Quantum physics content in a colombian physics textbook

Quantum Physics Content in a Colombian Physics Textbook Contenido de física cuántica en un libro de texto de física colombiano

Main Article Content

Zulma Muñoz Burbano
Gustavo Adolfo Marmolejo Avenia
Raúl Prada Núñez
Abstract

The purpose of this research is to characterise how one of the most widely used physics textbooks in the southwest of Colombia deals with the rupture between classical physics and quantum physics. In order to achieve the proposed objective, a qualitative methodology with a documentary analysis approach was used. As units of analysis, we considered the spaces where the textbook makes explicit content associated with Modern Physics. Two levels of analysis were considered: the content associated with Quantum Theory and the crisis of Classical Physics in the face of the impossibility of explaining some quantum phenomena. The results indicated that the contents addressed in the textbook do not focus on the crisis of Classical Physics. Therefore, it is necessary for Colombian educators who use the book analysed to prepare and develop their classes to appropriate a Quantum Theory that allows them to overcome this limitation.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alzate, M.V., Lanza, C.L. & Gómez, M.A. (2007), Usos de los libros de texto escolar: actividades, funciones y dispositivos didácticos. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.

Bisquerra, R. (2009), Metodología de la investigación educativa. Madrid, España: Editorial La Muralla.

Cuesta-Beltrán, J. (2018). Estado del arte: tendencias en la enseñanza de la física cuántica entre 1986 y 2016. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (44). 147-166. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num44-8995

Fanaro M. & Otero, M.R. (2011). Enseñanza de la mecánica cuántica en la escuela media: análisis de los aspectos afectivos de los estudiantes. Revista de Investigación, 35(73), 85-117.

Fernández, P. E., González, E. M., & Solbes Matarredona, J. (2005). Evolución de las representaciones docentes en la física cuántica. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 1-5.

González, M.E., Muñoz Burbano, Z. E. & Solbes, J. (2020). La enseñanza de la física cuántica: una comparativa de tres países. Góndola: Enseñanza Aprendizaje de las Ciencias, 15(2), 239-50. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.15619

Hernández-Suárez, C.A., Prada-Núñez, R., & Avendaño-Castro, W.R. (2020). Scientific competencies around the study of physics in secondary school students. A review of knowledge. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1702, No. 1, p. 012023). IOP Publishing. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1702/1/012023

Holton, G. & Brush, S.G. (2007), Physics, the Human Adventure. From Copermicus to Einstein and Beyond. New Brunswick, Canadá: University Press.

Jaimes-Ojeda, L. (2017). Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB). Revista Perspectivas, 2(2), 6–16. https://doi.org/10.22463/25909215.1310 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1310

Kuhn, T. (1962), La estructura de las revoluciones científicas, México DF, México. Fondo de cultura económica.

Marmolejo G-A. & González, M-T. (2015). Control visual en la construcción del área de superficies planas en los textos escolares. Una metodología de análisis. Relime, 18(3), 301-328. DOI: https://doi.org/10.12802/relime.13.1831

Marmolejo, G-A. (2021). Función de control visual en el tratamiento del área de superficies planas. Un estudio comparativo de libros de texto colombianos y españoles, En G-A Marmolejo (Ed). Conversión, Lecturabilidad icónica y función de control visual (111-143). San Juan de Pasto, Nariño: Editorial Universidad de Nariño.

Otano, M. B. (2008). La cuántica en los libros de texto de segundo curso de bachillerato. Campo Abierto. Revista de Educación, 27(2), 49-72.

Pepin, B., Haggarty, L. & Keynes, M. (2001). Mathematics textbooks and their use in English, French and German classrooms: a way to understand teaching and learning culture. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 33(5), 158-175. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02656616

Petrucci, R., Geoffrey, F., Madura, J.D. &, Bissonnette, C. (2011), Química general. Principios y aplicaciones modernas. Madrid, España: Prentice Hall Pearson.

Quílez, J. (2009). Análisis de los errores que presentan los libros de texto universitarios de química general al tratar la energía libre de Gibbs. Enseñanza de las Ciencias, 27(3), 317-30. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3644

Ramírez, S., Fleisner, A., & Viera, L. (2017). Temas de química cuántica: análisis de su presentación en libros de texto de química general. Revista Educación química, 28(3), 147-153. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eq.2017.03.002

Rojas Ruíz, D. & Castaño León, J. O. (2016). Proyecto Saberes Ser Hacer. Física. Santillana. Bogotá.

Sacristán, J., & Pérez-Gómez, A. (2005). El currículum: ¿los contenidos de la enseñanza o un análisis de la práctica. En J. Gimeno Sacristán, y AI Pérez Gómez (Eds.). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata (137-170).

Sinarcas, V. & Solbes, J. (2013). Dificultades en el aprendizaje y la enseñanza de la Física Cuántica en el bachillerato. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, 31(3), 9-25. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/enscien/v31n3.768

Schmidt, W. H., Jorde, D., Cogan, L. S., Barrier, E., Gonzalo, I., Moser, U. & Wolfe, R. G. (1996). Characterizing pedagogical flow. An investigation of Mathematics and Science Teaching in Six Countries. Dordrecht, Netherlands: Kluwers Academic Publishers.

Solbes, J. (2018). El modelo cuántico del átomo. Dificultades de comprensión y propuestas para su enseñanza. Revista Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 96, 26-33.

Solbes, J., Muñoz, Z. & Ramos, G. (2019). Enseñanza de la estructura atómica de la materia en Colombia. Revista Historia De La Educación Colombiana, 22(22), 117-40. DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.192222.54

OJS System - Metabiblioteca |