Information and communication technologies as a strategy to strengthen reading-writing skills in the English language
Las tecnologías de la información y comunicación como estrategia para fortalecer las habilidades lecto-escritoras del idioma inglés
Main Article Content
The article derives from the research "Teaching English through Information and Communication Technologies", the objective was to design a didactic strategy for the development of the reading and writing processes of the English language, through a mixed research; on the one hand, its design is based on educational action research, following the phases of deconstruction, reconstruction and validation of the investigative pedagogical practice, on the other hand, the quasi-experimental design was proposed for the statistical analysis of results. This research benefited 13 fourth grade students, making use of instruments such as surveys, interviews and field diaries for data collection and analysis; the application was given through didactic sequences built under the theories: innatism, constructivist, and meaningful learning. Through the use of technological tools in the classroom, a positive performance is obtained in the comprehension of texts and the recognition of English grammatical structures, according to the Wilcoxon test. It is concluded that making use of educational technological platforms, is valuable in the improvement of English skills, since the increase in motivation of students could be evidenced, leading them to be interested in learning this language.
Downloads
Article Details
Aparicio, O. Y., & Ostos, O. L. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 11(2), 115–120. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05 DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05
Bartolotta, S., & Tormo, M. (2022). Social Network, Interlingüística y Enseñanza de Lenguas, Madrid: UNED.
Bernal, M. (2017). Apropiación de las TIC Para La Enseñanza del Inglés: una experiencia docente. (tesis de maestría). Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia.
Birchenall, L. B., & Müller, O. (2014). La Teoría Lingüística de Noam Chomsky: del Inicio a la Actualidad. Lenguaje, 42(2), 417–442. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i2.4985 DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i2.4985
Chang, C. C. (2017). Uso de recursos y materiales didácticos para la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Pueblo Continente. 28(1).
http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/viewFile/772/714
Cocoma, & Orjuela. (2017). Las Tics como recurso pedagógico para la enseñanza del iinglés. (tesis de pregrado). Universidad del Tolima Ibagué, Colombia.
Córdoba, M. H. (2020). El constructivismo sociocultural lingüístico como teoría pedagógica de soporte para los Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, 8(1). https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.4 DOI: https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.4
Córdoba, R., Tapia, M., & Torpoco, L. (2015). Las estrategias cognitivas de aprendizaje y su relación con la comprensión de textos en inglés en los estudiantes del tercer grado de secundaria de la Institución Educativa Nacional Rímac, 2015. (tesis de pregrado). Universidad Nacional de Educación. Perú.
Cortez, B., Pérez, C. A., Guzmán, R. A., & Martínez, F. J. (2018). Integrando duolingo como herramienta tecnológica para la mejora del aprendizaje del idioma inglés. Pistas Educativas, 38(116). https://pistaseducativas.celaya.tecnm.mx/index.php/pistas/article/view/220
Crespo, A., & Pinto, E. D. (2016). El desarrollo de la escritura en inglés en la educación secundaria. Dialógica: revista multidisciplinaria, 13, (2) 28-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6219285
Falco, M., & Kuz, A. (2016). Comprendiendo el Aprendizaje a través de las Neurociencias, con el entrelazado de las TICs en Educación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (17), 43-51. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S185099592016000100006&lng=es&tlng=es
Garcés, L. F., Montaluisa, Á., & Salas, E. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista Anales, 1 (376), 231-248. DOI: https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1871
Guamán, V. J., Espinoza, E. E., & Herrera Martínez, L. (2020). Fundamentos psicológicos de la actividad pedagógica. Revista Conrado, 16(73), 303-311. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1307
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2021). Programa Nacional de Inglés: Análisis de Resultados Pruebas Saber 11. Bogotá D.C.
