Strategies and experiences of the training process for women creators of productive initiatives
Strategies and experiences of the training process for women creators of produc- tive initiatives. Estrategias y experiencias del proceso de formación de mujeres creadoras de iniciativas productivas
Main Article Content
Within the framework of the research and extension project, financed by the Research and Extension Revolving Fund of the Francisco de Paula Santander University (UFPS), entitled "Appropriation of ICT for the integral development of women in the urban area of the municipality of San José de Cúcuta", the UFPS and the Vive Digital Lab, in alliance with the governmental entities, developed the implementation of an inter-institutional strategy, based on the participatory action research method, with the active collaboration of the entities involved in the strategy, which benefited 492 women creators of productive initiatives to promote and transform their businesses. The conclusion is the need to follow up the digital transformation of the productive initiatives benefited and identify new training opportunities to continue expanding the digital skills of this population of women.
Downloads
Article Details
Abuchar, A., & Cañón, N. P. (2019). El caminar de la mujer hacia el empoderamiento en la tecnología. Revista Avenir, 3(2), 48-55.
Acosta, S. C., & Pedraza, E. M. (2020). La brecha digital de género como factor limitante del desarrollo femenino. Boletín Científico INVESTIGIUM de la Escuela Superior de Tizayuca, 5(10), 22-27. https://doi.org/10.29057/est.v5i10.5281 DOI: https://doi.org/10.29057/est.v5i10.5281
Al-Absy, M. S. M., AlmaamarI, Q., ALkadash, T., & Habtoor, A. (2020). Gender diversity and financial stability: Evidence from malaysian listed firms. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(12), 181-193. DOI: https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no12.181
Anderson, S. (2022). Unbundling female empowerment. Canadian Journal of Economics/Revue canadienne d'économique. https://doi.org/10.1111/caje.12628 DOI: https://doi.org/10.1111/caje.12628
Ayala, D. R., Prieto, J. S., & López, L. J. R. (2021). Rol de la Mujer en la Ingeniería: Caso UMNG. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI. https://doi.org/10.26507/ponencia.1720 DOI: https://doi.org/10.26507/ponencia.1720
Alfonso, V. (2010). La influencia de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones y su repercusión en las estrategias empresariales: La banca online y su aplicación en las cooperativas de crédito (tesis de doctoral, Univeristat de Valéncia). Repositorio Institucional UV. https://www.tdx.cat/handle/10803/52170
Ballon, P. (2018). A structural equation model of female empowerment. The Journal of Development Studies, 54(8), 1303-1320. DOI: https://doi.org/10.1080/00220388.2017.1414189
Basco, A. I., & Garnero, P. (2020). La brecha digital de género en América Latina. En S. Bellorno & O. Oszlak (Eds), Desafíos de la Administración Pública en el Contexto de la Revolución 4.0 (pp. 119-150). Konrad Adenauer Stiftung.
Bohórquez-Aunta, C. A., Pulido-Ochoa, J. A., & Montoya-Rojas, J. (2021). Usabilidad y brecha digital para el empoderamiento de las jóvenes sin escolarización en Colombia ¿Qué significa educar en el mundo de hoy?, 1(1), 190.
Cabero, J., & Ruíz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16–30.
Carrera-Hernández, C., Madrigal-Luna, J., & Lara-García, Y. I. (2020). La formación de profesionales de la educación y el cambio en las comunidades rurales a partir de la IAP. Revista Perspectivas, 5(2), 77-89. https://doi.org/10.22463/25909215.2832 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.2832
Chatterjee, C., & Ramu, S. (2018). Gender and its rising role in modern Indian innovation and entrepreneurship. IIMB Management Review, 30(1), 62-72. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iimb.2017.11.006
Chetty, K., Aneja, U., Mishra, V., Gcora, N., & Josie, J. (2017). Bridging the digital divide: skills for the new age. DOI: https://doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2018-24
Castaño, C. (2009). La segunda brecha digital y las mujeres jóvenes. Quaderns de la Mediterrània= Cuadernos del Mediterráneo, (11), 218-224.
