Ambivalent sexist manifestations: characteristics of their recognition in a group of University Students

Manifestaciones sexistas de tipo ambivalente: características de su reconocimiento en un grupo de Estudiantes Universitarios

Main Article Content

Diego Fernando Muñoz Muñoz
Christian Alexander Zambrano Guerrero
Abstract

Ambivalent sexism encompasses both hostile and benevolent attitudes and behaviors towards both genders, especially directed towards women, rooted in patriarchal dynamics that perpetuate domination. Given its involvement in discriminatory and violent practices, it constitutes a crucial research topic. This study aimed to understand the recognition of ambivalent sexist manifestations among Psychology students at a public university in the Department of Nariño. Employing a phenomenological qualitative methodology, phases of the research named characterization, sensitization, and recognition of sexist manifestations were conducted. The Ambivalent Sexism Inventory (ASI), focus groups, and brainstorming sessions were used to ethically collect data. Results highlighted that recognizing these manifestations involves critical reflection on culture, society, advertising, and family—key influences shaping gender behaviors and expectations. The normalization of these conditions due to their constant exposure complicates sexism identification. Considerations for developing effective awareness strategies are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
521
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Francisco de Paula Santander

Article Details

References

Arenas, A & Rojas, J. (2015). Sexismo ambivalente hacia hombres: Un estudio exploratorio con adolescentes mexicanos. Reidocrea, 4 (8). pp 54-59. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.35149

Bode A., & Pérez, C. (1994). Conflictos de pareja, diagnóstico y tratamiento. Barcelona, Edit. Páidos.

Bonavitta, P & Hernández, J. (2011). De estereotipos, violencia y sexismo: la construcción de las mujeres en los medios mexicanos y argentinos. Anagramas, 9 (18). 15-30. DOI: https://doi.org/10.22395/angr.v9n18a1

Caballero, M. (2014). Tres tiempos. Cambio social en tres generaciones de mujeres en México. México: AM editores.

Cárdenas, M., Lay, S. L., González, C., Calderón, C., & Alegría, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: Adaptación, validación y relación con variables psicosociales. Salud & Sociedad, 1(2). pp 126 DOI: https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0002.00006

Cardona, J., Castaño, J., Valencia, L., Henao, D., Cañón, S., Casas, L & Godoy, A. (2015). Sexismo y concepciones de la violencia de género contra la mujer en cuatro universidades de la ciudad de Manizales. Archivos de Medicina (Col), 15 (2),200-219. DOI: https://doi.org/10.30554/archmed.15.2.1004.2015

Dilthey, W. (1949). Introducción a las ciencias del espíritu. México: Fondo de Cultura Económica.

España: Revista de Occidente.

Flores, A., & Espejel, A. (2015). El sexismo como una práctica de violencia en la Universidad. RES, Revista de Educación Social, 21.

Garaigordobil, M & Aliri, J. (2011). Conexión intergeneracional del sexismo: influencia de variables familiares. Psicothema, 23 (3). 382-387.

Garaigordobil, M., & Aliri, J. (2011). Sexismo hostil y benevolente: relaciones con el autoconcepto, el racismo y la sensibilidad intercultural. Journal of Psychodidactics, 16(2).

García, S. (2014). Reseña: Diario de campo. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 24. 283-294.

García-Bóveda, R., Luque, A., Delgado, P., Rojo-Villalba, M., Ruiz, M., Agudo, M., García, D., Paz, J., & Moya, M. (2014). Evaluación del sexismo ambivalente en las y los profesionales de la red de salud mental de Andalucía. Resultados preliminares. Aportaciones a la Investigación sobre Mujeres y Género: V Congreso Universitario Internacional Investigación y Género, 396-408.

