BELIEFS AND CONCEPTIONS ABOUT PROFESSIONAL PERFORMANCE OF RURAL TEACHERS
Creencias y Concepciones Sobre la Actuación Profesional del Docente Rural
Main Article Content
Improving the quality of Colombian rural education is a crucial task that requires addressing the disadvantages it faces compared to urban education. This can be achieved through the implementation of policies and strategies aimed at strengthening the professional development of rural teachers. These measures could allow teachers to design and implement educational strategies adapted to the contexts and dynamics of the rural environment. Considering the above, this article reflects on the beliefs and conceptions of mathematics teachers in rural institutions in the municipality of El Retiro (Antioquia, Colombia), in relation to their professional performance. The objective is to identify needs, resistance and opportunities for improvement in the implementation of training practices that use mathematical modeling to promote teacher professional development and improve rural education. To this end, an investigation was carried out with a socio-critical and qualitative approach, which revealed that teachers have an instrumental, structural and functional vision of mathematics. This perspective influences their willingness to adopt and adapt adjustments, as well as implement improvements in their teaching practices and in the educational system in general.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Publisher
- Universidad Francisco de Paula Santander
Article Details
Arias, J. (2021). El campesinado en la educación rural: un debate emergente. Pedagogía y Saberes(54), 171-185. https://doi.org/http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n54/0121-2494-pys-54-171.pdf
Badia, A. y Monereo, C. (2004). La construcción de conocimiento profesional docente. Análisis de un curso de formación sobre la enseñanza estratégica. Anuario de Psicología, 35(1), 47-70. https://raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/61778/88562
Bautista, M. (2019). La formación en servicio de los maestros rurales de Colombia. Revista de la Universidad de La Salle, 1(79), 67-89. https://doi.org/https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.4 DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.4
Bolaño, O. (2020). El constructivismo: Modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas. Revista EDUCARE , 24(3), 488-502. https://doi.org/https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413
Bosch, M., García, F.J., Gascón, J. y Ruiz Higuera, L. (2006). La modelación matemática y el problema de la articulación de la matemática escolar. Una propuesta desde la teoría antropológica de lo didáctico. Educación Matemática, 18(2), 37-74. https://www.redalyc.org/pdf/405/40558507003.pdf DOI: https://doi.org/10.24844/EM1802.02
Doerr, H. (2007). What Knowledge do Teachers Need for Teaching Mathematics through Applications and Modelling? . Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10(24), 69-78. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_5
Donoso, P., Rico, L., y Castro, E. (2015). Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(2), 76-97. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v20i2.10409
Erbas, Y., Ceulemans, E., Lee Pe, M., Koval, P., y Kuppens, P. (2014). Negative emotion differentiation: Its personality and well-being correlates and a comparison of different assessment methods. Cognition and Emotion, 28(7), 1196-1213. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02699931.2013.875890 DOI: https://doi.org/10.1080/02699931.2013.875890
Fernández, E., y Montejo, J. (2019). Dificultades en el aprendizaje matemático del profesorado en formación: análisis de las premisas utilizadas al modelizar. Investigación en Educación Matemática XXIII, 273-282. https://doi.org/https://wpd.ugr.es/~jmontejo/wp-content/uploads/2021/03/Fernandez-AhumadayMontejo-Gamez2019.pdf
González, A. y Díaz, A. M. (2018). Formación docente y desarrollo profesional situado para la enseñanza del lenguaje y matemáticas en Colombia, Panorama, 12(22), p. 1–10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6697225 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1136
Imbernon, F., y Canto, P. (2013). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Sinéctica, (41), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf
Kaiser, G. y Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. (ZDM) the international journal on Mathematics Education, 38(3), 302-310. http://dx.doi.org/10.1007/BF02652813 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02652813
Koellner K., Jacobs J., Borko H., Roberts S., Schneider C. (2011) Professional Development to Support Students’ Algebraic Reasoning: An Example from the Problem-Solving Cycle Model. In: Cai J., Knuth E. (Eds.) Early Algebraization. Advances in Mathematics Education (pp. 429-452). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-17735-4_23 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-17735-4_23
Martínez, P. (2013). Las creencias en la educación matemática. Educere, 17(57), 235 243. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630152008.pdf
Martínez, O. (2014). Sistema de creencias acerca de la matemática. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-28. https://doi.org/https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a03v14n3.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i3.16130
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos curriculares. Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN], (2015). Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Derechos básicos de aprendizaje en todas las áreas. https://www.colombiaaprende.edu.co/recurso-coleccion/derechos-basicos-de-aprendizaje-en-todas-las-areas
Mochón, S. (2010). La relación del comportamiento del profesor con el avance cognitivo de los estudiantes al introducir un software educativo en el aula. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME.
Mochón, S. y Morales Flores, M. (2010). En qué consiste el conocimiento matemático para la enseñanza de un profesor y cómo fomentar su desarrollo: un estudio en la escuela primaria. Educación matemática, 22(1), 87-113. DOI: https://doi.org/10.24844/EM2201.04
Moreira, P. y David, M. (2005). O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, (28), 50-62. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100005
Moreno, M., y Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias, 21(2), 265-280. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3930
Niss, M., Blum, W., y Galbraith, P. (2007). Introduction. Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10(1), 3-32. https://doi.org/http://doi.org/10.1007/9780387298221 DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_1
Pogré, P. (2012). Enseñanza para la comprensión. Un marco para el desarrollo profesional docente. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Ponte, J. (1994). Mathematics teachers’ professional knowledge. Lisboa: Proceedings PME XVIII.
Ponte, J. (1999). Teacher’s beliefs and conceptions as a fundamental topic in teacher education. Osnabrück, Deutschland: Forschungsintitut für Mathematikdidaktik.
Ponte, J. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. Barcelona, España: Graó.
Ponte, J., Quaresma, M., Mata, J., & Baptista, M. (2015). Lesson study and curriculum development. Paper presented at the II Conference on Curriculum Studies. Porto, Portugal: CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas. https://doi.org/https://www.fpce.up.pt/eccs2015/tables/CurriculumStudies_E-Book.pdf
Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. magis, Revista Internacional de Investigaciónen Educación, 7(14), 159-176. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP
Romo, A., Romo, R., y Velez, H. (2012). De la ingeniería Biomédica al aula de Matemáticas. ReCIBE. Revista electrónica de Computación, Informática Biomédica y Electrónica, 1(1), 1-19. https://doi.org/https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512251559006
Ruiz, L., y García, F. (2011). Análisis de praxeologías didácticas en la gestión de procesos de modelización matemática en la escuela infantil. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 14(1), 41-70. https://doi.org/https://www.redalyc.org/pdf/335/33519067003.pdf
Segura, J., y Torres, H. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25(1), 71-97. https://doi.org/https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020 DOI: https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020
Solano Hernández, E. (2023) “Estrategia metodológica para la integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje por parte de docentes de la educación superior colombiana”. Dir: Victoria Marín (PhD Thesis) University of the Balearic Islands. http://hdl.handle.net/10803/688338
Trelles, C., y Alsina, Á. (2017). Nuevos conocimientos para una educación matemática del S. XXI: panorama internacional de la modelización en el currículo. Revista iberoamericana de educación matemática, 13(51), 140-163 . https://doi.org/https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/405
Trivelli, C. (2020). Acciones para la reducción de la pobreza rural en América Latina y el Caribe en el contexto de la pandemia de la Covid-19. Lima: Instituto de Estudios Peruanos. https://repositorio.iep.org.pe/server/api/core/bitstreams/428e7cfe-fa32-43e7-b4a9-19bea36e8b11/content