A view of frontier education: assertive ability and mental health
Una vista a la educación en frontera: habilidad asertiva y salud mental
Main Article Content
The objective of this research was to analyze assertiveness in Colombian and Venezuelan 7th and 8th grade students in a public educational institution located in a border context. A methodology oriented to the quantitative approach was used, with a non-experimental design and descriptive scope. Sixty-three Colombian and Venezuelan students between 15 and 18 years of age participated. Data collection was carried out through the application of the Multidimensional Assertiveness Scale - EMA. The results obtained show that Venezuelan students express assertiveness indirectly, while Colombian students identify with non-assertiveness, that is to say that the subjects have little assertive behavior. It is concluded that nationality has a null effect on assertive ability; nevertheless, assertiveness is a fundamental skill in the processes of migratory integration and, in general, of adaptation to the demands of adolescent life. It requires an educational context strengthened with tools such as the development of assertive skills aimed at the welfare of educational communities
Downloads
Article Details
Aliaga Sáez, F. A., De la Rosa Solano, L., Montoya Carrizosa, L., Rincón Alarcón, L. D., Rodríguez Portillo, C. L., Baracaldo Amaya, P. V., Pinto
Martin, L. A., Romero Soler, L. X., Díaz Medina, F., Ramírez Portilla, D., Figueroa De la Ossa, G., Castillo Montañez, L. C., Ramírez Quintero, L. J., Suárez Valenzuela, D., González Perdomo, Y., & Diz Casal, J. (2020). ¡SEAMOS PANARCEROS! Caminos para la convivencia pacífica entre estudiantes colombianos y venezolanos. Punto aparte. https://www.researchgate.net/publication/338633914_SEAMOS_PANARCEROS_Caminos_para_la_convivencia_pacifica_entre_estudiantes_colombianos_y_venezolanos
Arciniegas Serna, H. (2017). La integración y el desarrollo fronterizo en la comunidad andina. Reflexiones sobre su origen y evolución. Aldea Mundo, 23(45), 23–35. https://www.redalyc.org/jatsRepo/543/54356888003/html/index.html
Arellano Saavedra, R., Sanhueza Henríquez, S., García Yomary, L., Muñoz Pérez, E., & Norambuena Carrasco, C. (2016). La escuela como espacio privilegiado de integración de los niños inmigrantes. Investigación Cualitativa En Educación, 1(10), 900–909. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/683/671
Berrío García, N., & Toro Adarve, A. (2018). Asertividad en practicantes de psicología de una institución colombiana de educación superior DOI: https://doi.org/10.25057/21452776.1098
Revista Psicoespacios, 12(21), 60–75. https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1098/1362
Bravo-Sanzana, M., & Mieres-Chacaltana, M. (2015). La importancia de la salud emocional en la escuela, un factor a considerar para la mejora de la salud mental y los logros en el aprendizaje. Salud Pública México, 57(2), 111–112. http://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v57n2/v57n2a1.pdf
Caballo, V. E. (2007). Manual de Evaluación y Entrenamiento de las Habilidades Sociales (7a ed). Siglo XXI de España Editores. https://www.academia.edu/24963835/Vicente_E_Caballo_Manual_de_Evaluacion_y_Entrenamiento_de_Las_Habilidades_Sociales
Defensoría del Pueblo de Colombia. (2018). Situación de los derechos de los niños, niñas y adolescentes nacionales y extranjeros en departamentos y municipios de frontera. Acciones y omisiones institucionales. https://www.defensoria.gov.co/public/pdf/Derechos-ninos-ninas-adolescentes-frontera.pdf
Domínguez Alonso, J., López Castedo, A., & Álvarez Roales, E. (2015). Implicación de variables sociales y educativas en la conducta asertiva adolescente. Aula Abierta, 43(1), 26–31. https://doi.org/10.1016/J.AULA.2014.05.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.05.004
ENCOVI. (2019). Encovi: Encuesta Nacional De Condiciones De Vida 2018 | Ávila Monserrate. http://avilamonserrate.com/site/2019/05/24/encovi-encuesta-nacional-de-condiciones-de-vida-2018/
Fernández, I. (1998). Prevención de la violencia y resolución de conflictos: el clima escolar como factor de calidad. Narcea Ediciones. https://ezproxy.unisimon.edu.co:2258/es/lc/unisimon/titulos/45961
Figueroa Pino, J., & Navarrete Orellana, J. (2012). Análisis exploratorio-descriptivo sobre la asertividad en población estudiantil de colegios municipalizados en la Provincia de Ñuble. [Tesis de pregrado, Universidad del Bío-Bío]. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1440/1/Figueroa Pino%2C Jose Samuel.pdf
Flores Galaz, M. M. (2002). Asertividad: una habilidad social necesaria en el mundo de hoy. Revista de La Universidad Autónoma de Yucatán, 17(221), 34–47. http://www.revistauniversitaria.uady.mx/pdf/221/ru2214.pdf
Flores Galaz, M. M., & Diaz-Loving, R. (2004). Escala Multidimensional de Asertividad - EMA. Manual Moderno. http://biblioteca.ajusco.upn.mx/archivos/bgtq8/html/test2/EMA.pdf
Gago Muñiz, M. (2018). Comunicación, asertividad y escucha activa en la empresa. Editorial CEP https://books.google.com.ec/books?id=LuxCDwAAQBAJ&lpg=PP1&hl=es&pg=PA2#v=onepage&q&f=false
García Higuera, J. A. (2013). Terapia Psicológica en el Tartamudeo. Editorial Ariel. https://psicoterapeutas.com/tratamientos/asertividad-ansiedad/
Gómez-Acosta, C. A. (2018). Factores psicológicos predictores de estilos de vida saludable. Revista de Salud Pública, 20(2), 155–162. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42258471002 DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v20n2.50676
