El dilema de la guerra o la paz: representaciones sociales sobre la paz de jóvenes del colegio San José de Cúcuta

El dilema de la guerra o la paz: representaciones sociales sobre la paz de jóvenes del colegio San José de Cúcuta

Main Article Content

Maritza Carolina Jaimes Marquez
Laura Nataly Galvis Velandia
Miguel Augusto Gûiza Castellanos
Abstract
The present article presents the development and results of the research that has as its title the dilemma of war
or peace: social representations of peace by young people from the San José de Cúcuta school. The general
objective was to understand the social representations of peace by young students from the San José de Cúcuta
educational institution as a basis for a pedagogical practice. The theories applied were social representations,
pedagogical models and a hermeneutic look at pedagogical practice, which from a rigorous point of view allow
for a critical look at the research. Likewise, it is based on a qualitative research, with a hermeneutic design,
aimed at answering the questions generated here and the objectives mentioned above
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Abric, J. C. (1994). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán,

Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión-cuaderno de ciencias sociales 127. Costa Rica: Flacso (Facultad Latinoamericana De Ciencias Sociales),

Bautista, F. J. (2014). Paz neutra: Una ilustración del concepto. Revista De Paz y Conflictos, (7), 19-52.

Caballero, A. (2002). Educación para la paz y la convivencia: Implicaciones para la gestión de conflictos escolares. Cultura y Educación, 14(4), 403-411.

Cerdas-Agüero, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2), 135-154.

Cerdas-Agüero, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2), 135-154.

De la Cruz Vergara, Maribel, Guillén, A., Guillén, A., & Weber, J. R. Apreciado Eduardo, he leído esta versión y no tengo sugerencias, de otra parte me gustaría presentar la propuesta a mi universidad, para ello es necesario que me informes sobre las implicaciones de alojar el proyecto, sobre todo económicas, ya que es la primera pregunta que me haría el rector.

De Vera, F. H. (2016). La construcción del concepto de paz: Paz negativa, paz positiva y paz imperfecta. Cuadernos De Estrategia, (183), 119-146.

De Vera, F. H. (2016). La construcción del concepto de paz: Paz negativa, paz positiva y paz imperfecta. Cuadernos De Estrategia, (183), 119-146.

De Zubiría, J. (2007). Modelos pedagógicos contemporáneos. Editorial Magisterio.Bogotá,

Díaz, A. M., & Torres, F. J. S. (2004). Geografía de los cultivos ilícitos y conflicto armado en Colombia Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE.

Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns De Construcción De Pau, 20, 7-24.

Gómez, L. E. C., & Alvarado, F. G. (2008). Repensar la educación y la pedagogía: Algunas reflexiones críticas. Revista Electrónica Educare, 12(2), 47-64.

Hernández Carrera, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: Su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, 23, 187-210,

Jiménez Bautista, F. (2009). Hacia un paradigma pacífico: La paz neutra.

López Gartner, R. N. (2016). Representaciones De Violencia y Paz Que Los Niños y Las Niñas Significan a Través De Los Noticieros De Televisión: Estudio Con Alumnos y Alumnas De Grado 5° De Primaria Del Instituto Cultural Riosucio,

Magaloni, B., Calderón, G., Diaz-Cayeros, A., Robles, G., & Olarte, J. (2013). The beheading of criminal organizations and the dynamics of violence in Mexico’s drug war. Unpublished Manuscript, Stanford University,

Márquez, A. I. (2014). El papel de la educación en situaciones de posconflicto: Estrategias y recomendaciones. Hallazgos, 11(21)

Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: Un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13(2), 243-248.

Mireles Vargas, O. (2011). Representaciones sociales: Debates y atributos para el estudio de la educación. Sinéctica, (36), 1-11.

Muñoz, F. (2001). La paz imperfecta ante un universo en conflicto. La Paz Imperfecta, , 21-66.

PNUD, C., & en México, G. (2003). Programa de las naciones unidas para el desarrollo.

Ramos, C., Nieto, A. M., & Chaux, E. (2007). Aulas en paz. Revista Interamericana De Educación Para La Democracia, 1(1), 36-56.

Villalobos, Y. S. (2018). Los instrumentos de la catedra de paz, como estrategia en la reconstrucción social de una nueva Colombia. Revista Experiencia Docente, 5(1), 19-35.
OJS System - Metabiblioteca |