The training of education and change professionals in rural communities from the IAP

La formación de profesionales de la educación y el cambio en las comunidades rurales a partir de la IAP

Main Article Content

Celia Carrera-Hernández
Josefina Madrigal-Luna
Yolanda Isaura Lara-García
Abstract

Rural communities experience problems derived from an undemocratic economic policy that puts the most disadvantaged social groups at a disadvantage, therefore, higher education institutions must develop in their students tools that are aimed at achieving social changes aimed at the search for quality of life and well-being of the population from Participatory Action Research (PAR). The purpose of the research is to analyze the problems of rural communities and seek solutions from the development of PAR in the daily training practice of educational interveners. 24 students, 15 community leaders and 50 families participated. It was based on the theory of community development. The survey, the research workshop and the interview were used, needs and problems organized in age groups were identified, an action plan was proposed that will be implemented with the support of government agencies and reflected on the influence of PAR on training as educational auditors. It was found that the theoretical-methodological training of university students to intervene in rural communities favors the development of critical social awareness of students and the praxis of research from the pedagogical reflection of teachers, a situation that impacts on transformation and innovation curricular. It is concluded that the training of education professionals oriented to social change demands a pedagogical reflective process from praxis and social and individual transformation as well as the change in the formal curriculum.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Buelga, S. et al. (2009). Psicología social comunitaria. Colombia: Trillas.

Colmenares, A.M. (2012). Investigación-acción-participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación. Volumen 3. No. 1. Junio https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Diez, J. & López, A.M. (2019). Exclusión social de los vecinos en una perspectiva comparada mundial. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 166: 45-64. (http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.166.45

El Sol de México (2019). El 16% de adultos mayores en México sufren abandono y maltrato: SNDIF. Miércoles 28 de agosto en sección de sociedad.

Guevara, G. (1996). La relación familia-escuela. Revista Educación (8), 6-13.

Guevara, C. (abril-septiembre, 2017). Servicio comunitario, aprendizaje-servicio y formación social: claves para la construcción de espacios transformativos universitarios. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 23, 85-87. Recuperado el 16 de diciembre de 2020 en: http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/714

INEGI (2015). Encuesta intercensal. Recuperado el 7 de febrero en: www.inegi.org.mx

Molero, F., Navas, M. y Morales, F. (2001). Inmigración, prejuicio y exclusión social: reflexiones en torno a algunos datos de la realidad española. Revista Internacional de Psicología y Terapia Psicológica, I (1), 11-32. [Fecha de consulta 21 de junio de 2020]. ISSN: 1577-7057. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560/56001102

Mori, M.P. (2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. LIBERABIT, 14: 81-90, Lima (Perú) recuperado el 06 de diciembre de 2019 en: http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v14n14/a10v14n14.pdf

Ramírez, A. A. (2017). La educación con sentido comunitario; reflexiones en torno a la formación del profesorado. Educación Vol. XXVI, N° 51, septiembre 2017, pp. 79-94 / ISSN 1019-9403 https://doi.org/10.18800/educacion.201702.004

Rojas, T. J. (2017). Migración rural jornalera en México: la circularidad de la pobreza. Iberoforum Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, XII (23), 1-35. [Fecha de consulta 21 de junio de 2020]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2110/211053027001

Sandoval, J.M., García, M.L. y Richard, M.P. (s/f). Problemática de los adultos mayores en relación a pensiones. Sistema integral de Información y comunicación (SIID). México.

Scandroglio, B. y López, J. S. y San José, M. C. (2008). La Teoría de la Identidad Social: una síntesis crítica de sus fundamentos, evidencias y controversias. Psicothema, 20 (1), 80-89. [Fecha de consulta 21 de junio de 2020]. ISSN: 0214-9915. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=727/72720112

Suárez, P., Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios, 12(20): 173- 198, Disponible en https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776

OJS System - Metabiblioteca |