Kevin, L., Noa, S. ., Lujano, Y., Alburqueque, M., Medina, G., & Pilicita, H. (2021). Una nueva perspectiva desde la enseñanza de inglés. El aprendizaje invisible y sus aportes en la adquisición de una lengua extranjera. Revista Innova Educación, 3(3), 140–148. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.009 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.009
Martínez, L., Fernández, G., y Sánchez, L. Á. (2019). Aplicación móvil para el aprendizaje del idioma inglés en el cuarto grado. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(13),70-76. https://riti.es/index.php/riti/article/view/124/146
Medina, M., Melo, G., y Palacios, M. (2013). La importancia del aprendizaje del idioma inglés a temprana edad. Yachana Revista Científica, 2(2). https://doi.org/10.1234/ych.v2i2.46
Negrete, Y. M., & Zermeño, M. G. (2017). E-estrategias de lectura y escritura del inglés en ambientes virtuales de aprendizaje. Campus virtuales. 6(1), 109-119. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/194
Peñaranda, L. (2015). La comprensión lectora del inglés como lengua extranjera. Educación y pensamiento. 22(22). http://www.educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5
Prado, L. E. (2017). Utilización de las TICs y su incidencia en el aprendizaje significativo. Caso Colegio Nacional Gran Bretaña. Revista Publicando, 4(12 (1), 872-886. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/981
Quintanilla, A., & Cofré, A. (2015). El uso de canciones para el aprendizaje de la gramática en inglés como lengua extranjera. Horizontes pedagógicos, 17(2), 8-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5455074
Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la Investigación-Acción Educativa. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, 29(1) https://doi.org/10.35362/rie2912898 DOI: https://doi.org/10.35362/rie2912898
Reyero, M. (2019). La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (12), 111-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6775566 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2019.244
Roa, J. C. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. evista Científica de FAREM-Estelí, 63-75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608 DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608
Roldán, G. A. (2013). Obstáculos en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en dos grupos de la población bogotana. (Tesis de pregrado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. http://hdl.handle.net/11349/6611
Salamanca, C., & Ramírez, S. (2020). De la didáctica general a la didáctica del idioma inglés como lengua extranjera. Paideia Surcolombiana, (25), 106-115. https://doi.org/10.25054/01240307.2104 DOI: https://doi.org/10.25054/01240307.2104
Saldarriaga, P.J., Bravo, G., & Loor, M.R. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dom. Cien. 2, 127-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802932
Sepúlveda, J.H., Zaidens, D., Guerrero, E.J., González, J.P., & Bolaños, L.L. (2017). Las Habilidades comunicativas en lengua extranjera -inglés- en el nivel educativo de básica secundaria y media, en el contexto social colombiano. Revista Educación y Pensamiento, 24(24), 28-37. http://educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/72
Serrano, D. (2016). El inglés, lingua franca de la globalización y su repercusión en diversos ámbitos sociales y académicos. Revista Fuentes Humanísticas, 28(52), 177-190. https://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/index.php/rfh/article/view/12
Torres, G., Vanega De León, L., & Britton, A. (2018). Análisis de los problemas que influyen en el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de sexto grado en la provincia de Panamá. Revista de Iniciación Científica, 4, 119-121. https://doi.org/10.33412/rev-ric.v4.0.1833 DOI: https://doi.org/10.33412/rev-ric.v4.0.1833
Tragante, E. & Muñoz, C. (2000). La Motivación y su Relación con la Edad en un Contexto Escolar de Aprendizaje de una Lengua Extranjera. En Muñoz, C. (Ed), Segundas Lenguas. Adquisición en el aula (pp. 82-107). Barcelona: Ariel Lingüística
Trujillo, F. (2014). Artefactos digitales: una escuela digital para la educación de hoy. Barcelona: Graó.
Valero Molina, N., & Jiménez Fernández, G. (2015). Estudio exploratorio sobre dificultades en el aprendizaje de una segunda lengua: la opinión del profesorado. Revista digital del centro del profesorado Cuevas-Olula. 8(16), 3-12. DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v8i16.983
Vergara, A. & Perdomo, M. E. (2017). Fortalecimiento de la expresión oral y escrita en inglés a través de un andamiaje de escritura creativa colaborativa: un estudio de diseño desde la cognición distribuida. Forma y Función, 30(1), 117–155. https://doi.org/10.15446/fyf.v30n1.62417 DOI: https://doi.org/10.15446/fyf.v30n1.62417