Perception of the school feeding program (pae) in the airport municipal school, commune 6 of the municipality of San José de Cúcuta under the food security approach

Percepción del programa de alimentación escolar (pae) en el colegio municipal aeropuerto, comuna 6 del municipio san José de Cúcuta bajo el enfoque de seguridad alimentaria

Main Article Content

Rosa Elvira Palencia-Botello
Paola Andrea Reales-Duarte
Marling Carolina Cordero Diaz
Abstract

The present research had the general objective of analyzing the perception of the School Feeding Program (PAE) in the educational institution Colegio Municipal Aeropuerto located in commune 8 of the San José de Cúcuta municipality, under the Food Safety approach, taking into account that this guarantees the fundamental right that contributes to the development of the population and also to the progress of the State; for which a field research was carried out, under a quantitative approach, using the survey as a technique, and as an instrument for collecting information the structured questionnaire of closed questions, for a non-probabilistic and intentional sample, made up of 25 parents and / or caregivers of the Municipal Airport School, the School Feeding Committee of this institution (7 people), to whom the questionnaire was directed.The results showed that there are no follow-up and monitoring indicators for the PAE execution phase, neither do educational institutions, who simply prepare minutes with the list of students served and the portions or food delivered. For this reason, it was concluded that it is necessary to optimize these steps with the implementation of follow-up indicators, which were formulated by the authors of this research, with the interest that educational institutions carry out timely control of this important benefit.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arias, C. (2013). Metodología de la Investigación. Editorial Océano. Argentina.

Barrera-Osorio, F., Maldonado, D., & Rodríguez, C. (2012). Calidad de la Educación Básica y Media en Colombia: Diagnostico y Propuestas. Universidad del Rosario. Serie Documento de Trabajo. N. 126.

Barrios Yaselli Maritza, (2013). Manual de Trabajos de Grado de Investigación, Maestría y Tesis Doctorales de la UPEL.

Bavaresco, (2013). Proceso metodológico en la investigación (Cómo hacer un diseño de investigación). Ediluz. Maracaibo, Venezuela.

Bonilla Mejía, L. (2011). Doble Jornada Escolar y Calidad de la Educación en Colombia. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional.

FAO: Organización para la alimentación y la agricultura (1996). “Food and Agriculture Organization”. Documento de base de la cumbre mundial de alimentos. [Página web en línea]. Disponible: WWW.nmsu.edu/lacsa/asuncion.

Informe de Gestión, 2016-2019. Rendición de Cuentas sobre la Garantía de los Derechos de la infancia, adolescencia y juventud. (2019). Alcaldía San José de Cúcuta.

Ley Orgánica del Plan de Desarrollo. (1994). Ley 152 de 1994: Plan de desarrollo municipios y departamentos. Colombia.

Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. Gobierno de Colombia, Plan Nacional de Seguridad Alimentaria y Nutricional (PNSAN) 2012-2019 [Internet]. Disponible en: http://www.osancolombia.gov.co/doc/pnsan.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos Técnico-Administrativos del Programa de Alimentación Escolar (PAE). 2004.

Ramón, N. (2018). “Eficacia del programa nacional Qaly Warma y satisfacción de los beneficiarios, en la percepción de los directivos de las Instituciones Educativas de la Provincia de Chincha, año 2016”, Trabajo de Grado Publicado como Maestría en Gestión Pública, de la Universidad Nacional de Educación, en Lima, Perú.

Recuperado de: http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE Consultado: Noviembre 5 de 2020.

República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia: Art. 44 Son derechos fundamentales de los niños. Bogotá: Norma.

Tamayo y Tamayo, (2014), El proceso de investigación científica. México: Editorial Limusa.

OJS System - Metabiblioteca |