Offline repository as a strategy to improve the teaching-learning process
Repositorio offline como estrategia para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje
Main Article Content
This article presents the results of the research entitled "Design of an offline repository of educational resources to strengthen learning through the ICT-based learning strategy at the Sagrado Corazón De Jesús Educational Institution in the municipality of Tierralta-Córdoba". For this purpose, a mixed correlational methodology was used. The present study included instruments such as the semi-structured interview and the Likert Scale, which yielded information related to the use of the repository and how it generated dynamic classes, as well as aroused motivation to continue using it for the development of academic activities. In conclusion, it was possible to determine the repository as a tool that contributed to the training process of the students, more specifically in the way in which the students appropriated and took advantage of the technological equipment available in the
institution
Downloads
Article Details
Aparicio-Gómez, O. Y. (2019). El uso educativo de las TIC. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 12(1), 211-227. https:// doi.org/10.15332/s16 57-107X.2019.0001.02 DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2019.0001.02
Benito, B., y Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en
Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2 016/260631
Cedeño, L. E. A. (2022). Las TIC y su aporte en el proceso enseñanza y aprendizaje en los estudiantes. Ciencia y Educación, 3(7),
-40. Recuperado a partir de https://www. cienciayeducaci on.com/index.php/journal/article/view/147
Cortés Cortés, M e Iglesias León, M (2014). Generalidades sobre la metodología de la investigación. Universidad Autónoma Del Carmen. http://up-rid2.up.ac.pa:8080/ xmlui/handle/123456789/17 50
Hernández Sampieri, R.et al (2016). Metodología De La Investigación Sexta Edición. Mc Graw Hill Educatión DOI: https://doi.org/10.18041/978-958-8981-45-1
Canto de Gante, Á. G., Sosa González, W. E., Bautista Ortega, J., Escobar Castillo, J., & Santillán Fernández, A. (2020). Escala de
Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social. Revista de la alta tecnología y sociedad, 12(1). Recuperado de: https://www.researchgate. ne t/publication/361533522_Es cala_de_ Likert_Una_alternat iva_para_elaborar_e_
interpr etar_un_instrumento_de_pe rcepcion_ social#:~:text=La% 20escala%20de%20Likert% 20utilizada,y%205)%20Total mente%20en%20 desacuerd o.
Cuello, N. y Solano, I. (2021) Uso de las TIC como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento social. [Trabajo de maestría, Corporación Universidad de la Costa]. Recuperado de https://hdl.handle.net/11323/ 8246
Chávez, A. G., Molina, O. A. M., & Delgado, J. L. C. (2019). El conectivismo y las TIC: Un paradigma que impacta el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Scientific, 4(14), 205-227. https://dialnet.unirioja.es/ser vlet/articulo?codigo=716550 6 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.10.205-227
Dominguez, R. A. (2019). Diseño y Validación de herramientas para la evaluación del uso de las TIC en centros de educación secundaria andaluces. [Tesis de doctorado, Universidad de Malaga]. https://core.ac.uk/download/ pdf/288162472.pdf
Folgueiras, Pilar (2016). La entrevista. http://diposit. ub.edu/dspace/bitstream/2445/99003/1/entrevista%20pf.pdf
Gonzalez, Laura & Ramírez-Montoya, MaríaSoledad & Glasserman, Leonardo & GarcíaPeñalvo, Francisco. (2017). Repositorios como soportes para diseminar experiencias de innovación educativa. Innovación Educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad, 259-272. http://hdl.handle.net/11285/6 28018
Lee, P., Joo, S. H., and Lee, S. (2019). Examining stability of personality profile solutions between Likert-type and multidimensional forced choice measure. Personality and Individual Differences, 142,13-20 DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.01.022
Martínez, V., y Yesaved, M. (2018). Las estrategias de afrontamiento y su influencia en la calidad de vida de las personas en proceso de recuperación del trastorno por consumo de sustancias del centro gran renacer. [Tesis de pregrado, Universidad Tecnológica Indoamérica]. http://repositorio.uti.edu.ec/h andle/123456789/962
Noelia Morales Romo (2017). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. https://dialnet.unirioja. es/ser vlet/articulo?codigo=6049717 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.52401
Netcloud (2022). Red L A N h t t p s : / /netcloudengineering.com/funcionamientoredes-la n/
Ramírez-Ramírez, L.N., Claudio-Martínez, C., Ramírez-Arias, V. (2020). Usabilidad de las TIC en la Enseñanza Secundaria: Investigación-Acción con Docentes y Estudiantes de México. Revista Científica Hallazgos 21, 5(1), 85-101. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/
Sánchez Padilla, M. L., Lazcano Ortiz, M., Arias Rico, J., & Jiménez Sánchez, R. C. (2019). Tecnologías de la Información y la Comunicación
(TIC) para fortalecer el aprendizaje significativo de los estudiantes. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(15), 116-118. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4925 DOI: https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4925
UNESCO (2021). Las TIC en la educación. https://es.unesco.org/theme s/tic-educacion
Vargas Murillo, Gabino. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68-74. Recuperado en 04 de noviembre de 2022, dehttp://www.scielo.org.bo/scie lo.php?script=sci_arttext&pid =S1652-67762017000100011&lng=es&tlng=es.