Glick, P., & Fiske, S. T. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56(2), 109. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.56.2.109

González-Gómez, M., Zutta-Arellano, D., Perugache-Rodríguez A. (2016). Violencia basada en género dentro del contexto universitario: Visión de los administrativos, 2013-2015. Rev Univ. Salud. 18(2):276-290. DOI: https://doi.org/10.22267/rus.161802.38

Guerrero, A. & Zambrano, C. (2013). Prejuicios y estereotipos en estudiantes de la Universidad de Nariño. Revista plumilla educativa, 12 (1), 71-92. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.374.2013

Lameiras, M., & Rodríguez, Y. (2003). Evaluación del sexismo ambivalente en estudiantes gallegos/as. ACCIÓN PSICOLÓGICA, 2 (2), 131-136.

Lara, S. (1991). Sexismo e identidad de género. Alteridades, 1 (2). Pág. 21-29.

Lee, I., Pratto, F & Li, M. (2007). Social relationships and sexism in the United States and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(5). 595-612. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022107305241

Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J., & Ryan, E. (2008). Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para Adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology. 8 (2), 537-562.

Lüscher, K., Hoff, A., Lamura, G., Renzi, M., Sánchez, M., Viry, G., Widmer, E., Klimczuk, A. & Salles, P. (2015). Generaciones, relaciones intergeneracionales, política generacional. En: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/67438/1/MPRA_paper_67438.pdf

Malonda, E. (2014). El sexismo en la adolescencia. Factores psicosociales moduladores. Disertación doctoral, Facultad de Psicología, universidad de Valencia.

Martínez, B (2008). La investigación en la cotidianidad social desde la fenomenología. Tiempo de Educar, 9 (17). 35-56.

Ocampo, M., Briceño, S., Hernández, M & Olano, M. (2009). Estrategias para mejorar la convivencia en el colegio Cristóbal Colón, Instituto Educativo Distrital. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 10 (2). 46-61.

Ortega & Gasset, J. (1966). El tema de nuestro tiempo. Obras completas. Madrid.

Ortega & Gasset, J. (1970). En torno a Galileo. Obras completas. Madrid, España:

Pereira, A., Duran, S., Quintero, S., Terán, G., Fuenmayor, A., Guillen, J., Ferrier, K., Silva, N., Guzmán, S., Patete, S., Cuevas, J., Peñaloza, A & Ramírez, Y. (2015). Homofobia y sexismo en estudiantes del primer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Los Andes. Avances en Biomedicina 4 (3), 108-117.

Ramos, A., Sánchez, M., Sutil, M., Mundina, J., Cadierno, D., & Solano, L. (2006). La presencia de estereotipos de género en el sistema educativo como determinante del desarrollo personal y profesional (estudio descriptivo). España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.

Revista de Occidente.

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31 (1), 11-22.

Torres, C., Alonso, V., & Romero, F. (2005). Perfiles de sexismo en la ciudad de México: validación del cuestionario de medición del sexismo ambivalente. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(2), pp 381-395.

Velandia, A & Rozo, J. (2009). Estereotipos de género, sexismo y su relación con la psicología del consumidor. Psychologia, Avances de la disciplina, 3 (1). 17-34

Zambrano, C., Perugache, A. y Figueroa, J. (2017). Manifestaciones de la violencia basada en género en docentes universitarios. Psicogente, 20 (37), 147-160. DOI: https://doi.org/10.17081/psico.20.37.2424

Sáez, G., Riemer, A., Brock, R y Gervais, S. (2020). The Role of Interpersonal Sexual Objectification in Heterosexual Intimate Partner Violence From Perspectives of Perceivers and Targets. Journal of Interpersonal Violence, 1-26. DOI: https://doi.org/10.1177/0886260520922348

Fernández, I., Cuadrado, I y Matrín, G. (2020). Synergy between Acceptance of Violence and Sexist Attitudes as a Dating Violence Risk Factor. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17. 1-12. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17145209

Zaikman, Y y Marks, M. (2014). Ambivalent Sexism and the Sexual Double Standard. Sex roles, 71. 333-344. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-014-0417-1

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC
OJS System - Metabiblioteca |