Multisector platforms and human rights: key elements to understand the scope of the 2030 agenda
Plataformas multisectoriales y derechos humanos: elementos clave para entender el alcance de la agenda 2030
Main Article Content
This article aims to understand the relationships of multisectoral platforms with human rights to understand the scope of the United Nations Agenda 2023 within the framework of the fabric of sustainability. It corresponds to a study based on the interpretive-hermeneutic paradigm, the exploratory qualitative approach and the discourse analysis method. Based on documentary analysis as an information collection technique, relevant discussion points were identified. The results show that the alliance of platforms and interested parties makes the 2030 Agenda the largest multi-actor and multi-sector platform in the history of humanity, a space to build a more humane, inclusive, supportive, kind and respectful world. limits that the biosphere itself places on so-called progress. The recently created Observatory of the Sustainable Development Goals of Antioquia (Colombia) is also discussed in this space, exposing its purpose and its main characteristics related to social justice and the defense of human rights.
Downloads
Article Details
Asociación Nacional de Empresarios de Colombia – ANDI – (2014). Arquitectura Social Estratégica. Fundación ANDI.
Bello Paredes, S.A. (2020). Introducción a los ODS en la agenda 2030: el principio general de la sostenibilidad. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (93), 12-41.
Carayannis, E.G., Barth, T.D., y Campbell, D.F. (2012). The Quintuple Helix innovation model: global warming as a challenge and driver for innovation. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 1(2), 1-12. https://doi.org/10.1186/2192-5372-1-2
CELAC (2016). The 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals: An opportunity for Latin America and the Caribbean. CELAC, Naciones Unidas.
COLCIENCIAS (2018). Libro Verde 2030. Política Nacional de Ciencia e Innovación para el Desarrollo Sostenible. Gobierno Nacional.
Comisión de Alto Nivel para la Implementación de los ODS (2021). Acelerar la implementación para una recuperación sostenible. Reporte Nacional Voluntario 2021. Departamento Nacional de Planeación.
Consejo de Política Económica y Social – CONPES – (2018). CONPES 3918 – Estrategia para la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) en Colombia. Departamento Nacional de Planeación. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Económicos/3918.pdf
Filskov, N., y Feiring, B. (2019). Los Derechos Humanos y la Agenda 2030. Lecciones aprendidas y próximos pasos. Instituto Danés de Derechos Humanos, Instituto Nacional de Derechos Humanos de Dinamarca.
Departamento de Asuntos Económicos y sociales – DESA, ONU – (2020). Participación de actores en la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Guía práctica. DESA, UNITAR.
Garzón, A., y otros (2013). De la violencia a la sociedad de derechos: Propuesta de política integral de Derechos Humanos 2014-2034. Agencia Cooperación Española para el Desarrollo (AECID), Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).
Gómez Duque, A.M. (Dir.) (2019). Revista Objetivo 2030. Ruta a un futuro sostenible, Número 1. Pacto Global Red Colombia.
Gómez Fonseca, A., y Murciano Rosado, J. (2021). Experiencias comparadas de evaluación con participación: uso, utilidad y retos en el contexto de la Agenda 2030. En: Conferencia Internacional de Evaluación. El uso de la evaluación para la toma de decisiones (pp. 69-80). Gobierno del Estado, SEPLAN, ACEVAL.
Gómez Lee, M.I. (2019). Agenda 2030 de desarrollo sostenible: comunidad epistémica de los límites planetarios y cambio climático. Revista Opera, (24), 69-93. https://doi.org/10.18601/16578651.n24.05
Hernández Calderón, A.C., y Trujillo Preciado, S.I. (2015). Autoridad privada en la gobernanza global. El Pacto Global y las compañías multinacionales. Journal of International Law, 5(2), 57-74. https://acortar.link/EYs03A
LAPOP Lab (2021). El Barómetro de las Américas de 2021 de LAPOP toma: El pulso de la democracia. USAID, Vanderbilt University, LAPOP.
Luna-Nemecio, J. (2020). Neoliberalismo y devastación ambiental: de los límites planetarios a la sustentabilidad como posibilidad histórica. Resistances. Journal of the Philosophy of History, 1(2), 89-07. http://dx.doi.org/10.46652/resistances.v1i2.24
Marín Hoyos, D. (2016). La contribución del PNUD y la OACNUDH en la formulación de una política pública integral de DD.HH. y DIH durante la primera administración de Juan Manuel Santos (2010-2014) [Proyecto de grado, Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario, Bogotá]. https://acortar.link/s42vwi
Martínez Dalmau, R. (2022). La lucha contra el cambio climático y el reconocimiento de los derechos de la naturaleza: sinergias de la cooperación mediterránea. Actas del congreso celebrado en la Universitat de València los días 29 y 30 de junio de 2022. Pireo Editorial.
Martínez Martínez, I., Millán Acevedo, M.N., Rocafort, V.A., y otros (2024). Transversalizar la Agenda 2030 en la docencia e investigación universitarias. Economistas Sin Fronteras.
Martínez-Miguélez, M. (2011). El paradigma sistémico, la complejidad y la transdisciplinariedad como bases epistémicas de la investigación cualitativa. Educación y Comunicación Social, 6(11), 6-27.
Martínez-Miguélez, M. (2017). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.
Moras Blanco, S. (2023). Derechos humanos en la Agenda 2030. Ediciones Olejnik.
Murga-Menoyo, M.Á., y Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo glocal y ciudadanía planetaria: referentes de una Pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 29(1), 55-78. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu20172915578
Organización de las Naciones Unidas (2015). Convención Marco sobre el Cambio Climático. Resolución FCCC/CP/2015/L.9.
Ortiz Bohórquez, O.I., Bechara Córdoba, A.M., y Londoño de la Cuesta, A.M. (2021). Estrategia de alianzas multiactor para el desarrollo sostenible en Colombia. APC Colombia.
Plataforma Nacional de Colombia P4G (2022). P4G Pioneering Green Parthenships, Investing in Impact: un mecanismo de ejecución global para alcanzar las NDCs & SDGs. Co-creación de alianzas verdes alineadas con las prioridades nacionales. [En línea] https://acortar.link/jh0o9b
Raworth, K. (2018). Economía Rosquilla. 7 maneras de pensar la Economía del siglo XXI. Paidós.
Rockström, J., Sachs, J.D., Öhman, M.C., y Schmidt-Traub, G. (2013). Sustainable development and planetary bundaries. The Sustainable Development Solutions Network.
SDG Compass (2016). La guía para la acción empresarial en los ODS. GRI, United Nations Global Compact, WBCSD.
Terradas, J. (2016). Límites planetarios. Universitat Autònoma de Barcelona. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.4802.7925
Terradas, J. (2009). Los límites planetarios. Ambienta: Revista del Ministerio de Medio Ambiente, (89), 8-19.
Vasco, C.E. (1985). Tres estilos de trabajo en las ciencias sociales. Universidad Nacional de Colombia.
Weiland, S., Hickmann, T., Lederer, M., Marquardt, J., & Schwindenhammer, S. (2021). The 2030 agenda for sustainable development: transformative change through the sustainable development goals? Politics and Governance, 9 (1), 90-95. https://doi.org/10.17645/pag.v9i1.4191
Williner, A., Naser, A., y Sandoval, C. (2021). Participación ciudadana en los asuntos públicos: un elemento estratégico para la Agenda 2030 y el gobierno abierto. CEPAL.
World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) (2020). The 2020-2030 Operating Environment. Research in support of the Vision 2050 issue brief on macrotrends and disruptions shaping 2020-2030. WBCSD.