Hernández Cépeda, A. C. N. (2018). Asertividad y agresividad premeditada e impulsiva en adolescentes de una I.E del distrito de la esperanza. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/24426/hernandez_ca.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (6a ed). http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Jimenez Macavilca, I. C. (2020). Habilidades sociales y la asertividad en los estudiantes del tercer grado de secundaria de la Institución Educativa Particular Santa Rosa de Huachipa, Lurigancho. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/5106
Lacunza, A. B. (2010). Las habilidades sociales como recursos para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Psicodebate, 10, 231–248. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/article/view/398/181 DOI: https://doi.org/10.18682/pd.v10i0.398
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Ruta de reflexión y mejoramiento pedagógico “Siempre Día E”. Guía 4 para directivos docentes el ambiente escolar y el mejoramiento de los aprendizajes. https://eduvirtual.cuc.edu.co/moodle/pluginfile.php/634095/mod_resource/content/1/Guia 4_Ciclo 3_V4ok.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2020). Rendición de cuentas y agradecimientos 2019-2020. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-402288_recurso_1.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2015). Salud Mental Encuesta Nacional de Salud Mental 2015, Tomo I. https://www.javerianacali.edu.co/sites/ujc/files/node/field-documents/field_document_file/saludmental_final_tomoi_color.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2017). Estudios Nacional de Salud Escolar - ENSE 2017. https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/epidemiologia/Paginas/Estudios-y-encuestas.aspx
Organización Mundial de la Salud. (2004). Promoción de la Salud Mental: Conceptos, Evidencia emergente, Práctica. https://www.who.int/mental_health/evidence/promocion_de_la_salud_mental.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2004). Invertir en Salud Mental. OMS. http://www.who.int/mental_health
Ramírez Fernández, S., & Justicia, F. J. (2006). El maltrato entre escolares y otras conductas-problema para la convivencia. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 265–290. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122821007.pdf
Ramos, C. A. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances En Psicología, 23(1), 9–17. https://doi.org/10.33539/AVPSICOL.2015.V23N1.167 DOI: https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167
Rebaza Marín, R. A. (2019). Violencia escolar y habilidades sociales en adolescentes del distrito de Florencia Mora. [Tesis de pregrado - Universidad César Trujillo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/30343/rebaza_mr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rincón-Ramírez, M. S. (2017). Percepciones de estudiantes y docentes sobre las acciones institucionales de prevención de la violencia escolar en colegios públicos de Cúcuta. Revista Perspectivas, 2(2), 32-48. https://doi.org/10.22463/25909215.1312 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1312
Rodríguez-Núñez, G. (2019). Discurso de niños inmigrantes sobre su inclusión en la escuela básica de Temuco, Chile. Revista EDUCADI, 4(1), 11–22. http://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/2188
Ruiz Eslava, L. F., & Rodríguez Pérez, D. A. (2020). Percepción de las necesidades en salud mental de población migrante venezolana en 13 departamentos de Colombia. Reflexiones y desafíos. Revista Gerencia y Políticas de Salud, 19, 1–18. https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/RGPS/19 (2020)/54562510016/rgpsm54562510016_visor_jats.pdf DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps19.pnsm
Sánchez, F. J. C. (2019). Política de fronteras en Venezuela y Colombia. http://www.cries.org/wp-content/uploads/2019/06/Politica-de-fronteras-en-venezuela-y-colombia.pdf
Santa Cruz García, L. M. (2019). El bullying y el desarrollo de las habilidades sociales de los estudiantes de la I.E. José María Arguedas - distrito El Porvenir, Trujillo, 2018. [Tesis de pregrado - Universidad Nacional de Trujillo]. https://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/14190/LEILA SANTA CRUZ GARCÍA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sarmiento, M. J. (2017). Salud mental y escuela. https://www.javeriana.edu.co/mentalpuntodeapoyo/wp-content/uploads/2017/12/Boletin-3-web-2017.pdf
Secretaría de Educación de Bogotá. (2015). Encuesta de clima escolar y victimización en Bogotá. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/459
Solís Martínez, A., Carpio, K., Almánzar, Á., Castillo, M., & Santamaría, I. (2019). Salud y migración. Revista Salud Regional, 2(2), 1–40. https://www.cepal.org/sites/default/files/news/files/revista_salud_regional_segunda_edicion.pdf
Tapia-Gutiérrez, C. P., & Cubo-Delgado, S. (2017). Habilidades sociales relevantes: percepciones de múltiples actores educativos. Magis, Revista Internacional de Investigación En Educación, 9(19), 133–148. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281052678007 DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.hsrp
Tortosa Jiménez, A. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de Apoyo a La Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad., 4(4), 158–165. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4371/3585 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.13
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2019). Una lección diaria: Acabar con la violencia en las escuelas. https://www.unicef.org/media/47656/file/An_Everyday_Lesson-ENDviolence_in_Schools_SP.pdf
Ureña Torres, V. R., Barahona Guamán, D. A., & Malan Chucuri, E. E. (2019). Migración y habilidades sociales de los estudiantes de la unidad educativa intercultural bilingüe. [Tesis de pregrado -Universidad Nacional De Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5648