Analysis of the perceptions about the body of the faculty in the Bachelor's Program in Physical Education and Sport at the University of Los Llanos

Análisis de las percepciones sobre el cuerpo del profesorado en el programa de Licenciatura en Educación Física y Deporte de la Universidad de los Llanos

Main Article Content

Nicolas Guarnizo
Abstract

This study examines how the discourse used by university teachers in pedagogical, curricular, and research resources in physical education affects the academic training of students. The research aimed to understand the evolution of language in these resources and its impact on the perception and practice related to the body in the field of physical education. To conduct the study, a methodology combining document review and interviews with teachers from the physical education program at the University of Los Llanos was used. The review focused on curricula, study plans, class guides, and academic publications addressing the perspective on the body in said program. Through the interviews, the aim was to identify trends, similarities, and divergences in the discourses and views on the body reflected both in the documents and in conversations with the professors. The findings indicate that, in the physical education program of the University of Los Llanos, the body is seen not only as an instrument for physical activity but also as a mirror of human health, culture, and identity. However, changes in perspectives are detected, showing a tilt towards a more scientific and multidimensional view of the body.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aguirre, L. A., López Jaimes, J. E., & Villamizar Gómez, D. F. (2019). Revisiones y reflexiones en la educación física: un camino de lo conceptual a lo investigativo en la escuela. Corporación Universitaria Minuto de Dios. http://dx.doi.org/10.59899/ges-cono-57-c7 DOI: https://doi.org/10.59899/Ges-cono-57-C7

Bejarano, M. A. G. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7

Beltrán, J. C., Barrios, J. I., & Cartier, B. I. (2020). Racionalidad técnica-instrumental en educación física. Un estudio cualitativo en contexto chileno. Revista Espacios, 41(04).

Bernate, J. (2021). Pedagogía y Didáctica de la Corporeidad: Una mirada desde la praxis. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (42), 27-36. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v42i0.86667 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86667

Carballo, N. G., Pusch, N., & Polo, F. C. (2021). La educación física entre las sugestiones:¿ Las especificidades en el limbo?. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), 1-7. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v1i40.82431 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82431

Fernández, W. J. W., Zwierewicz, M., & Castillo, J. T. (2022). De la práctica pedagógica instrumental a la práctica reflexiva en educación física: retos y posibilidades manifestados en investigaciones precedentes. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), 290-299. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v43i0.88330 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88330

Gaite, M. E. (2019). EL CONCEPTO DE CORPORALIDAD EN EDUCACIÓN FÍSICA: CAMBIOS Y DESAFÍOS: UNA INVITACIÓN A LA FILIACIÓN SIMBÓLICA DESDE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS REFLEXIVAS. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(14), 61-70. http://dx.doi.org/10.35305/rece.v2i14.438 DOI: https://doi.org/10.35305/rece.v2i14.438

Galarza, C. A. R. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(3), 1-6. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Gallo Cadavid, L. E. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 232-242. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052009000200013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013

Gaviria-Cortés, D. F., & Castejón-Oliva, F. J. (2019). ¿ Qué aprende el estudiantado de secundaria en la asignatura de educación física?. Revista Electrónica Educare, 23(3), 24-43. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.2 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.23-3.2

Gómez, D., Carranza, Y., & Ramos, C. (2017). Revisión documental, una herramienta para el mejoramiento de las competencias de lectura y escritura en estudiantes universitarios. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (1), 46-56. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.01.04

Herrera, J. (s.f.). Investigación cualitativa. Juan Herrera.net. https://juanherrera.files.wordpress.com/2008/05/investigacion-cualitativa.pdf

Jiménez, R. G., García, P. S., & Jiménez, G. (2022). Cuerpo y Escuela: la enseñanza de la educación física como experiencia democrática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (45), 43-53. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v45i0.91858 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91858

Johnson, F. N. M. (2019). El dualismo cuerpo y alma en la Educación Física: análisis de las ideas de José María Cagigal. EmásF: revista digital de educación física, (60), 116-126. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/3).105.08 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/3).105.08

Kirstin, G., & Normando, E. (2022). Reflexiones transdisciplinares para el estudio del cuerpo y la danza. Un caso en Tucumán (Jujuy, s. XVIII-XIX). Latinoamérica. Revista de estudios Latinoamericanos, (74), 103-129. http://dx.doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2022.74.57367 DOI: https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2022.74.57367

Lasheras, I. N., Arruabarrena, O. U., i García, D. M., & Standal, O. F. (2019). Comprensión de la habilidad desde la perspectiva del futuro profesorado de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 121-128. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v36i36.67598 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67598

Megías, M. E. P., & Flores, J. I. R. (2019). Investigar narrativamente en Educación Física con relatos corporales. Revista del Instituto de investigaciones en educación, 8(10), 82-99. http://dx.doi.org/10.30972/riie.8103654 DOI: https://doi.org/10.30972/riie.8103654

Mujica, F. N. (2020). Fundamentos para una educación física postcartesiana: análisis crítico a la ciencia de la motricidad humana. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 11(63), 104-115. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191838mujica9 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191838mujica9

Parlebas, P. (2020). Educación Física y Praxiología Motriz. Conexões,(18), 1-8. http://dx.doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659657 DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659657

Payeras, P. S., Grau, M. P., da Silva Nicolino, A., Prat, S. S., & Silva, A. M. (2020). Género y currículum de formación del profesorado en Educación Física: un diálogo entre Brasil y España. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 191-210. http://dx.doi.org/10.35362/rie8223637 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8223637

Pich, S., & Pedraz, M. V. (2021). Los conceptos foucaultianos de discurso y la producción académica de la educación física brasileña: diálogos, problematizaciones y devenires. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 870-879. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v0i39.77804 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77804

Puga, J. V., & García, M. C. (2022). La aplicación de entrevistas semiestructuradas en distintas modalidades durante el contexto de la pandemia. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 52-60.

Quitzau, E. A., & Moraes, M. (2020). Educación Física y ciencia: una mirada historiográfica. Revista da ALESDE, 12(01), 23-42.

Rodríguez, N. B., & Viñes, N. (2020). Cuerpo y prácticas corporales. Tiempo libre y ocio en tiempos de pandemia. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 22, 355-378. http://dx.doi.org/10.24197/aefd.0.2020.355-378 DOI: https://doi.org/10.24197/aefd.0.2020.355-378

Ruiz, M., & Casala, P. P. (2020). Los cuerpos en los procesos de formación inicial en educación física. albuquerque: revista de história, 12(23), 131-151. http://dx.doi.org/10.46401/ajh.2020.v12.9781 DOI: https://doi.org/10.46401/ajh.2020.v12.9781

Souza de Carvalho, R., Castillo Retamal, M., Castillo-Retamal, F., Faúndez Casanova, C., Bassoli de Oliveira, A., & Souza, V. D. F. M. (2020). Percepciones de profesores en formación sobre las prácticas pedagógicas supervisadas de educación física. Sportis, 6(3), 426-446. http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6643 DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6643

Villaverde, E. J., Fernández-Villarino, M. A., Toja, M. B., & González Valeiro, M. (2021). Revisión de la literatura sobre las características que definen a un buen docente de Educación Física: consideraciones desde la formación del profesorado. Retos, 41, 471-479. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v0i41.84421 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.84421

OJS System - Metabiblioteca |