Contexto de la educación financiera en las fuerzas armadas de Colombia

Context of financial education in the armed forces of Colombia

Main Article Content

Miguel Antonio Cipagauta Diaz
Fernando Albeiro Gutiérrez Otálvaro
Edwin Estiven Sacristán Carillo
Abstract

The purpose of this article is to encourage the professional community, especially police officers in Colombia, to reflect on personal financial practices and to analyze the relationship between inadequate economic habits and professional performance. In this sense, a quantitative paradigm with a descriptive and a relational phase is used, according to a survey applied to 1,233 policemen located in the Colombian regions of Santander, Norte de Santander, Arauca and Magdalena Medio, which contrasts the variables of financial education, personal finances and indebtedness. Likewise, it is identified that police officers have overcome a basic stage of financial literacy; however, a national strategy is required to strengthen this area of knowledge from police schools. On the other hand, it is established that police officers understand the risks of high indebtedness and it is detected that a high percentage of police officers have debits or over indebtedness. In addition, it was determined that their savings capacity is limited due to the financial demands generated by their work in places other than their residence.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Villada, Fernando, López-Lezama, Jesús M, & Muñoz-Galeano, Nicolás. (2017). The role of financial education in the training of engineering professionals. Formación Universitaria, 10(2), 13-22. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003

Chan, A. (2016). Educación financiera: para padres e hijos. Barcelona: Plataforma Editorial.

Cruz Vargas, B. G., Díaz Navarro, J. C., Célleri Zúñiga, M. N. (2016). Educación Financiera. Revista Publicando, 3(9), 740-751.

García Nidia, G. A., López J.C., Mejía D. M. (2013) La Educación Financiera en América Latina y el Caribe, Situación Actual y Perspectivas. Serie Políticas públicas y transformación productiva. Venezuela: Banco de Desarrollo de América Latina.

Quintero Contreras S. (2014) Educación económica y financiera en Colombia desde la perspectiva del desarrollo humano. (Tesis de doctorado). Universidad Santo Tomás. Bogotá. Colombia.

Rivera Ochoa B. E. & Bernal Domínguez D. (2018) La importancia de la educación financiera en la toma de decisiones de endeudamiento. Estudio de una sucursal de “Mi Banco” en México. Perspectivas, 21(41), 117-144.

http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332018000100006

García-Bohórquez, N., Acosta-Pardo, F. A., Rueda-Gil, J. L. (2013). Determinantes de la alfabetización financiera de la población bogotana bancarizada. Borradores de Economía, 792, 1-24. DOI: https://doi.org/10.32468/be.792

Lusardi, A., Mitchell, O. S. (2016). La importancia económica de la alfabetización financiera: teoría y pruebas. Boletín, LXII(4), 301-348.

Gómez-González, E., Zamudio-Gómez, N. E. (2012). Las capacidades financieras de la población colombiana. Borradores de Economía, (725), 1-30. DOI: https://doi.org/10.32468/be.725

Ocampo, J. A., Londoño, J. L., Villar, L. (1985). Ahorro e inversión en Colombia. Coyuntura Económica, XV(2), 93-141

Uribe Escobar, J. D. (2013). El sistema financiero colombiano: estructura y evolución reciente. Revista Del Banco De La República, 86(1023), 5-18

García Á. F. (2015). Invertir tus ahorros y multiplicar tu dinero para Dummies. Barcelona: Grupo Planeta

Gallego Quiceno, D. E., Bustamante Penagos, L. E., Quintero Arango, L. F., Jiménez Sánchez, J. I., & Echeverri Gutiérrez, C. A. (2018) La importancia de los recursos financieros personales y su relación con la inteligencia financiera: revisión documental 1. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 55(septiembre-diciembre), 173-191. https://doi.org/10.35575/rvucn.n55a7 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n55a7

Cruz-Barba E. (2018) Educación financiera en los niños: una evidencia Sinéctica, 51(julio-diciembre), 1-15, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99859321012 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-012

Ministerio Nacional de Defensa (Mindefensa). (2022). Policía Nacional de Colombia, Misión, Visión, Mega, Valores, Principios y funciones. Recuperado de https://www.policia.gov.co/mision-vision-mega-principios-valores-funciones

Cazau P. (2006) Introducción a la investigación en ciencias sociales, (3ª ed.) Badajox: Universidad de Extremadura

Meirelles, M. (2014). O uso do SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) na Ciência Política: uma breve introdução. Pensamento Plural, 14, 65-92.

Mejía, D., Pallotta, A., Egúsquiza E. & Farné E. (2014). Encuesta de Medición de capacidades Financieras en los Países Andinos. Informe para Colombia 2014. Venezuela: Corporación Andina de Fomento. https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/743/ENCUESTA%20DE%20MEDICION%20DE%20LAS%20CAPACIDADES%20FINANCIERAS%20EN%20LOS%20PA%C3%8DESE%20ANDINOS%20-%20COLOMBIA.pdf?sequence=5&isAllowed=y

OJS System - Metabiblioteca |