laurus, Vol. 15, N° 29. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/761/76120642010.pdf
Méndez de Garagozzo, A. (2012). La Complejidad de los saberes haceres docentes desde la rutina a la cotidianidad. Barquisimeto: UPEL.
Méndez de Garagozzo, A. (2020). Consideraciones filosóficas y epistemológicas sobre la generación del conocimiento. Revista Educare, Vol. 24, N° 2. Recuperado de: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/download/1325/1295/1693
Méndez de Garagozzo, A. (2022). Disyuntivas ontológicas y epistemológicas de los saberes haceres docentes. Clase virtual a través de Google meet. 4 de febrero de 2022.
Nieto, J. (2016). Rol del docente investigador en su quehacer pedagógico. Revista REDINE, 8. Recuperado de: http://revistas.uclave.org/index.php/redine/issue/view/93
Pargas, L. (2004). Una mirada al aula: la práctica docente de las maestras de escuela primaria. México: Plaza y Valdés.
Pestalozzi, J. (1993). Meine Nachforschungen über den Gang der Natur in der Entwicklung des Menschengeschlechts. Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag.
Runge, A. y Muñoz, D. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 8, núm. 2, julio-diciembre, 2012, pp. 75-96.
Sacristán, G. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata.
Sacristán, J. (2007). El currículum una reflexión sobre la práctica. España: Morata.
Tenti, E. y Steinberg, C. (2011). Los docentes mexicanos. Datos e interpretaciones en perspectiva comparada. México: Siglo XXI.
Tobón, S. (2013a). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. 4ta. Ed. Bogotá: ECOE.
Tobón, S. (2014b). Currículo y ciclos propedéuticos desde la socioformación. Hacia un sistema educativo flexible y sistémico. México: Trillas.
Villarreal, M. (2021). Conocimiento pedagógico emergente de la praxis educativa en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto Luis Beltrán Prieto Figueroa. Programa Interinstitucional Doctorado en educación. Tesis Doctoral no publicada. Barquisimeto: UPEL.
Zuluaga, O. (2003). Educación y pedagogía: una diferencia necesaria. Educación y Cultura, No. 14. Bogotá: FECODE.
Zuluaga-Duque, J. (2017). Relación entre conocimientos, saberes y valores: un afán por legitimar los saberes más allá de las ciencias. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8. Recuperado de: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.5973