Youth, penal system and peace building in Central America
Jóvenes, sistema penal y construcción de paz en Centroamérica
Main Article Content
This article analyzes the social, political and cultural particularities of Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua and Panama, member countries of the Central American Integration System (SICA), to identify the meeting points and differences of each one in the implementation of peace processes. After carrying out a documentary review of the studies and regulations issued between 2010 and 2020, advances, achievements, challenges that have been presented are recognized, but also, options are identified that allow us to continue contributing to the promotion of a new way of addressing the conflicts and their structural causes, to regulate and manage them from inclusive, critical and analytical education. In conclusion, this perspective would promote structural changes that denaturalize violence and allow the internalization of more dynamic, inclusive, empathetic, reconciling and peaceful forms that contribute to the transformation of the culture of violence (still in force in some instances), within the framework of the respect for the other, taking into account the multiethnicity and multiculturalism of the Central American population.
Downloads
Article Details
Asamblea Legislativa. (1999, 26 de agosto). Ley 40 de 1999. El Régimen Especial de Responsabilidad Penal para la Adolescencia. Gaceta Oficial n°. 23874. Recuperado de https://www.mingob.gob. pa/iei/wp-con tent/uploads/sites/21/2019/09/ Ley-No.- 40-de-agosto-de-1999.pdf
Avalos, M. A., Damas, A. G., & González, S. E. (2009). Las pandillas juveniles y su incidencia en la tasa de homicidios en el municipio de San
Salvador durante el año 2008 (Tesis pregrado, Universidad El Salvador). Recuperada d e https://acortar.link/soYes8
Bartolomé, M. (1990). La investigación cooperativa. En M. Bartolomé & M. Anguera, La investigación cooperativa, una vía para la innovación en la Universidad. Barcelona, España: ppu.
Brett, R. (2014). Curso Conflictos y Construcción de Paz en América Latina. Panamá: UNDP
Cerezo, V. (2007). Visión Estratégica. Guatemala: SICA
Chamorro, S. (2015). Acuerdos de Paz de Esquipulas: La construcción de la paz en Centroamérica. Cultura de Paz. (21), 67, Recuperado de DOI: https://doi.org/10.5377/cultura.v21i67.2490
https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/ind ex.php/ culturadepaz/article/view/2086/ 2011
Congreso de la República de Guatemala. (2003). Decreto 27 de 2003. Ley de Protección Integral de la Niñez y Adolescencia. Recuperado
de https://www.oas.org/dil/esp/ley_de_pro teccion_integral_de_la_ninez_y_adolescencia_ guatemala.pdf
Consejo Nacional de la Niñez y de la Adolescencia. (2016). Responsabilidad penal adolescente: ¿Por qué un tratamiento diferenciado entre
personas adultas y adolescentes? San Salvador: CONNA
Criminal Justice Coordinating Council. (2019). CJCC 2019 Annual Report. Recuperado de https://cjcc.dc.gov/page/cjcc-2019-ann ualreport
Feo Ardila, D. Y., & Espinel Rubio, G. A. (2023). Jóvenes y construcción de paz en El Salvador: aproximaciones a una década de currículo DOI: https://doi.org/10.48102/didac.2023..83_JUL-DIC.137
oculto. DIDAC, (82 JUL-DIC), 58–67. https://doi.org/10.48102/didac.2023.83_JULDIC.137
GIZ. (2009). Programa Regional de Prevención de la Violencia Juvenil en Centroamérica: Caja de Herramientas PREVENIR. Recuperado de http://www.alternativasca. com/cajadeh erramientas/assets/prevencion/ prevenci on_rev.pdf
Manz, B. (2008).Centroamérica (Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua): Patrones de violaciones de los derechos humanos.
Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/ Docu mentos/Publicaciones/2008/6789.pdf
Ministerio de Seguridad Pública. (2017). Estrategia Nacional de Seguridad Ciudadana – 2017-2030. Panamá: PNUD
Ministerio de Desarrollo Social. (2015). Juventudes (2015-2019) Activo de Panamá. Panamá: UNFPA, OIJ, PNUD. https://www.undp.org/ es/panama/publicaciones/plan-estrategico-interinstituci onal-de-juventudes-2015-2019
Organización de Estados Centroamericanos. (1991). Protocolo de Tegucigalpa a la Carta de la Organización de Estados Centroamericanos.
Recuperado de https://www.cancilleria.gov.co/ sites/de fault/files/protocolo-tegucigalpa-la-carta-la-organizacion-estados-centroameri canosodeca.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2010). Educación, juventud y desarrollo: acciones de
la UNESCO en América Latina y el Caribe. Guanajuato: UNESCO. Recuperado de https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000189108_spa
Presidente de la República de Nicaragua. (1998, 12 de mayo). Ley 287 de 1998. Código de Niñez y Adolescencia. Recuperado por https://www.
oas.org/dil/esp/codigo_de_la_ninez_y_la_ adolescencia_nicaragu a.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019, 25 de septiembre). Promoviendo la paz a través de la educación. PNUD. Recuperadode https://www.undp.org/es/guatemala/sto ries/ promoviendo-la-paz-trav%C3%A 9s-de-laeducaci%C3%B3n
Sistema de la Integración Centroamericana. (1995, 15 de diciembre). Tratado Marco de Seguridad Democrática en Centroamérica.
Recuperado de https://www.sica.int/documentos/ tratad o-marco-de-seguridad-democratica-encentroamerica_1_110795.html
Tercer Viceministro de Gobernación. (2017). Estrategia Nacional. Prevención de la violencia y el delito 2017 – 2027. Ciudad de Guatemala: Romero García, Axel Manuel Alejandro. Recuperado de https://upcv.gob.gt/wp-content/uploads/2018/06/ESTRATEGIA-DE-PREVENCION.pdf
Zúñiga-Núñez, M. (2014). Guerra y sociedad en Centroamérica: preguntas necesarias, respuestas pendientes (Sugerencias a raíz de un proceso de investigación). Policy Brief, Clacso. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20140514122916/Guerraysocieda dca.pdf