Cruz, A. L., Rodríguez, É. L., González, É. L., & Arévalo Lozano, L. V. (2019). Empoderamiento femenino y económico por medio de la alfabetización digital: conformar territorio a través de la sororidad. Revista de la Universidad de La Salle, (82), 69-90. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss82.5
Del Prete, A., Cervera, M. G., & Martí, M. D. M. C. (2013). Las TIC como herramienta de empoderamiento para el colectivo de mujeres mayores. El caso de la comarca del Montsià (Cataluña). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (43), 37-50. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.03
Del Prete, A. (2013). Una experiencia de formación en tic desde la perspectiva de género. Consensus, 18(1), 71-86. DOI: https://doi.org/10.33539/consensus.2014.v18n1.954
Domínguez, J. (2019). La mujer emergente en la revolución digital. Boletín Informativo del Grupo de Jóvenes Investigadores, 1(3), 44-46.
Eisenhart, M., & Allen, C. D. (2020). Addressing underrepresentation of young women of color in engineering and computing through the lens of sociocultural theory. Cultural Studies of Science Education, 15(3), 793-824. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-020-09976-6
Fals, O. (1985). Conocimiento y poder popular. Siglo XXI.
García, A. S. (2022). Empoderamiento de la mujer rural desde las tecnologías de información y comunicación (tesis de pregrado, Universidad Peruana Cayetano Heredia). Repositorio Institucional UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/11632/Empoderamiento_GarciaZurita_Aldany.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García, V. F., Cruz, E., & Mejía, C. (2022). Factores que impulsan e inhiben el empoderamiento femenino: una revisión de literatura. Revista Reflexiones, 101(1), 121-140. DOI: https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.43649
Gil, A., I Samuel-Lajeunesse, J. F., & González, A. V. (2012). Género y TIC: en torno a la brecha digital de género. Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, 12(3), 3-9.
Giménez, P. (2007). Un estudio de la IV Conferencia Mundial sobre las mujeres. Revista Comunicación y Hombre, (3), 81-94. DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2007.3.90.81-94
Hubert, C., Estrada, F., Campero, L., Heredia-Pi, I. B., Villalobos, A., Suárez-López, L., Ibáñez-Cuevas,M., & Barrientos, T. (2021). Designing digital tools capable of reaching disadvantaged adolescents and improving their sexual health: A mexican experience. Journal of Health Care for the Poor and Underserved, 32(2), 62-84. DOI: https://doi.org/10.1353/hpu.2021.0051
Ismail, A., Tolba, A., Barakat, S., Meshreki, H., & Ghalwash, S. (2017). Global Entrepreneurship Monitor. GEM, Egypt National Report, 2018/2019. The American University in Cairo, for Global Entrepreneurship Monitor. https://gemconsortium.org/file/open?fileId=50893
Kabeer, N. (1999). The conditions and consequences of choice: reflections on the measurement of women's empowerment. United Nations Research Institute for Social Development, 108, 1-58.
Kasperovica, L., & Lace, N. (2021). Factors influencing companies’ positive financial performance in digital age: a meta-analysis. Entrepreneurship and Sustainability Issues, VsI Entrepreneurship and Sustainability Center, 8(4), 291-311. DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.4(17)
Laguado, W. (2016). Plan de Desarrollo para Norte de Santander 2016-2019 “Un Norte Productivo Para Todos. http://www.sednortedesantander.gov.co/sitio/images/documentos/informesdelsector/PDD%20NDS%202016-2019.pdf
Lahera, A. (2019). Digitalización, robotización, trabajo y vida: cartografías, debates y prácticas. Cuadernos de Relaciones Laborales, 37(2), 249-273. https://doi.org/10.5209/crla.66037 DOI: https://doi.org/10.5209/crla.66037
González. K. A., Lizarazo, N. A., Lozano, L. A., & Viuche, Y. A. (2017). Revisión documental acerca del concepto de empoderamiento de la mujer colombiana entre 2005-2015 (tesis de pregrado, Universidad Piloto de Colombia). Repositorio Institucional UPC. http://polux.unipiloto.edu.co:8080/00004023.pdf
Gómez, C. Y., Parada, C. J., & Rolón, D. Y. (2021). Factores que influyen en las jóvenes de la ciudad de Cúcuta en la elección de su programa académico de pregrado en Ciencia, Tecnología, ingeniería, a Artes y Matemáticas (CTIAM). Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2021. https://doi.org/10.26507/ponencia.162
Departamento Nacional de Planeación. (20222). CONPES 4080 de 2022. Política Pública de Equidad de Género para las Mujeres: Hacia el Desarrollo Sostenible del País. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4080.pdf
Ministerio de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (2020, febrero 4). Más de 511.000 mujeres se apropiaron de las TIC en 2019. https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/Noticias/125798:Mas-de-511-000-mujeres-se-apropiaron-de-las-TIC-en-2019
Nwankpa, J. K., Roumani, Y., & Datta, P. (2021). Process innovation in the digital age of business: the role of digital business intensity and knowledge management. Journal of Knowledge Management, 26(5), 1319-1341. https://doi.org/10.1108/JKM-04-2021-0277 DOI: https://doi.org/10.1108/JKM-04-2021-0277
Olsson, A. K., & Bernhard, I. (2020). Keeping up the pace of digitalization in small businesses–Women entrepreneurs' knowledge and use of social media. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 27(2), 378-396. https://doi.org/10.1108/IJEBR-10-2019-0615 DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-10-2019-0615
Oggero, N., Rossi, M. C., & Ughetto, E. (2020). Entrepreneurial spirits in women and men. The role of financial literacy and digital skills. Small Business Economics, 55(2), 313-327. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-019-00299-7
Park, P. (1992). Qué es la investigación-acción participativa: perspectivas teóricas y metodológicas. In Salazar, M. C., La investigación-acción participativa: inicios y desarrollos (pp. 135-174). Editorial Popular.
