Pedagogical models and their application to pedagogical strategies for citizenship education

Pedagogical models and their application to pedagogical strategies for citizenship education

Main Article Content

Elfa Luz Mejía Mercado
Zilath Romero González
Abstract

The following article aims to carry out a documentary review of the pedagogical models in order to establish one that adapts to the needs of current education, specifically the citizenship training of individuals. With a qualitative methodology, the article has first a theoretical part that focuses on the different pedagogical models, followed by an argumentative part in which we propose the experimental constructivist model as the basis of strategies for the formation of current citizens. It concludes with the analysis of the model mentioned as the proper way of educating to encourage more the focus of human beings on themselves and their community

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amador, A. (2018, marzo). El modelo pedagógico tradicional. ¿Arquetipo de la educación en el siglo XXI? su influencia en la enseñanza del derecho. Algunas reflexiones sobre el tema [Ponencia]. III Congreso internacional virtual sobre La Educación en el Siglo XXI. https://www.eumed.net/actas/18/educacion/67-el-modelo-pedagogico-tradicional-arquetipo.pdf

Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. McGraw-Hill.

Gómez, M., & Polanía, N. R. (2008). Estilos de enseñanza y modelos pedagógicos: Un estudio con profesores del Programa de Ingeniería Financiera de la Universidad Piloto de Colombia [tesis de maestría, Universidad de La Salle].Repositorio Institucional Unisalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1553&context=maest_docencia

Flórez, R., Castro, J. A., Galvis, D. J., Acuña, L. F., & Zea, L. A. (2017). Ambientes de Aprendizaje y sus Mediaciones. En el Contexto Educativo de Bogotá. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP.

Joyce, B., & Weil, M. (1985). Modelos de enseñanza. Gedisa.

Leiva, C. (2005). Conductismo, cognitivismo y aprendizaje. Tecnología en Marcha, 18(1), 66-74.

Maslow, A. (1975). Motivación y Personalidad. Sagitario.

Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 93–110. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Rivera Porras, D., Carrillo Sierra, S. M., Silva Monsalve, G., & Galvis Velandia, L. N. (2019). Conocimiento y práctica pedagógica de los docentes en escolares con inatención, hiperactividad e impulsividad. Revista Perspectivas, 4(1), 66–76. https://doi.org/10.22463/25909215.1764 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1764

Rivière, A. (1992). La teoría social del aprendizaje. Implicaciones educativas. En C. Coll, J. Palacios, & A. Marchesi (Eds.), Desarrollo psicológico y Educación (II). Alianza.

Saldarriaga, P., Bravo, J., & Loor, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las Ciencias, 2(Extra 3), 127–137.

Tekman. (2021, 08 de noviembre). Modelos pedagógicos: Qué son y cuáles son fundamentales en educación. https://www.tekmaneducation.com/blog/modelos-pedagogicos-en-educacion/

Tünnermann, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades, (48), 21–32.

Vergara, G., & Cuentas, H. (2015). Actual vigencia de los modelos pedagógicos en el contexto educativo. Opción, 31(6), 914–934.

OJS System - Metabiblioteca |