Inclusive education: conceptual and epistemological review.
Educación inclusiva: revisión conceptual y epistemológica
Main Article Content
documentary type of scientific literature on inclusive education approach produced in the period 2014-2019,
in key of giving answers to the epistemological questions and identification of concepts, methodologies and
advances. conceptually, the inclusive education approach is related to education for all, educational equity and social justice; axiologically, it promotes human dignity, freedom and justice, based on respect and participation; methodologically, the studies are mainly descriptive in design, as informants or research subjects, teachers and parents. longitudinal studies on education are scarce, requiring more knowledge about good inclusive practices and teacher training, educational communities, an alternative potential is the generation of training guidelines and skills of disciplines, which welcomes the education sector in the understanding and intervention to educational exclusion.
Downloads
Article Details
Aleixandre-Benavent, R., Alcaide, G. G., de Dios, J. G., & Alonso-Arroyo, A. (2011). Fuentes de información bibliográfica (I). Fundamentos para la realización de búsquedas bibliográficas. Acta Pediátrica Española, 69(3).
Ariztía, T. (2017). La teoría de las prácticas sociales: particularidades, posibilidades y límites. Cinta de Moebio, (59), 221-234.Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2017000200221
Beers, M. & Summers, T (2018). Educational Equity and the Classroom: Designing Learning- Ready Spaces for All Students. Educause Review, 53(3), 54–55
Beltrán, R. R., & Cuéllar, M. Y. C. (2013). Sobre la formación de maestros en Colombia: una mirada desde la relación entre conocimientos pedagógicos y disciplinares. Pedagogía y saberes, (39), 21-32.
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centro de Estudios para la EducacióInclusiva, UNESCO.
Calero, J. y X. Bonal. Política educativa y gasto público en educa-ción. Aspectos teóricos y una aplicación al caso español, Bar-celona, Pomares-Corredor, 1999
Carneros, S., Torrecilla, M., Javier, F., & Moreno-Medina, I. (2018). Una aproximación conceptual a la educación para la justicia social y ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS).
Caro, M., Cárdenas-Rodríguez, R., & Casado, M. D. R. R. (2017). Educación intercultural inclusiva. Funciones de los/as educadores/as sociales en instituciones educativas. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (29), 25-40.
Carrillo-Sierra, S. M., Forgiony-Santos, J., Rivera-Porras, D., Bonilla-Cruz, N. J., Montánchez-Torres, M., & Alarcón-Carvajal, M. (2018). Prácticas Pedagógicas frente a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del Docente. Revista Espacios, 39(17), 15-32. Obtenido de http://bonga.unisimon.edu.co/handle/123456789/2167
Castillo, J., & Cabezas, G. (2018). Caracterización de jóvenes primera generación en educación superior. Nuevas trayectorias hacia la equidad educativa. Calidad en la Educación, (32), 44-76. doi:https://doi.org/10.31619/caledu. n32.151
Castillo, J., & Cabezas, G. (2018). Caracterización de jóvenes primera generación en educación superior. Nuevas trayectorias hacia la equidad educativa.. Calidad en la Educación, (32), 44-76. doi:https://doi.org/10.31619/caledu.n32.151
Castro, R. (2017). Revisión y análisis documental para estado del arte: Imaginarios sociales sobre inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 11(1), 283-297.
Cueto, S., Miranda, A., & Váquez,M.C.(2016).Inequidades en la educación. GRADE (2016).investigación para el desarrollo en el Perú: once Balances. Lima.pp.55-107
Domínguez, D. V. P., & Richart, A. (2018). Entre la neuroética y la neuroeducación: las fronteras de las neurociencias sociales. Recerca: revista de pensament i anàlisi, (22), 7-13.
Domínguez, Y. M., Gutiérrez-Barroso, J., & Gómez-Galdona, N. (2017). Equidad, Género Y Diversidad En Educación. European Scientific Journal, ESJ, 13(7).
Dueñas Buey, M. (2010). EDUCACION INCLUSIVA. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21 (2), 358-366. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230785016
Dussan, C. P. (2010). Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (8), 73-84
Echeita Sarrionandia, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura
Echeita, G., Simón, C., López, M., & Urbina, C. (2013). Educación inclusiva. Sistemas de referencia, coordenadas y vórtices de un proceso dilemático. Discapacidad e inclusión. Manual para la docencia, 329-357.
Errón-Caro, T., Cárdenas-Rodríguez, R. & Rodríguez Casado, R.(2017). Educación intercultural inclusiva. funciones de los/as educadores/as sociales en instituciones educativas. Pedagogía social, (29), 25–40.
Escareño, J. R. C. (2017). Docente inclusivo, aula inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(2).
Escudero, J. M., & Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista iberoamericana de educación, 55, 85-105.
Fajardo, M. (2017). La educación superior inclusiva en algunos países de Latinoamérica: Avances, obstáculos y retos. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 11(1), 171-197.
García Molina, J. y Sáez Carreras, J. (2017). Investigadores, docentes y educadores frente a la exclusión social: Paradojas y apuestas. Educación XX1, 20(2), 95-112, doi: 10.5944/educXX1.12710
García-Huidobro, J. E. (2010). Educación inclusiva y formación democrática. Educación secundaria, UNICEF, Buenos Aires.
Garzón, J. E. C. (2015). Inclusión e identidad desde las prácticas discursivas de los estudiantes en la escuela. Revista Educación y Desarrollo Social, 10(1), 78-97.
Giangreco, M. F., & Suter, J. C. (2015). Precarious or purposeful? Proactively building inclusive special education service delivery on solid ground. Inclusion, 3(3), 112-131.
