A look at the experience of sexuality, bullying, depression and suicidal ideation in students of the INEM José Eusebio Caro school in Cúcuta.

Una mirada a la vivencia de la sexualidad, acoso escolar, depresión e ideación suicida en estudiantes de la Institución Educativa INEM José Eusebio Caro de Cúcuta.

Main Article Content

Jacqueline Laguado-González
Jesús Gerardo Parada-Bonilla
Abstract

Adolescents are a population at high risk of vulnerability due to the abrupt physical and psychological changes inherent to the development of each person. For this reason, many governmental institutions and international organizations have been interested in studying the mental health of adolescents, their experiences of sexuality, school environment and the phenomenon of bullying. This work is the result of a research that sought to examine the suffering of family problems, early experience of sexuality, sexual abuse, depression, desire for aggression and self-harm in adolescents in school. A total of 242 surveys were applied to students of the INEM José Eusebio Caro de Cúcuta and found complex situations of intrafamily abuse with occurrence of depressive episodes and suicidal ideation. In addition, it was found that many children have initiated their sexual activity very early, not knowing much about sex education. We also found worrying figures of injurious and self-injurious behaviors related to bullying, cutting and their relationship with depressive episodes. It was concluded that it is very important to strengthen psychological counseling, sex education and conflict resolution programs.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ararat-Cuberos, E.M. (2017). Análisis del uso de las redes sociales en los estudiantes universitarios de San José de Cúcuta-Colombia. Mundo Fesc, 7(13), 106-114.

Castro-Sandoval, G., Carrasco-Portiño, M., Solar-Bustos, F., Catrien-Carrillo, M., Garcés-González, C., & Marticorena-Guajardo, C. (2019). Impacto de las políticas de educación sexual en la salud sexual y reproductiva adolescente en el sur de Chile, período 2010 – 2017. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 84(1), 28-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-75262019000100028

Civila-Orellana, R. C. (2020). La importancia de la participación en. Investigaciones, ensayos y experiencias, IV(4), 76-86.

Del Rey, R., & Ortega, R. (2008). Bullying en los países pobres: prevalencia y coexistencia con otras formas de violencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 39-50.

Dolores Palacios, M., Conforme-Zambrano, E. G., Villavicencio, F., Arpi, N., Clavijo Castillo, R., & Mora, J. C. (2018). Manifestaciones de control de padres y madres de familia en Cuenca, Ecuador, sobre sus hijos de entre 5 y 12 años. Revista Perspectivas, 3(1), 44–58. https://doi.org/10.22463/25909215.1423. DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1423

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. d. (2010). Metodología de la investigación (Quinta ed.). México D.F. : McGraw-Hill.

Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 125-155.

Institución Educativa INEM José Eusebio Caro de Cúcuta. (2019). INEM José Eusebio Caro. Recuperado el 17 de Febrero de 2021, de Reseña histórica: https://www.inemcucuta.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=41

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (14 de Diciembre de 2020). Todas y todos contra el acoso escolar: por un entorno escolar pacífico y protector. Recuperado el 12 de Marzo de 2021, de https://www.icbf.gov.co/mis-manos-te-ensenan/todas-y-todos-contra-el-acoso-escolar-por-un-entorno-escolar-pacifico-y

Langer, Á., Schmidt, C., Aguilar-Parra, J. M., Cid, C., & Magni, A. (2017). Mindfulness y promoción de la salud mental en adolescentes: efectos de una intervención en el contexto educativo. Revista Médica de Chile, 476-482. doi:10.4067/S0034-98872017000400008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000400008

Melgarejo-Rincón, J. M., & Ruíz-Domínguez, L. C. (2019). Relación entre bullying e ideación suicida en el colegio Patios Centro 2 en la ciudad de Cúcuta. Cúcuta: Universidad Simón Bolívar.

Meza-Contreras, C. C., & Sánchez-Márquez, A. M. (2020). Acoso escolar y su relación con la depresión en adolescentes. Santa Marta: Universidad Cooperativa de Colombia.

Olweus, D. (2012). Cyberbullying: An overrated phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, 9(5), 520-538. DOI: https://doi.org/10.1080/17405629.2012.682358

Organización Mundial de la Salud. (28 de Septiembre de 2020). Salud Mental del Adolescente . Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Pinos-Abad, G. M., Pinos-Vélez, V. P., Palacios-Cordero, M. d., López-Alvarado, S. L., Castillo-Nuñez, J. E., Ortiz-Ochoa, A. W., . . . Enzlin, P. (2017). Conocimientos y actitudes hacia la sexualidad y educación sexual en docentes de colegios públicos. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-22. doi:10.15517/aie.v17i2.28671 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28671

Roa-García, P. (2017). Salud, Cuerpo y Vida: Una Genealogía de la Educación Sexual en la Escuela Colombiana. Praxis & Saber, 8(17), 67-84. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.4714

Rojas, R., de Castro, F., Villalobos, A., Allen-Leigh, B., Romero, M., Braverman-Bronstein, A., & Uribe, P. (2017). Educación sexual integral: cobertura, homogeneidad, integralidad y continuidad en escuelas de México. Salud Pública de México, 59(1), 19-27. doi:10.21149/8411 DOI: https://doi.org/10.21149/8411

Turner, M., Exum, L., Brame, R., & Holt, T. (2013). Bullying victimization and adolescent mental health: General and typological effects across sex. Journal of Criminal Justice, 41(1), 53-59. doi:10.1016/j.jcrimjus.2012.12.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2012.12.005

OJS System - Metabiblioteca |