Uso del video como estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia escritora en estudiantes de educación básica

Uso del video como estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia escritora en estudiantes de educación básica

Main Article Content

Irma María Ortega González
Gerson Adriano Rincón Álvarez
César Augusto Hernández Suárez
Abstract
The article shows how to use video as a tool that enhances processes related to writing skills, through the
use and study of audiovisual content in basic education students in a public educational institution in the
City of Cúcuta, Colombia. It is developed under the quantitative approach and was framed under a quasi-
experimental design with pretest - posttest for an experimental group and a control group. A diagnosis is made (pretest) about the difficulties that students present at the scriptural level; Subsequently, the didactic strategy is designed and applied, which consists of 4 interventions where progressively developed scriptural activities supported by videos; Once the implementation of the proposal is finished, the posttest based on a rubric is carried out to evaluate the “main characteristics of the composition”. As a result it can be evidenced that there are significant differences in all the characteristics of the composition, which allows to conclude that these cause the improvement in the writing competence with the pedagogical intermediation of the video and in order of influence there is content, use of language, organization , grammar vocabulary, and finally spelling
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Alemany, C. (2009). Aspectos didácticos sobre la utilización del video en el aula de inglés. Cuadernos de Educación y Desarrollo, (1). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/01/cam5.htm

Cabero, J. (1989). Tecnología educativa. Utilización didáctica del vídeo. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Cabero, J. (1995). Propuestas para la utilización del video en los centros. En Ballesta, F. (Coord). Enseñar con los medios de comunicación (pp. 89-121). España: Promociones y Publicaciones Universitarias.


Cabero, J. (2000). La utilización educativa de la televisión y el vídeo. En Cabero, J. (Ed.). Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación (pp. 39-70). Madrid: Síntesis
Calderón, J.(s.f.). Rejilla de la evaluación de la producción escrita. Aproximación a unos parámetros conceptuales y discursivos con criterios cualitativos. Recuperado de http://app.infotephvg.edu.co/cienaga/hermesoft/portal/home_1/rec/arc_1003.pdf

Camps, A., Milian, M., Bigas, M., Camps, M. y Cabre, P. (2004). La enseñanza de la ortografía. Barcelona: Graó.

Campuzano, A. (1992). Tecnologías audiovisuales y educación. Madrid: Akal
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Delgado, G. y Montañez, N. (2008). Video, juego y educación (monografia de especialización). Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. Recuperado de http://alejandria.ufps.edu.co/descargas/tesis/0390137.pdf

Díaz, A. (1999). Aproximación al texto escrito. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Dorrego, E. (1993). Investigación sobre los efectos de los eventos instruccionales en las estrategias de aprendizaje a través de los medios. En Cabero, J. y Aguaded, I. (coords.) Educación y medios de comunicación en el contexto iberoamericano (pp. 187-212). España: Universidad Internacional de Andalucía.

Dorrego, E. (1994). Modelo para la producción y evaluación formativa de medios instruccionales, aplicado al video y al software. En II Congresso Iberoamericano de Informática na Educação. Fundação. Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal. Disponible en http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1994/II_72_84.htm

Fernández, M., & Cebreiro, B. (2003). La integración de los medios y nuevas tecnologías en los centros y prácticas docentes. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 0(20), 33-42. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61202

Ferrandez, A., Sarramona y Tarín, L. (1997). Tecnología didáctica. Teoría y práctica de la programación escolar. Barcelona: Ediciones CEAC.

Ferrés J. (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona (España): Paidós Ibérica.

Ferrés, J. (1994). Vídeo y educación. Barcelona: Paidós Ibérica

García, M. (2014). Uso instruccional del video didáctico. Revista de investigación, 38(81), 43-68.

García M. A., Arévalo M. A. & Hernández C. A. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (32), 155- 174. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8126

García, M. y Albarrán, M. (2010). El proceso de enseñanza de la composición escrita adaptado a la evolución del aprendizaje de la escritura de los estudiantes. Didáctica: Lengua y Literatura, 22, 15-32. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA1010110015A

García, M., Arévalo, M., & Hernández, C. A. (2019). Estrategia de comprensión lectora: una propuesta para la lectura de hipertextos. Saber, Ciencia y Libertad, 14(1), 287-310. DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5230

Niño, V. (2011). Competencias en la comunicación. Hacia las practicas del discurso. Bogotá: Ecoe ediciones.

Ontoria, A. (2006). Aprendizaje centrado en el alumno: metodología para una escuela abierta. Madrid: Narcea


Prada, R., Hernández, C. & Gamboa, A. (2019). Different scenarios for the teaching of mathematics with the support of virtual platforms: Flipped classroom. Journal of Physics: Conference Series, 1388, 012046. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1388/1/012046

Romero M. (1996). Estrategias y proyectos en comunicación educativa sendas, itinerarios y un portal. En Osorno, M. (Ed.). Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: Investigación e innovación en el aula (pp. 171-178). Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico - IDEP

Serrano, J. (2017). Evaluar por rúbricas cada aprendizaje esperado. México: Gil Editores.
OJS System - Metabiblioteca |