Gómez-Luna, E, Fernando-Navas, D, Aponte-Mayor, G, Betancourt-Buitrago, LA. Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna [Internet]. 2014;81(184):158-163. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022
González Fernández, R., Medina, M. d., & Domínguez, M. (2016). Ventajas del tratamiento inclusivo de la diversidad: perspectivas de los principales agentes encargados de su desarrollo. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 34(2), 131-148. doi: http://dx.doi.org/10.14201/et2016342131148
González, A. O. (2015). Consideraciones Epistemológicas para una Educación Inclusiva más oportuna: la necesidad de un nuevo paradigma epistémico. Revista Torreón Universitario, (8), 11-17.
González, A. O. (2018). Condiciones de producción de la Educación Inclusiva. Revista Pedagógica, 20(45), 134-161.
Guasp, J. J. M., Ramón, M.,Rosa Rossell, & Mayol, B. d. l. I. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva/Good practices in inclusive education. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-49. doi:http://dx.doi.org/10.6018/j/252521
Kaplan, C., & García, S. (2006). La inclusión como posibilidad. Buenos Aires: OEI.Chile, Granica,1998, ISBN9789506412531
Krüger, N. (2016). Equidad educativa interna y externa: principales tendencias en Argentina durante las últimas décadas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 46(2).
Krüger, N.S(2013). Segregación social y desigualdades de logros educativos en Argentina.
Kvande, M., Belsky, J., & Wichstrom, L. (2018). Selection for special education services: the role of gender and socio-economic status. European Journal of Special Needs Education, 33(4), 510–524
Leal, A. Z. (2007). Ciencias de la educación, psico-pedagogía y didáctica. Anuario del doctorado en Educación: pensar la educación, (2), 71-96.
Marimuthua, S & Cheong, L. (2015). Inclusive Education for Social Transformation.Procedia - Social and Behavioral Sciences 172, pp. 317 – 322. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815004073
Martínez Usarralde, M. J. (2015). La mediación intercultural en el contexto internacional e intranacional. En defensa de la competencia socioeducativa. En A. Escarbajal (ed.), Comunidades interculturales y democráticas. Un trabajo colaborativo para una sociedad inclusiva (pp. 143-162). Madrid: Narcea.
Medina Gual, L. (2018). La desigualdad de los resultados educativos en Latinoamérica: un análisis desde PISA. (Spanish). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2), 45–70
Moliner-García, O., Sales-Ciges, A., & Escobedo-Peiro, P. (2016). Posibilidades y limitaciones de generar cultura de centro desde las prácticas compartidas de aula: el caso de la educación intercultural inclusiva.
Montánchez, M., Carrillo, S. y Barrera, E. (2017). Inclusión educativa: diversidad a partir de la otredad. En Graterol,M.E.,Mendoza,M.I,Contreras, J.,Graterol, R. y Espinosa, J.F.(Eds.), la Base de la Pirámide (pp.271-282).Maracaibo,Venezuela: Publicaciones Universidad del Zulia.
Mundial, B., & UNICEF. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. In Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. WCEFA.
Muñoz Villa, M. L., López Cruz, M., & Assaél, J. (2015). Concepciones docentes para responder a la diversidad:¿ Barreras o recursos para la inclusión educativa?. Psicoperspectivas, 14(3), 68-79.
NCERI (National Centre on Educational Restructuring and Inclusion) (1994): National Study of Inclusive Education. New York: The City University of New York
Palikara, O. O. P. ac. u., Castro, S., Gaona, C., & Eirinaki, V. (2019). Professionals’ views on the new policy for special educational needs in England: ideology versus implementation. European Journal of Special Needs Education, 34(1), 83–97. https://ezproxy.unisimon.edu.co:2124/10.1080/08856257.2018.1451310
Perez, M. R. (2018). Strategies of Segregation: Race, Residence, and the Struggle for Educational Equality. History of Education Quarterly, 58(2), 301–304. https://ezproxy.unisimon.edu.co:2124/10.1017/heq.2018.7
Pérez, T. G., & Gramigna, A. (2013). Epistemología de la enseñanza y nuevas fronteras científicas. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (76), 15-27
Pérez-Jorge, D., Gutiérrez-Barroso, J., Morales-León, I., & Marrero-Morales, S. (2016). Collaborative work from the eduacational guidance perspective, the case of primary and secundary schools in Tenerife. International Journal of Current Research, 6(5), 7950-7954.
Rubio, L. V. Q., & Angarita, M. M. (2017). Análisis De Conceptos Nucleares Que Fundamentan La Normatividad De La Educación Inclusiva En Colombia. Revista Colombiana de Rehabilitación, 14(1), 76-87.
Sanchiz Ruiz, M. L. (2009). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Universitat Jaume I.
Steward, T. A., (1998). La nueva riqueza de las organizaciones: el capital intelectual. Chile, Granica.
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33–54. https://ezproxy.unisimon.edu.co:2124/10.1016/j.edurev.2017.02.004
Taub, D. A., & Ryndak, D. L. (2017). Opportunities to Learn for Students With Extensive Support Needs: A Context of Research-Supported Practices for All in General Education Classes. Journal of Special Education, 51(3), 127–137. https://ezproxy.unisimon.edu.co:2124/10.1177/0022466917696263
Torres, M., Luisa, M., Jornet Meliá, J. M., Perales Montolío, M. J., Carrillo Sierra, S. M., & Wilches Durán, S. Y. (2017). Educación inclusiva. http://bonga.unisimon.edu.co/handle/123456789/2104
UNESCO. (2009). Mejor Educación para Todos: cuando se nos incluya también. Informe Mundial. Salamanca, España: INICIO.
Vilanova, J. C. (2012). Revisión bibliográfica del tema de estudio de un proyecto de investigación. Radiología, 54(2), 108–114. doi:10.1016/j.rx.2011.05.015