Representations in young students: a reading from sexuality
Representaciones sociales en jóvenes escolarizados: una lectura desde la sexualidad Social
Main Article Content
Abstract
The theory of social representations is not only interested in investigating the concepts or cognitive structures of the subjects, on the contrary, their interest is focused on investigating how certain social practices allow the configuration of that representation and is based on the configuration of experiences and experiences of the actors in particular contexts. This article presents the results of extensive research that sought to identify the representations that young people who have been educated about sexuality have in three institutions of secondary education in the city of Montería - Colombia. The methodological horizon was structured from the qualitative - hermeneutical approach and the focus group was used as information gathering techniques. The results show that a large part of the social representations of the participants emphasize issues such as family planning, early pregnancy, prevention of sexually transmitted diseases and health care
Keywords
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
References
Asociación Probienestar de la Familia Colombiana (Profamilia). (2005). Saluid sexual y reproductiiva. Resultados Encuesta Nacional de Demografía y Salud. Bogotá, Colombia: Printex Impresores Ltda.
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más Allá de los dilemas de los métodos. Bogotá: Norma.
Cardona, D, Ariza-Gerena, A., Gaona-Restrepo, C., & Medina-Pérez, Ó. (2015). Conocimientos sobre sexualidad en adolescentes escolares en la ciudad de Armenia, Colombia. Revista Archivo Médico de Camagüey, 19(6), 568-576. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552015000600003&lng=es&tlng=es
Decreto Nº 1860. (1994) Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Diario Oficial No 41.473 de la República de Colombia.
Foucault, M. (1977). Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
Foucault, M. (1987). Historia de la sexualidad II. London: Penguin Books.
Gamboa, A., Lago, D., & Hernández, F. (2016). Calidad de la docencia universitaria comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en norte de Santander. Saber, ciencia y libertad, 11(1), 197-210. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5847004
Gamboa-Suárez, A., Vargas-Toloza, R., & Hernández-Suárez, C. (2017). Investigación formativa: Pretensiones curriculares y representaciones sociales de actores educativos en el programa de Enfermería de la Universidad Francisco de Paula Santander-Cúcuta. Colombia. Universidad y Salud, 19(1), 60-66. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-71072017000100060
García, M. (2009). El señor Foucault y eso que se dio en llamar sexualidad. Tramas, 32, 31 – 62.
Giordano, P., Longmore, M., & Manning, W. (2006). Gender and the meanings of adolescent romantic relationships: A focus on boys. American Sociological Review, 71(2), 260-287.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Programa Nacional de Educación para la Sexualidad y construcción de Ciudadanía. La dimensión de la sexualidad. en la educación de nuestros niños, niñas, adolescentes y jóvenes. Colombia.
Ley 115. (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. El Congreso Nacional de la República de Colombia: Bogotá. Obtenido de
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Monroy, A. (2002). Salud y sexualidad en la adolescencia y juventud: guía práctica para padres y educadores. México: Editorial Pax.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires. Huemul.
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea, (2), 1-25. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/viewFile/34106/33945
Ricoeur, P. (1987). Freud: una interpretación de la cultura. México: Siglo Veintiuno Editores.
Rokeach, M. (1968). A theory of organization and change within value-attitude systems. Journal of Social Issues, 24(1), 13-33.
Sandoval, C. (1997). Investigación cualitativa. Programa de Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: ICFES.
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más Allá de los dilemas de los métodos. Bogotá: Norma.
Cardona, D, Ariza-Gerena, A., Gaona-Restrepo, C., & Medina-Pérez, Ó. (2015). Conocimientos sobre sexualidad en adolescentes escolares en la ciudad de Armenia, Colombia. Revista Archivo Médico de Camagüey, 19(6), 568-576. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552015000600003&lng=es&tlng=es
Decreto Nº 1860. (1994) Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Diario Oficial No 41.473 de la República de Colombia.
Foucault, M. (1977). Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
Foucault, M. (1987). Historia de la sexualidad II. London: Penguin Books.
Gamboa, A., Lago, D., & Hernández, F. (2016). Calidad de la docencia universitaria comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en norte de Santander. Saber, ciencia y libertad, 11(1), 197-210. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5847004
Gamboa-Suárez, A., Vargas-Toloza, R., & Hernández-Suárez, C. (2017). Investigación formativa: Pretensiones curriculares y representaciones sociales de actores educativos en el programa de Enfermería de la Universidad Francisco de Paula Santander-Cúcuta. Colombia. Universidad y Salud, 19(1), 60-66. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-71072017000100060
García, M. (2009). El señor Foucault y eso que se dio en llamar sexualidad. Tramas, 32, 31 – 62.
Giordano, P., Longmore, M., & Manning, W. (2006). Gender and the meanings of adolescent romantic relationships: A focus on boys. American Sociological Review, 71(2), 260-287.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Programa Nacional de Educación para la Sexualidad y construcción de Ciudadanía. La dimensión de la sexualidad. en la educación de nuestros niños, niñas, adolescentes y jóvenes. Colombia.
Ley 115. (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. El Congreso Nacional de la República de Colombia: Bogotá. Obtenido de
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Monroy, A. (2002). Salud y sexualidad en la adolescencia y juventud: guía práctica para padres y educadores. México: Editorial Pax.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires. Huemul.
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea, (2), 1-25. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/viewFile/34106/33945
Ricoeur, P. (1987). Freud: una interpretación de la cultura. México: Siglo Veintiuno Editores.
Rokeach, M. (1968). A theory of organization and change within value-attitude systems. Journal of Social Issues, 24(1), 13-33.
Sandoval, C. (1997). Investigación cualitativa. Programa de Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: ICFES.