Concepciones y modelos subyacentes en la práctica pedagógica de los docentes cuyo desempeño es el mejor evaluado por estudiantes universitarios
Concepciones y modelos subyacentes en la práctica pedagógica de los docentes cuyo desempeño es el mejor evaluado por estudiantes universitarios
Main Article Content
The way teachers utilize their teaching methods has a strong impact on the teaching-learning process. Therefore, teachers who perform better in the classroom create the optimal conditions for learning from a critical natural environment, in which the teachers may apply their skills to employ teaching skills that utilize the information they want to teach, so that students may find their lessons more appealing. Nevertheless, students tend to easily identify which of their professors teach with greater effort and effectiveness. Accordingly, the central objective of this study was to characterize the teaching practices of the UFPS professor’s which scored highest on the students’ evaluations. The investigation was consistent with the qualitative paradigm, for which a descriptive case study design was used. The research subjects were five teachers (one from each faculty) and forty-three of their students. There were two techniques used to collect data: semi-structured interviews and hearsay, both concerning the perceptions that teachers and students have about teaching methods. The findings of the research demonstrate that the methods of the teachers with the more positive student evaluations are characterized by discipline, planning and commitment. The study also identified that all the teachers, on both a theoretical and educational level, did not stick to any particular pedagogical model. It also found that the attributes, as recognized by the students, of a good teacher, are punctuality, responsibility, being committed, disciplined and having a determined teaching approach. In conclusion, the students’ high ratings of their teachers are founded in both the adjustibility and the student-teacher relationship.
Downloads
Article Details
Arjona, G. y Checa, O. (1998). Las historias de vida como método de acercamiento a la realidad social. Gazeta de Antropología, 14. Disponible en http://digibug.ugr.es/handle/10481/7548
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Publicacions Universitat de València
Blasco, H y Otero, G. (2008) Técnicas conversacionales para la recogida de datos en investigación cualitativa: La entrevista (II).Nure Investigación, 34. Disponible en http://www.fuden.es/FICHEROS_ADMINISTRADOR/F_METODOLOGICA/formet_34.pdf
Carpio de los Pinos, C. (2008) Métodos de enseñanza aprendizaje aplicables en el magisterio en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Docencia e Investigación, XXXII: 22. Disponible en https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/8137
Carterette, E., & Friedman, M. (1982). Manual de percepción :raices históricas y filosóficas. México : Trillas.
Cisterna, F. (2005). Categorización y Triangulación como Procesos de Validación del Conocimiento en Investigación Cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71.
Contreras, J. (2014). Manual para la Elaboración e Implementación de un Modelo de Evaluación por Competencias. Estados Unidos de América: Palibrio LLC.
Corredor, M.; Pérez, A. y Arbeláez, L. (2009). Estrategias de enseñanza de aprendizaje. Colombia: UIS.
Denzin, N. K. (1970). Sociological Methods: A Source Book. Chicago: Aldine Publishing Company.
Flórez, R. (1999). Evaluación, pedagogía y cognición. Santafé de Bogotá D.C.: McGraw-Hill Interamericana. S. A.
Gamboa, A. A. (2016). Docencia, investigación y gestión: Reflexiones sobre su papel en la calidad de la educación superior. Perspectivas. 1(1). 81-90.
Gimeno, S. y Pérez, G. (1999). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Jiménez, Ma. Á y Rico, A.M. (1998). Los relatos de vida como métodos de investigación Intercultural. Disponible en sedll.org/es/admin/uploads/.../Jimenez_Jimenez,_Angeles_y_otra.pdf
Mélich, J-C. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto. Barcelona: Anthropos
Moreno, H. (2004). Pedagogía y otros conceptos afines. Bogotá: SEM.
Parra de Chópite, B. (1995). Estudio de caso cualitativo en la investigación educativa. Mérida: Universidad de los Andes.
Pereyra, L (2007). Integración de metodologías cuantitativas y cualitativas: Técnicas de triangulación. Disponible en ief.eco.unc.edu.ar/files/workshops/2007/09oct07_lilipereyra_work.pdf
Osses, S.; Sánchez, I. & Ibáñez, F. (2013). Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios pedagógicos, 32 (1): 119-133. Disponible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052006000100007
Oviedo, G. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría. Revista de Estudios Sociales, 18: 89-96. Disponible en https://revistas.uniandes.edu.co/doi/abs/10.7440/res18.2004.08
Sabino, C. (1992) El proceso de investigación. Caracas: Panapo
Schon, D. (2011). Una Páactica Profesional Reflexiva en la Universidad. Compás Empresarial, 3(5), 14-21
Segura, M. (2005). Competencias Personales del Docente. Revista ciencias de la Educación, 2(26), 171-190
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata
Suárez, M. (2007). El saber pedagógico de los profesores de la Universidad de Los Andes Táchira y sus implicaciones en la enseñanza. Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universitat Rovira i Virgili. Disponible en http://www.tdx.cat/handle/10803/8922
Tébar, B. (2003). El perfil del profesor mediador. Madrid: Santillana
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona: Paidós
Vélez, V. O. (2006) La relación profesor alumno en el aula como espacio de la formación ética en la Universidad. Revista Digital de Investigación Universitaria, 2(1):21. Disponible en http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/25/528
Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.