Contemporary World Conditions and Pedagogical Change in Environmental Education

Las Condiciones del Mundo Contemporáneo y el Cambio Pedagógico de la Educación Ambiental

Main Article Content

Cielo Violet Daza Gómez
Abstract

The article explains the conditions of the contemporary world and the pedagogical change of environmental education. It assumes the analysis of the globalized ecological and environmental reality, characterized by adverse events caused by the aggressive intervention of nature in pursuit of economic benefit. These are problems derived from the breakdown of the natural balance, environmental deterioration and contamination of the territories. For this reason, it is proposed to humanize the treatment of the ecosystem and pedagogically understand this problem towards the formation of critical consciousness. This determined to carry out a documentary research, whose bibliographical references facilitated structuring explanations about the contemporary environmental situation, environmental education and the pedagogical action of environmental education. It concludes by promoting the study of the community environment, encouraging citizen participation and protagonism in the promotion of environmental values and reflection on the problems that affect the quality of community life from pedagogical research

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aarón González, M.A. (2016). El contexto, elemento de análisis para enseñar. Zona Próxima, N° 25, 34-48. DOI: https://doi.org/10.14482/zp.25.9790

Alvarado Mendoza, N. J. (2019). Gestión curricular desde la visión del docente como constructor de currículo. Revista REDINE, Vol. 11, N° 1, 9 – 22.

Ander-Egg, E. (2004). Globalización. El proceso en el que estamos metidos. Córdova (Argentina): Editorial Brujas.

Araya Palacios, F. R. (2009). Geografía, educación geográfica y desarrollo sustentable. Una integración necesaria. Nadir: Revista Electrónica de Geografía Austral, Nº 1, 31-42.

Caldera Rodríguez, A. (08 de julio de 2008). Para una formación holística del ciudadano. Diario Panorama, 1-3.

Calderón Torres, S. S. y Caicedo, C. P. (2019). Educación Ambiental: Aspectos relevantes de sus antecedentes y conceptos. Revista Ingeniería DOI: https://doi.org/10.25054/22161325.2565

y Región. Volumen 22,14-27.

Castillo, J. (1994). Nuestra crisis ecológica. Discurso técnico, ambiente y posmodernidad. Caracas: Fondo Editorial Tropykos/Centro de

Estudios Postdoctorales, Universidad Central de Venezuela.

Cieza García, J. A. (2006). Educación Comunitaria. Revista de Educación de la Universidad de Salamanca. Nº 339, 765-799. Recuperado de:

http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/ re339_33.pdf

Dobson, A. (1997). Pensamiento político verde. Una nueva ideología para el siglo XXI. Barcelona (España): Ediciones Paidós Ibérica.

García, J. y Pulgar, N. (2010). Globalización: aspectos políticos, económicos y sociales. Revista de Ciencias Sociales. Volumen 16. Nº DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v16i4.25538

, 721 – 726.

Garrido P., F.; González, M. L.; Serrano M., J. L. y Solana R., J. L. (2007). El paradigma ecológico en las ciencias sociales. Barcelona: Icaria Editorial

Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (1985). La investigación didáctica: modelos y perspectivas. Cuadernos de Educación. N º 129. Cooperativa Laboratorio Educativo

Giordan, A. y Souchon, Ch. (1997). La educación Ambiental: Guía Práctica. Segunda Edición. Sevilla (España): Diada Editores S.L.

González Pérez, E. (2018). La educación en el siglo XX. Miradas cruzadas. Revista Historia Caribe. Vol. XIII, N° 33, 15-20

Guedez, V. (2002). La ética gerencial. Caracas: Editorial Planeta Venezolana.

Herrera Ávila, D. L. (2012). Nuevas tecnologías y educación geográfica: el reto actual Zona Próxima, Nº 17, 212-223. DOI: https://doi.org/10.14482/zp.17.620.123

Llancavil Llancavil, D. (2014). Un enfoque didáctico para la enseñanza del espacio geográfico. Revista Electrónica Diálogos Educativos Vol. 14, Nº 28,64-91.

Mariño Rueda, C. F. (2014). Problematizar: acción fundamental para favorecer el aprendizaje activo. Revista Polisemia. No. 17, 40 - 54. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.10.17.2014.40-54

Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, XIV (1), 97- DOI: https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9

Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114419010

Martínez Migueles, M., (2016). El conocimiento y la ciencia en el siglo XXI, Segunda Edición. México: Editorial Trillas.

Maza, D. F. (19 de enero de 2005). El mundo cambia.Diario El Nacional, p. A-8.

Mendoza Vargas, E. Y. Boza Valle, J. A. y Escobar Terán, H. (2019). Educación ambiental y la práctica de valores de los estudiantes DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1837

universitarios. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 25-40. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ Cognosis/article/view/1837/2033

Mires, F. (1996). La revolución que nadie soñó o la otra posmodernidad. Caracas, Editorial Nueva Sociedad.

Moreno, C. (2012). La construcción del conocimiento: un nuevo enfoque de la educación actual. Sophia. Colección de la Filosofía de la Educación. N° 13, 251-267.

Pérez-Esclarín, A. (4 de noviembre de 2009). Por una educación constructora de país. Diario Panorama, 1-4.

Pulido Capurro, V. y Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de Investigaciones DOI: https://doi.org/10.18271/ria.2018.397

Altoandinas. 20 (3), 333-346

Rengifo Rengifo, B. A., Quitiaquez, L. y Mora Córdoba, F. J. (2012). La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. Ponencia en el XII Coloquio Internacional de Geocrítica. Las independencias

y construcción de los Estados nacionales: Poder, Territorialización y Socialización. Bogotá, del 07 al 11 de mayo de 2012

Romero, E. (2002). Claves para entender el desarrollo endógeno en la globalización. Revista Opción. 18, 37, 139-165.

Salas-Canales, H. J. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. Fides Et Ratio. Vol. 21. Recuperado

de: http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v21n21/ v21n21_a13.pdf

Uslar P., A. (29 de junio de 1997). El precio de la civilización. Diario El Universal, pp. 1-5

OJS System - Metabiblioteca |