Desarrollo de la comunicación oral y escrita como competencia genérica en la formación profesional de estudiantes de Ingeniería Civil
Desarrollo de la comunicación oral y escrita como competencia genérica en la formación profesional de estudiantes de Ingeniería Civil
Main Article Content
The contemporary world can be characterized by the dramatic changes brought on by globalization, the impact of information and communication technologies, the knowledge society and the commitment to manage diversity effectively. In this context, a significantly different type of higher education is needed to force the University to reevaluate its traditional functions and responsibilities regarding the type of professional the university is educating. Accordingly, the investigation aimed to evaluate the development of oral and written communication as a generic competence among students of Civil Engineering at the University Francisco de Paula Santander. For this, a predominantly qualitative, mixed method study design was used, complemented by questionnaires. The statistical analysis allowed us to describe and evaluate a set of inductive categories associated with oral and written communication, derived from a previously theorized deductive category. The enriched painting and analysis of writings were used as qualitative instruments; for the collection of data conducive to the quantitative analysis, a questionnaire with Likert - type scales was used, supported and complemented with statistical calculations from various control templates. The results establish the inductive categories that explain the students’ shortcomings as shown in the appropriation of this generic competence, which allows us to reflect about academic institution’s responsibility, even in higher education, to help students acquire and develop reading and writing skills.
Downloads
Article Details
Arias, F. (2006). Mitos y errores en la elaboración de tesis. Caracas: Episteme
Borrero, L. (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior. Disponible en 189357_archivo_pdf_comunicacion.pdf
Camargo, M., Vergara, M., Calvo, G., Londoño, S., Franco, M. C., Zapata, F. y Garavito, C. (2004). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y educadores, 7, 79-112
Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 12(3)
Díaz, Á. (1999). Aproximación al texto escrito. Medellín: Universidad de Antioquia
Fraca, L. 2003. Pedagogía integradora en el aula: teoría, práctica y evaluación de las estrategias de adquisición de competencias cognitivas y lingüísticas para el empleo efectivo de la lengua materna oral y escrita. Caracas: CEC
Galvis, R. V. (2007). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción pedagógica, 16(1), 48-57
Morales, O. (2002). ¿Cómo contribuir con el desarrollo de las competencias de los estudiantes universitarios como productores de textos? Educere, 5(16): 385-389
Ríos, Y.(2008). El discurso académico oral en el marco de la nueva retórica. Revista iberoamericana de educación, 50, 1-10
Romero, N. (2005). ¿Y qué son las competencias? ¿Quién las construye? ¿Por qué competencias? Revista Educar, 9-18
Tamayo, M. y Tamayo, R. (1999). El proyecto de investigación. Bogotá: ICFES
Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero
Zabalza, M. A. (2005). Competencias docentes. Cali: Pontificia Universidad Javeriana