Does time affect educational quality?: A systematic analysis of literature in Latin America

¿Incide el tiempo en la calidad educativa?: Un análisis sistemático de la literatura en Iberoamérica

Main Article Content

Adriana Patricia Arroyo-Ruiz
María Alejandra Badillo-Guerra
Alexander Montes-Miranda
Abstract

The purpose of this article is to understand and analyze the category of school time and its impact on the social, academic, economic and political aspects, at the Latin American level. Which provides useful evidence in the orientation of investigations that seek to evaluate educational reforms. Through a documentary review, it is shown that the efficient use of school time affects educational quality, but must be accompanied by other social, pedagogical and administrative factors. Also, that the effectiveness of school time is conditioned to the results of the students in standardized tests, ignoring other elements and actors of the educational system. Finally, it is clear that if the transformation of the system is to be achieved, the reforms must be designed based on the benefit of the student body.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agüero, J. (2016). Evaluación de impacto de la jornada escolar completa. Documento Técnico Proyecto FORGE. tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=121ud5

Agüero, J. & Beleche, T. (2013). Test-Mex: Estimating the effects of school year length on student performance in Mexico. Journal of Development Economics, 103, 353-361. DOI https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2013.03.008

Arzola, M. (2011). Impacto de la Jornada Escolar Completa en la en la evolución del SIMCE. Libertad Desarrollo, Serie Informe Social. Tomado de http://hdl.handle.net/123456789/4325

Bonilla, L. (2011). Doble jornada escolar y calidad de la educación en Colombia. Cartagena de Indias: Documento de trabajo sobre economía regional del Banco de la República. Tomado de http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/DTSER-143.pdf

Bonilla-Ricardo, R. (2017). Características de la implementación de la política pública nacional jornada única escolar en el municipio de Manizales durante los años 2015 y 2016. estudio de caso. Trabajo de grado de Maestría. Universidad Autónoma de Manizales. Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=125aTr

Bracho, T. (2011). El papel de los valores en la evaluación de políticas para sistemas educativos complejos. RMIE, 16(50), 853-883. Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=151wPd

Cerdan-Infantes , P., y Vermeersch, C. (2007). More Time Is Better: An Evaluation of the Full-Time School Program in Uruguay. Impact Evaluation Series.

Colomo, E., Cívico, A., Gabarda, V. & Cuevas, N., (2016). La influencia del tiempo escolar en el rendimiento académico: un estudio comparativo en sistemas educativos de Europa y Latinoamérica. Cuestiones Pedagógicas, 25, pp. 11-22. DOI http://dx.doi.org/10.12795/CP.2016.i25.01

Congreso de la República de Colombia. (2016). Decreto 501 de 2016: Por el cual se reglamenta la Jornada Única en los establecimientos educativos oficiales y el Programa para la Implementación de la Jornada Única y el Mejoramiento de la Calidad de la Educación Básica y Media.

Congreso de la República de Colombia. (2015). Ley 1753 de 2015: Por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 “Todos por un nuevo país”.

Contreras, D. & Plaza, G. (2010). Female Labor Force Participation in Chile. Feminist Economics 16 (2): 27–46. DOI https://doi.org/10.1080/13545701003731815

Del Castillo-Alemán, G. (2012). Las políticas educativas en México desde una perspectiva de política pública: gobernabilidad y gobernanza. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 637-652.Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=149Mgf

Eguido, G. (2011). Los tiempos escolares en los sistemas educativos: análisis de algunas reformas recientes. Revista Española de Educación Comparada, 18 (2011), 255-278. Tomado de http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7564

Escudero,J.(2010). Evaluación de las políticas educativas: cuestiones perennes y retos actuales.Revista Fuentes, 10, 8-31.

García, S., Fernández, C. & Weiss, C. (2013). Does lengthening the school day reduce the likelihood of early school droput and grade repetition: Evidence from Colombia. Trabajo presentado en Population Association of America 2012 Annual Meeting. Tomado de https://paa2012.princeton.edu/papers/121110

Hincapié, D. (2016). Do Longer School Days Improve Student Achievement? Evidence from Colombia. Idb working paper series, 679. Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=124lby

Kremer, M., Brannen, C. and Glennerster, R. (2013). The Challenge of Education and Learning in the Developing.World. Science, 340(6130), pp.297-300.

Kruger, D. & Berthelon, M. (2009). Delaying the Bell: The Effects of Longer School Days on Adolescent Motherhood in Chile. IZA Discussion Paper. 4553. Tomado de https://ssrn.com/abstract=1506305

Lavy, V. (2015). Do differences in schools’ instruction time explain international achievement gaps? Evidence from developed and developing countries. The Economic Journal, 125(588), pp.F397-F424.

Lázaro, H. (2012). La perspectiva social de la jornada escolar en la unión europea. estudio comparado en Italia, Francia, Portugal y. España. Revista Española de Educación Comparada, 19, 193-218. DOI https://doi.org/10.5944/reec.19.2012.7583

Lisbona, M. (2015). La jornada escolar de tiempo completo en México: entre el presente y el pasado. Educación y Ciencia, 4(44), 98-110. Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=122NhB

Holland, P., Alfaro, P. y Evans, D. 2015. Ampliación del día escolar en América Latina y el Caribe. Documento de trabajo de investigación de políticas del Banco Mundial 7309

Martinic, S. (2015). El tiempo y el aprendizaje escolar. La experiencia de la extensión de la jornada escolar en Chile. Revista Brasileira de Educação, 20 (61), 479-499. Tomado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27538407010

OECD (2015), Panorama de la educación 2014: Indicadores de la OCDE. Madrid: Fundación Santillana. doi: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2014-es.

Ovalle, C.,Villa, J. & González- Gómez, D., (2018). Efecto de la jornada escolar en el desempeño académico de los estudiantes colombianos: análisis cuasi-experimental y de mediación estadística para informar la política pública de jornada única.

Educación y Ciudad, 34, 39-52. Tomado de http://r.issu.edu.do/l.php?l=123x6J

Ramírez , F. (2014). Sobre la extensión de la jornada escolar en Uruguay: ocho supuestos de la política educativa en debate. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 44(2). Tomado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27031268002

Rivkin, S. G., & Schiman, J. C. (2015). Instruction time, classroom quality, and academic achievement. The Economic Journal, 125(588), F425-F448.

Trinidad, A., & García, J. (2012). Las lógicas de evaluación de programas de intervención: ¿imposición o participación?. AZARBE, Revista Internacional De Trabajo Social Y Bienestar, 1, 113-128. Recuperado de https://revistas.um.es/azarbe/article/view/151181

OJS System - Metabiblioteca |