Educational transformations from alterity

Transformaciones educativas desde la alteridad

Main Article Content

Rodolfo Ballestas Camacho
Jesús Ernesto Urbina Cárdenas
Diana Carolina Velandia Suescun
Abstract

Otherness as a research problem has been frequently addressed from a philosophical perspective by various authors, with Emanuel Levinas being the most significant among them. However, for the purposes of this research, theories of Otherness to be considered are those oriented towards a more practical vision. In this sense, some aspects of pedagogy related to Otherness from a noological foundation include allowing uninterrupted expression of students' opinions and promptly addressing their concerns, fostering communication that promotes cordiality and mutual understanding, as well as nurturing trust and sharing with the students.



In the análisis of this article, derived from an ongoing research within the framework of the doctoral thesis "Educational Transformations from Otherness in Primary Education at Claudia María Prada Ayala School in Times of Contingency", seeks to establish the relevance of the teacher training process in Otherness. This approach offers a way to rediscover educational practice, where both teachers and students enable a recognition of each other, fostering ruptures of alienating paradigms that reproduce colonizing knowledge, in favor of emergent thoughts centered on the liberation of the self in the other and with the other

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Barrera, A. (2015). La humanización como movimiento entre la alteridad y la otredad en el pensamiento político de Paulo Freire. Ciencia política, 10(20), 177-200. Obtenido de https://www.google.86 com/url?sa=t &rct=j&q=&esrc=s&source=web & c d = & c a d = r j a & u a c t = 8 & v e d = 2 a h U K E w i - m v b 1 0 4 j 5 A h U 1 R D A B H a Q x A T A Q F n o E C A o Q A Q & u r l = h t t p s % 3 A % 2 F % 2 F d i a l n e t . u n i r i o j a.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F 5434893.pdf&usg=AOvVaw24kiJ w017uIzz4ShyPbK4m

Bernal, E. (2019). El conectivismo y su aplicación a través de herramientas web 2.0: configuración de una red de aprendizaje para la producción de artículos científicos. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Obtenido de https://repository.udistrital.

edu.co/bitstream/handle/11349/14888/B e r n a l G a r z o n E i l e e n 2 0 1 9 . p d f ; j s e s s i o nid=9A532BF371609115FD88C52?sequence=1

Butierrez, L. (2020). Hacia el horizonte comprensivo de la corporeidad: Una transición entre los enfoques de Husserl y Heidegger. Agora- Papeles de Filosofía, 39(2), 79-106. doi:https://doi.org/10.15304/ag.39.2.5 977 DOI: https://doi.org/10.15304/ag.39.2.5977

Castillo, E., & Caicedo, J. (2016). Niñez y racismo en Colombia. Representaciones de la afrocolombianidad en los textos de la educación inicial. Temas actuales en investigación educativa, 7(13), 1-14.doi:https://www.redalyc. org/journ al/5534/553458105007/html/Centro Nacional de Memoria Histórica. (2020). La masacre de El Salado, esa guerra no era nuestra. Bogotá: Taurus.Obtenido d https://centrodememoriahistorica. gov.co/wpcontent/uploads/2020/ 02/3.-La-masacre-de-ElSalado.p df

Colmenares, Y. (2004). La otredad clausurada: prácticas escolares para la mismidad. Heterotopía (27), 45-59

Díaz, Y., & Leguizamón, D. (2019). Metamorfosis del castigo en la escuela colombiana, según cuatro modelos pedagógicos. Ánfora,26(47), 195-206.doi:https://www.redalycorg/journ al/3578/357863763008/html/ DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v26.n47.2019.639

Disla, J., Aranda, C., & Almánzar, R. (2019). Aporte de la ética levinasiana al cuidado en la terapia contextual. Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14(6), 1-14.doi:https:// www.scielo.cl/pdf/limi te/v14/0718-1361- limite-14-6.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50652019000100206

García, S. (2022). ¿Qué es la otredad y por qué necesitamos entenderla? Obtenido de observatorio.tec.mx: https://observatorio.tec.mx/

edu-ne ws/que-es-la-otredad/#:~:text=La%20 otredad%20es%20el%20resu ltado,otredad%20 van%20de%20l a%20mano.

