Creencias sobre las fuentes y formas de acceso al conocimiento generadas en las prácticas pedagógicas desde la perspectiva del estudiante
Creencias sobre las fuentes y formas de acceso al conocimiento generadas en las prácticas pedagógicas desde la perspectiva del estudiante
Main Article Content
From an epistemological standpoint, in present day science there exists two theories about the way knowledge is conceived: empiricism and constructivism. University students adopt their own opinions and ideas about learning from their own previous experiences, as well as from the interactions they have with their professors over the course of their degree. The purpose of this study is to identify the student’s attitudes towards the forms and sources of easily-accessible information taught at university. The investigation itself consisted of 19 students: 14 women and 5 men, ranging from 19 to 25 years old, with an average age of 20. The students responded to a three-question survey which investigated their opinions about the sources, modes of approach, and the role of the professor in the access of materials in higher education. The results show that the students conceive knowledge as the acquisition of information, resulting from a process of building upon knowledge they already possess, which clearly evidences an empiric positivist perception in relation to the aforementioned process.
Downloads
Article Details
Acevedo, J.A. (2001). Una breve revisión de las creencias CTS de los estudiantes. Sala de Lecturas CTS+I de la OEI. Disponible en http://www.campus-oei.org/salactsi
Ausubel, D. (2012). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México D. F.: Trillas
Barboza, L. (2004) Concepciones epistemológicas en la enseñanza. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. Contexto Educativo. Disponible en http://contextoeducativo.com.ar/2004/1/nota-05.htm
Cambra, M.; Ballesteros, C.; Palau, J.; Civera, I.; Riera, M.; Perera, J. y Llobera, M. (2000). Creencias y saberes de los profesores en torno a la enseñanza de la lengua oral. Revista Cultura y Educación, 17-18: 25-40
Crotty, M. (1998). The Foundations of the Social Research. Singapore: KHL Printing Co
Figueroa, R. (2009). Concepciones de los estudiantes universitarios sobre la naturaleza de la ciencia/conocimiento científico desde las perspectivas epistemológicas empiro/positivista, constructivista y crítico social. TED: Tecné, Episteme y Didaxis. Disponible en http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/217/206
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata
Forero, F. y Pardo, A. (1999).Mejorar la docencia universitaria. Tomo II. Bogotá:Universidad Pedagógica Nacional
Forero, F. y Pardo, A. (1999). Mejorar la docencia universitaria. Tomo II. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional
Gallego Badillo, R. (2001).Discurso sobre el constructivismo. Nuevas estructuras conceptuales, metodológicas y actitudinales. Bogotá: Magisterio
Heritage, J. (1985). Analyzing news interviews: Aspects of the production of talk for an overhearing audience. Handbook of discourse analysis, 3, 95-117
Mondragón, H. (s.f.) El profesor y la representación de su disciplina. Cali: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en http://correo.puj.edu/Komenshy/docementos/Komenshy3.doc
Pecharromán, I. y Pozo, J. (2006). ¿Cómo sé que es verdad?: Epistemologías intuitivas de los estudiantes sobre el conocimiento científico. Investigações em Ensino de Ciências. 11(2):153-187
Porlán, R. (1997) El pensamiento científico y pedagógico de maestros en formación. En Porlán, R., García, E. y Cañal, P. (Comp.).Constructivismo y enseñanza en las ciencias. Sevilla: Díada
Ramos, M. y Moraes, R. (2000). Avaliacao do desempenho de professoresnuma perspectiva qualitativa: contribuicoes para o desenvolvimento Professional de profesores universitarios. Revista Iberoamericana de Educación. 1-18 Recuperado de http://www.campusoei.org/ revista/deloslectores/108Maurivan.PDF
Raviolo, A., Ramirez, P., López, E. y Aguilar, A. (2010). Concepciones sobre el conocimiento y los modelos científicos: Un estudio preliminar. Formación Universitaria, 3(5): 29-36
Tesch, R. (2013). Qualitative research: Analysis types and software. Abingdon:Routledge