Pérez, J. A., & Mejía, M. (2018). Análisis del impacto del nivel de transformación digital en la ventaja competitiva de las pymes en Colombia (tesis de maestría, Universidad EAFIT). Repositorio Institucional EAFIT. https://repository.eafit.edu.co/xmlui/handle/10784/12591
Pitre, I. J., & Bolívar, G. M. (2019). Estrategias para el empoderamiento digital: resultados de la vinculación universidad-empresa. Aglala, 10(2), 176-195.
Ramírez, K. & Basto, M. (2022, Junio 8). Brecha digital de género: el acceso de las mujeres a las carreras de Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM) en Colombia 2001-2020. https://www.ccce.org.co/noticias/brecha-digital-de-genero-el-acceso-de-las-mujeres-a-las-carreras-de-ciencia-tecnologia-ingenieria-y-matematicas-stem-en-colombia-2001-2020/
Ratner, B., Burnley, C., Mugisha, S., Madzudzo, E., Oeur, I., Mam, K., Ruttinger, L., Chilufya, L. N., & Adriázola, P. (2017). Facilitating multi-stakeholder dialogue to manage natural resource competition: A synthesis of lessons from Uganda, Zambia, and Cambodia. International Journal of the Commons, 11(2), 733-753. DOI: https://doi.org/10.18352/ijc.748
Rubio, M. J., & Escofet, A. (2013). Estudio sobre los usos de las TIC y las posibilidades de empoderamiento en las mujeres. Revista Iberoamericana de Educación, 62(3) 1-13. DOI: https://doi.org/10.35362/rie623819
Sahut, J. M., Iandoli, L., & Teulon, F. (2021). The age of digital entrepreneurship. Small Business Economics, 56(3), 1159-1169. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-019-00260-8
Slotnisky, D. (2016). Transformación digital: cómo las empresas y los profesionales deben adaptarse a esta revolución. Digital House.
Sousa, M. J., & Rocha, Á. (2019). Strategic knowledge management in the digital age: JBR special issue editorial. Journal of Business Research, 94, 223-226. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.016
Syed, J., & Ali, F. (2019). A relational perspective on gender equality and mainstreaming. Human Resource Development International, 22(1), 4-24. DOI: https://doi.org/10.1080/13678868.2018.1495406
Tejeiro, M., Molina, M. M., & García, J. C. (2021). Emprendimiento digital femenino para el desarrollo social y económico: características y barreras en España. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 138, e75561:1-13. https://doi.org/10.5209/reve.75561 DOI: https://doi.org/10.5209/reve.75561
Walker, M. (2018). Political agency and capabilities formation through participatory action research. Journal of Human Development and Capabilities, 19(1), 53-69. DOI: https://doi.org/10.1080/19452829.2017.1392934
Yuni, J., Urbano, C., & Arce, M. (2003). Discursos sociales sobre el cuerpo, la estética y el envejecimiento. Editorial Brujas.
Zapata, C. B., Arraíza, P. M., Silva, E. F. D., & Soares, E. D. C. (2017). Desafíos de la Inclusión Digital: antecedentes, problemáticas y medición de la Brecha Digital de Género. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 121-151 DOI: https://doi.org/10.26864/PCS.v7.n2.8