González, C. (2019). Concepciones de alteridad y las prácticas de reconocimiento del otro en la relación pedagógica. Bogotá, Colombia: Universidad de San Buenaventura

González, F. (2009). Alteridad como factor de desarrollo para la comprensión del estudiante en la etapa infantil. Interamerican Journal of Psychology, 43(3), 594-609

Husserl, E. (1999). The Idea of Phenomenology. Países Bajos. Países Bajos: Springer Netherlands DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-7386-3

Husserl, E., & Strasser, S. (1991). Cartesianische Meditationen und Pariser Vortrage. Países Bajos: Springer Netherlands DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-3029-5

Ibarra, L. (1998). La tolerancia y el buen maestro. Revista mexicana de investigación educativa, 3(6), 243-272

Lévinas, E. (1969). Totality and Infinity: An Essay on Exteriority. Pittsburg: Duquesne University Press.

Lévinas, E. (1993). El tiempo y el otro.Barcelona: Paidós Ibérica

Lévinas, E. (2000). Ética e infinito. Madrid:Machado libros

Lévinas, E. (2005). Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes

Lim, M. (2007). The ethics of alterity and the teaching of otherness. Business Ethic. A European Review, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2007.00497.x

(3), 251–263

López, R. (2017). Estrategias de enseñanza creativa: investigaciones sobre la creatividad en el aula. Bogotá, Colombia: Uniiversidad de La Salle.

Obtenido de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Col ombia/fce-unisalle/201802250935 50/estrategiasen.pdf

Martínez, J., Sierra, M., Pomares, D., & Martínez, M. (2020). Racismo y segregación en colombia: salud, educación y trabajo en la

población afrodescendiente del pacífico. TransPasando Fronteras (6), 93-122.doi:https://doi.org/10.18046/retf.i 16.4102

Mejía, M. (2015). De los desencuentros entre tecnología y educación. Ciencia y Tecnología, 22(3), 5-15

Ortega, P. (2020). Educar después de Covid-19: una mirada desde la pedagogía de la alteridad. Revista Boletín Redipe , 9(6), 24-29 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i6.993

Pinto, L., Cabrera, D., & Escalante, E. (2019). Educar en la alteridad: aportes de la filosofía de Emanuel Lévinas a la educación. Ciencia y

Sociedad, 24(94),8-13.doi:https://cienciauanl. uanl.mx/?p=8663

Quesada, B. (2011). Aproximación al concepto de "alteridad" en Lévinas. Propedéutica de una nueva ética como filosofía primera. Investigaciones Fenomenológicas (3), 92-405.doi:http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:InvFen 2011- Mon3-5250/Documento.pdf

Ruiz, C. (2009). La alteridad. Casa del Tiempo (25), 99-101

Sagner, J. (2018). An Analysis of Alterity in Teachers' Inclusive Pedagogical Practice. International Journal of Inclusive Education, 22(4), 375-390 DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1370735

Sifontes, N. (2018). Formación docente y alteridad: redescubriendo la práctica educativa. CIEG, 32(3), 176-18

Szeftel, M. (2011). VIII Jornadas de Investigación en Filosofía: Visiones sobre la alteridad: la lectura

sartreana de Ser y tiempo. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata

Uribe, J. (2015). Educación, ética y finitud: Una entrevista a Joan-Carles Mèlich. Barcelona, España: Librería La Central de la calle Mallorca

Verano, L. (2012). El lugar del otro: el problema de la alteridad en la filosofía de Merleau-Ponty. Universitas Philosophica, 29(58), 251-275

Yaffe, L. (2011). Conflicto armado en Colombia: análisis de las causas económicas, sociales e institucionales de la oposición violenta. Revista DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i8.1133

CS (8), 187-208

Zhao, G. (2014). Art as Alterity in Education. Educational theory, 64(3), 245-259 DOI: https://doi.org/10.1111/edth.12060

OJS System - Metabiblioteca |