The conceptual mindfact as a reading strategy in eighth grade
El mentefacto conceptual como estrategia de lectura en octavo grado
Main Article Content
This article presents the results of a didactic intervention in the guidance on the use of conceptual mindfacts as a reading strategy,
through the model of the Dialoguing Pedagogy developed by Julián de Zubiría Samper, in order to understand the strategy strengths and difficulties in a sample of high school students. For that purpose, it is proposed, through an action research, a learning unit transversed by argumentative texts alluding to the Banana massacre and structured in five moments: 1) Diagnostic test, aimed at prior knowledge about the organization of mindfacts; 2) Orientation of macropropositional recognition, mainly focus on the drafting of isoordinate sentences; 3) Mediation for the identification of excluding propositions, through the ideologies opposed in the argumentative discourses addressed in class; 4) Understanding of superordination and ifraordination in texts and creation of mindfactual diagrams; and 5) Assessment by students about the difficulties and understandings during the use of the strategy. After the intervention, it is necessary to reconsider the way for the identification of excluding propositions which are one of the most important processes in the creation of mindfacts.
Downloads
Article Details
Akal (2004). Diccionario Akal de Filosofía. Madrid: Ediciones Akal S.A.
Arbeláez, R.; Corredor, M.; Pérez, M. (2009). Concepciones sobre competencias. Bucaramanga: Ediciones Universidad Industrial de Santander.
Aristizábal, A. (2009). Cómo leer mejor. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Caicedo Garzón, A. (1991). Clave 1998 Masacre de las Bananeras. En: El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/ MAM-198424 [Fecha de consulta: enero 20 de 2018].
Casañas, J. (2017). María F. Cabal explica su tesis: “La masacre de las bananeras fue un
mito histórico”. Recuperado de: https:// www.elespectador.com/noticias/actualidad/ maria-f-cabal-explica-su-tesis-la-masacrede-las bananeras-fue-un-mito-historicoarticulo-725665 [Fecha de consulta: enero 20 de 2018].
Courtés, J., & Greimas, A. J. (1979). Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Tomo I. Madrid: Gredos.
De Zubiría Samper, J. (2014). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
De Zubiría Samper, M. (1998). Pedagogías del siglo XXI: Mentefactos I. Bogotá: Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Merino.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
García García, E. (1993). La comprensión de textos. Modelos de procesamiento y estrategias de mejora. Didáctica, 5, 87-103. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=148628
Ibáñez Pinilla, M. (2006). Mentefactos conceptuales como estrategia didáctico pedagógica de los conceptos básicos de la teoría de muestreo
aplicados en investigación en salud. Revista Ciencias de la Salud, 4, 62-72. Recuperado de: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/ revsalud/article/view/707/636
McKernan, J. (1999). Investigación-acción ycurrículum. Madrid: Ediciones Morata.
Osses Bustingorry, S. & Jaramillo Mora, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos, 34, 187-197. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ estped/v34n1/art11.pdf. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011
Pérez Abril, M. & Rincón Bonilla, G. (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: Editorial Ponticia Universidad Javeriana
Revista Semana (2017). María Fernanda Cabal o la mirada de la derecha en la historia. En: Revista Semana. Recuperado de: https://www.
semana.com/nacion/articulo/maria-fernandacabal-niega-masacre-de-las-bananeras/549271 [Fecha de consulta: enero 20 de 2018].
Rojas Álvarez, C. (2005). Mentefactos y niveles de razonamiento geométrico, según Van Hiele, en alumnas de Licenciatura de Pedagogía Infantil. Zona próxima, 6, 82-93. Recuperado de: http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=85300605 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.06.024.59
Solé, I. (1993) Estrategias de lectura y aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 216, 25-27.
Solé, I. (2014). El aprendizaje de la competencia . En: C.L. (Ed. 2014), La educación lingüística, entre el deseo y la realidad (pp. 84- 96). Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L
Spitaletta, R. (2017). La Masacre de las Bananeras. En: El Espectador. Recuperado de: https:// www.elespectador.com/opinion/la-masacrede-las-bananeras-columna-726689 [Fecha de consulta: enero 20 de 2018].
Tobón, S.; Pimienta, J; García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación
Van Dijk, T. (1996). Estructuras y funciones del discurso. Madrid: Siglo XXI Editores.
Van Dijk (2006). Ideología. Sevilla: Editorial Gedisa
Zambrano Azcárate, D. (2017). Mentefactos y mapas conceptuales en la enseñanza-aprendizaje de lahistoria (Trabajo de grado). Santiago de Cali: Universidad ICESI.