Percepciones de estudiantes y docentes sobre las manifestaciones de la violencia escolar en colegios públicos urbanos

Percepciones de estudiantes y docentes sobre las manifestaciones de la violencia escolar en colegios públicos urbanos

Main Article Content

Magola del Carmen Quintero-Coronel
Abstract

The objective of this study is to analyze the manifestations of school violence and the possible responses that students and teachers visualize for its prevention and attention in public schools in the urban area of Cucuta. In order to evaluate the perception, a quantitative methodology coupled with a descriptive approach of an exploratory nature was employed. A Likert scale survey was applied, systematized in the Dyane software and Excel spreadsheet. The instrument was validated using the Cronbach's alpha reliability coefficient. The sample consisted of 364 students, whose ages range between 10 and 16 years, and 101 teachers of Basic Secondary Education. The results of the research establish the existence of a similar perception among students and educators in the face of the phenomenon of violence, coinciding in the forms of manifestation, as well as in the places from which these actions are generated. Likewise, the participants describe their vision of how educational institutions can implement strategies to prevent and address manifestations of school violence.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Blaya, C., Derbarbieux, E., Del rey, R. y Ortega, R. (2002). Clima y violencia escolar un estudio comparativo entre España y Francia. Revista de la Educación, 339: 293-315

Buss, A.H. y Perry, M.P. (1992). The aggression questionnaire. Journal ofPersonality and Social Psychology, 63: 452-459

Campo, A.; Fernández, A. y Grisaleña, J. (2005). La convivencia en los centros de secundaria: un estudio de casos. Revista Iberoamericana de Educación, (38): 121-145

Carpintero E., López F., Del Campo A., Soriano S. y Lázaro S. (2007). El bienestar personal y social de los adolescentes y la prevención del malestar y la violencia: Presentación y validación de un programa educativo. Revista de Investigación en Psicología, 10 (2): 29-41

Chaux, E. (2002). Buscando pistas para prevenir la violencia urbana en Colombia: conflictos y agresión entre niños (as) y adolescentes en Bogotá. Estudios Sociales, 12: 43-53

De la Villa, M. (2005). Actitudes socioconstruidas ante la violencia bullying en estudiantes de secundaria. Anuario de Psicología, 36(1), 61-81

Del Rey, R. y Ortega, R. (2001). Programas para la prevención de la violencia escolar en España: la respuesta de las comunidades autónomas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (41): 133-145.

Díaz, A. (2005). Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación, 37, 17-47

Díaz, M. y Aguado, J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17(4), 549-558

Domínguez, F. y Manzo M. (2011). Las manifestaciones del Bullying en adolescentes. Uaricha. Revista de Psicología (Nueva Época),8 (17): 19-33

Félix, F.; Soriano, M.; Godoy, C. y Martínez, I. (2008). Prevención de la violencia y promoción de la convivencia escolar en la Comunitat Valenciana (Plan PREVI). Aula Abierta,36(1-2), 97-110

Górriz, A. (2009). Roles implicados en el acoso escolar: Comprensión de la mente, maquiavelismo y evitación de responsabilidad. Tesis Doctoral inédita. Valencia: Universitat Jaume I. Disponible en http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/10530/gorriz.pdf?sequence=1

Hoyos, O.; Aparicio, J. y Córdoba, P. (2005). Caracterización del maltrato entre iguales en una muestra de colegios de Barranquilla Colombia. Psicología desde el Caribe, 16: 1-28

Monjas y Avilés (2006). Programa de sensibilización contra el maltrato entre iguales. Valladolid: Consejería de Educación. Junta de Castilla y León

Oliveros, M., Figueroa, L., Mayorga, G., Cano, G., Quispe, Y. y Barrientos, A. (2009). Intimidación en colegios estatales de secundaria del Perú. Revista Peruana de Pediatría,62: 68-78

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata

Ortega R. y Del Rey, R. (2006). La mediación escolar en el marco de la construcción de la convivencia y la prevención de la violencia. Avances en supervisión Educativa, 2. Disponible en https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/202

Ortega, R. y Mora, J. A. (1998). Violencia escolar. El problema del maltrato entre iguales. Cuadernos de Pedagogía, 270: 46-50

Paredes, M.T.; Álvarez, M.; Lega, L. y Vernon, A. (2008). Estudio exploratorio sobre el fenómeno del "bullying" en la ciudad de Cali, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6 (1): 295-317.

Paredes, M.T.; Lega, L.; Cabezas, H.; Ortega, M.; Medina, Y. y Vega, C. (2011). Diferencias transculturales en la manifestación del Bullying en estudiantes de Escuela Secundaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2): 761-768.

Puglisi, B. (2012). La escuela como escenarios en los que se producen y reproducen violencias contra niños, niñas y adolescentes. Caracas: Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales (ILDIS).

Ramos, C, Nieto, A. y Chaux, E. (2007). Aulas en Paz. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(1): 36-56. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-164318_pdf_1.pdf

Trianes, M. V. (2000). La violencia en contextos escolares. Málaga: Aljibe

OJS System - Metabiblioteca |