Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander
Competencias investigativas en docentes universitarios. El caso del departamento de arquitectura de la Universidad Francisco de Paula Santander
Main Article Content
The present article allows to determine the investigative competences that the university professors have assigned to the department of Architecture, design and urbanism of the Francisco de Paula Santander University. Within this research, a quantitative and descriptive field approach was used, through tools such as the survey and descriptive statistics. The implementation of this approach favored the analysis of data on research competences in teachers, based on their own self-assessment within a sample composed of 25 teachers. In the results, the competences that the university professors possess in research matters are identified and characterized. Likewise, solutions are proposed to the detected problems, by means of concepts and strategies based on the investigative competences, that contribute in the development and professional improvement of the teachers.
Downloads
Article Details
Álvarez Sáchez, Y. (2008). De las competencias de la educación superior a las competencias laborales. Gestión y sociedad, 109-125.
Aular de Durán, J., Marcano, N., & Moronta, M. (2009). Competencias investigativas del docente en educación superior. Laurus, 15(30), 138-165.
Castañeda Poveda, I., Diaz Barros, L. F., & Florez Pardo, K. A. (2015). Estado de competencias investigativas de estudiantes de maestria en docencia e investigación universitaria, Universidad Sergio Arboleda, cohortes XII y XV. Bogotá. Universidad Sergio Arboleda.
Corvalán Vásquez, O. (2009). Calidad y evaluación de los aprendizajes y competencias en la Educación Superior. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 1(3), 5-28.
Delgado Garcia, A. M. (2006). competencias y diseño de la evaluación continua y final en el espacio europeo de educación. España: Ministerio de Educación y ciencia.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2003). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Jaik Dipp , A., & Ortega Rocha, E. (2013). Nivel de dominio de competencias de alumnos de posgrado. En XI Congreso Nacional de Invsetigación Educativa. Durango: Centro Interdisciplinario de Investigación para el Desarrollo Integral Regional.
Marrero Sánchez , O., & Pérez Zulueta, M. A. (2014). Competencias investigativas en la educación superior. Res Non Verba, 55-68.
Martínez, C. (2012). Estadística y Muestreo. Bogotá: Ecoe.
Muñoz Giraldo, J. F., & Quintero Corzo, J. (2001). Competencias Investigativas para profesionales que forman y enseñan. ¿Como desarrollarlas? :. Bogotá: Editorial Magisterio.
Murcia Rodriguez, J. C. (2015). Propuesta didáctica para desarrollar competencias investigativas en estudiantes de carreras técnicas profesionales en el centro de investigación, docencia y consultoría administrativa- cidca- Bogotá. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
Nápoles Sayous, N., Beatón Soler, P., Cruz Baranda, S., & Álvarez Gonzalez , I. (2007). La investigación científica y el aprendizaje social para la producción de conocimientos en la formación del ingeniero civil. Revista Académica Ingenieria, 11(2), 39-36.
Ochoa, M. L. (2013). Lineamientis para la seleccion y evaluacion de docentes y estudiantes y el desarrollo docente. Bogotá: Secab - Publicaciones.
Pimienta Prieto, J. H. (2012). Las competencias en la docencia universitaria. México: Pearson.
Quinn, R. E., Faerman, S. R., Thompson, M. P., & McGrath, M. R. (1994). Maestría en la Gestión de Organizaciones: Un modelo operativo de Competencias (Vol. 1). Madrid: Diaz Santos.
Rodríguez Jiménez, Y. J. (2009). La formación de docentes investigadores: lineamientos pedagógicos para su inserción en los currículos. Teoria y praxis investigativa, 4(1), 25-32.
Salas Zapata, W. A. (2002). Formación por competencias en Educación Superior: Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Revista Iberoamericana, 36.
Salazar Botello, C. M., Chiang Vega, M. M., & Muñoz Jara, Y. A. (2016). Competencias docentes en la educacion superior: Un estudio Empirico en la universidad del Bio- Bío. Revista electronica Actividades investigativas en Educación, 16(1), 1-28
.
Segura Bazán, M. (2004). Hacia un perfil del docente Universitario. Ciencias de la Educación, 1(23), 9-28.
Tobon, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. . Talca: Proyecto Mesesup.