Análisis fenomenológico de la conciencia del docente a partir de sus prácticas evaluativas
Análisis fenomenológico de la conciencia del docente a partir de sus prácticas evaluativas
Main Article Content
This paper presents and analyzes the changes, achievements and essential developments that, as an expression of consciousness, teachers acquire during their involvement with the assessment process. This investigation operates from a phenomenological perspective and attempts to discern how external events motivate actions that trigger forms of inward subjectivation, as well as highlights which actions are related to the assessment process as a reflection of the consciousness that the evaluative subject has acquired. The phenomenological method allows us to identify the conceptions about the evaluative experience (which involves years of individual training) that becomes it a substantial part of the consciousness of both teachers and students. The aims of the assessment process are analyzed phenomenologically, concerning the consciousness of the professors at the Francisco de Paula Santander University. It was found that the assessment process and the discourse surrounding it are framed in clearly defined statements, used as power dispositifs, which determine show the evaluating subject uses the evaluation.
Downloads
Article Details
Aguirre García, J. C. y Jaramillo Echeverri, L. G.(2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista latinoamericana de estudios educativos, 8(2): 51-74
Anzola, J. M. (2007). La fenomenología de la conciencia en E. Husserl.UniversitasPhilosophia, 48(24), 1127-148
Careaga, A. (2001). La evaluación como herramienta de transformación de la práctica docente. Educere, 5(15), 345-352
Díaz Álvarez, L. I. (2013). Fenomenología de la conciencia del docente frente a la práctica evaluativa. San José de Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander
Fermoso, P. (2008). Modelo fenomenológico de investigación en pedagogía social. Educar, 26(2), 409-43
Foucault, M. (1970). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets
Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar. México D.F.: Siglo XXI
García, P. G. (2001). El ritual como forma de adoctrinamiento. Gaceta de Antropología, 18: 1-12. Disponible en http://www.ugr.es/~pwlac/G18_01Pedro_Gomez_Garcia.pdf
Lambert, C. (2006). Edmund Husserl: la idea de la fenomenología. Teología y vida, 517-529
Martínez M. (2004). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual Teórico Práctico. Buenos Aires: Trillas
Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks. Calif. SAGE
Mollà, R. M., Bonet, R. M. B., yCliment, C. I. (2010). Propuesta de análisis fenomenológico de los datos obtenidos en la entrevista. UniversitasTarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 113-133
Torres, M. F. (2010). ¿Qué y cómo se ha investigado sobre la evaluación de los aprendizajes en los últimos años? Estado del arte de las investigaciones. Enunciación, 15(1): 145-160
Kriegel, U. (2009). Teorías de la conciencia. Praxis filosofica, 29: 178-188
Perassi, Z. y Vitarelli, M. (2008). Evaluación y práctica docente: su impacto en el campo educativo. Disponible en http://www.uccor.edu.ar/paginas/encuentros2005/VitarelliPerassiI.pdf
Weeks, D.R. (1984), Las organizaciones: Interacción y procesos sociales. En G. Salman y K. Thompson.Control e ideología en las organizaciones México D.F.: Fondo de Cultura Económica, pp. 123-147
Zuluaga, C. F. (2009). Sentido de las prácticas evaluativas. Trabajo de grado no publicado. Manizales: Universidad de Caldas.