Environmental education in Colombia: theoretical and pedagogical reflections for an understanding of environmental reality
Educación ambiental en Colombia: reflexiones teóricas y pedagógicas para una comprensión de la realidad ambiental
Main Article Content
The current document analyzes from theoretical and pedagogical postures, the relevance of the ecological dimension for the construction of environmental awareness of students and their communities, achieving evidence after a sweep of background, that environmental education in Colombia is considered as a space that allows students to understand their interdependent relationship with their ecological environment, therefore this paper aims to reflect on the importance of the ecological dimension in the formal education of students in Colombia for their development as eco-citizens, For this purpose, it is based on a qualitative approach and a hermeneutic method, thus examining theoretical and pedagogical perspectives on the subjectivities of the reality of the Colombian State in matters related to environmental education, establishing that educational institutions have the moral obligation to provide society with an integral education, with quality, innovative and transversal in its academic content, guaranteeing the teaching progress of students, through instruments and techniques that develop their research skills, this leads us to conclude that it is necessary for educational institutions to develop pedagogies that allow students to have a critical approach to nature for the construction of their own knowledge, addressing the complexity of their realities and developing appropriate means of resolution to their environmental problems, where the teacher becomes a guide on the path of teaching and not as the subject possessing the
truth.
Downloads
Article Details
Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la educación ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, revista electrónica de pedagogía. N°. 6.
Anilema, J. 2018). La educación ambiental en el desarrollo de la conciencia ecológica en niños y niñas de 5 a 6 años en la Unidad Educativa
Mitad del Mundo. Facultad de filosofía, letras y ciencias de la educación, Universidad central delecuador. Quito: Ecuador
Avendaño, W. (2012). La educación ambiental (EA) como herramienta de la responsabilidad social (RS). Revista Luna Azul, Núm. 35, pp. 94-115. Universidad de Caldas, Colombia
Berryman, T. (2002). Éco-ontogenèse et education: les relations à environment dans le development human et leur prise en compte en éducation relative à l’environnement durant la petite enfance, l’enfance et l’adolescence. Mémoire de maîtrise, Faculté d’éducation, Montréal:Université du Québec à Montréal
Borg, N., Gericke, H. Höglund, O., & Bergman, E. (2014). Subject and experience bound differences in teachers’ conceptual understanding
of sustainable development. EnvironmentalEducation Research, Vol. 20, N°. 4, pp. 526-551.doi: 10.1080/13504622.2013.833584 DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2013.833584
Bustamante, N., Cruz, M. & Vergara, C. (2017). Proyectos ambientales escolares y la cultura ambiental en la comunidad estudiantil de las
instituciones educativas de Sincelejo, Colombia. Revista logos ciencia & tecnología. Vol. 9, No.1, pp. 215-229. ISSN 2145–549X | ISSN 2422-
Cárdenas, R. (2017). Rescatar la educación ambiental para construir ecociudadanías: Escenarios del contexto costarricense en la educación pública en secundaria. Polisemia, Vol. 13, N°. 24, pp. 73-86. https://doi.org/10.26620/uniminuto. polisemia.13.24 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.13.24.2017.73-86
Clover, D., Follen, S. & Hall, B. (2000); The Nature of Transformation. Environmental Adult Education (La transformación de la naturaleza. Educación del medio ambiente en adultos). Toronto: Ontario Institute for Studies in Education
Dehan, B. & Oberlinkels, J. (1984). École et milieu de vie – Partenaires éducatifs – Une pédagogie de projets interdisciplinaires. Cladesh (France): Centre interdisciplinaire de recherche et d’applications pour le développement d’uneéducation en ilieu de vie (CIRADEM)
Evans, N., Stevenson, R. B., Lasen, M., Ferreira, J.- A. & Davis, J. (2017). Approaches to embedding sustainability in teacher education: A synthesis of the literature. Teaching and Teacher Education, N°. 63, pp. 405-417. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.01.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.01.013
Firth, R., & Winter, C. (2007). Constructing education for sustainable development: the secondary school geography curriculum and DOI: https://doi.org/10.1080/13504620701659079
initial teacher training. Environmental Education Research, Vol. 13, N°. 5, pp. 599-619
Freire, P. (1987). Pedagogía del oprimido (36a. ed.). México: siglo XXI
Freire, P. (1990): La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Barcelona, Ediciones Paidos
Gallo, S. (1999). Conocimiento y transversalidad. Universidad Metodista de Piracicaba. Recuperado de: https://www.bu.edu/wcp/Papers/ DOI: https://doi.org/10.5840/wcp20-paideia199845869
TKno/TKnoGall.htm
Gamboa, M., García, Y., Macilla, C., Díaz, J., Arce, E., Ruiz, N., Morales, O., Ramos, V., Herrera, D., Arias, L., & Linares, A. (2020). Evolución de
la educación ambiental hacia la educación para la sostenibilidad. Libros Universidad Nacional Abierta y a distancia, pp. 38 - 51
Goffin, L. & Boniver, M. (1985); Pédagogie et recherche – Éducation environnementale à l’école: objectifs et méthodologie – Application au thème de l’eau. Direction générale de l’organisation desétudes. Ministère de l’Éducation nationale
González-Gaudiano, E. (1999). Environmental Education and Sustainable Consumption: The Case of Mexico. The Canadian Journal of
Environmental Education, Num. 4, pp.176-187
Gough, A. (1999). Recognising women in environmental education pedagogy and research: toward an ecofeminist poststructuralist DOI: https://doi.org/10.1080/1350462990050202
perspective,” Environmental Education Research, Num. 5, Vol. 2, pp. 143-161.
Jiménez, A. (2004). El estado del arte en la investigación en las ciencias sociales. En Jiménez,A. & Torres, A. (comp.). La práctica investigativa
en ciencias sociales. DCS, Departamento de Ciencias Sociales. UPN, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. ISBN: 958-8226-
-X
Hungerford, H., Litherland, R., Peyton, R., Ramzey, J., Tomara, A., & Volk, T. (1992). Investigating and evaluating environmental issues and actions: skill development modules. Champlain: Stipes Publishing Company
Ivic, I. (1994). LEV SEMIONOVICH VYGOTSKY. Revista trimestral de educación comparada (París, UNESCO: Oficina Internacional de Educación), XXIV (3-4)
Keiny, S. & Shashack, M. (1987); Educational model for environmental cognition development (Modelo educativo para el desarrollo de la
cognición ambiental). En: International Journal of Science Education, Num. 9, Vol. 4. p.p. 449-458
Knapp, D. (2000). The Thessaloniki Declaration: A wake-up call for environmental education? The Journal of Environmental Education, vol. 31, N°. 3, pp. 32-39 DOI: https://doi.org/10.1080/00958960009598643
Márquez-Domínguez, Y., González-Herrera, A. & García-Mesa, M. E. (2018). La educación ambiental en la formación en valores. European
Journal of Education Studies, Vol. 3, N°. 12, https://doi.org/10.5281/zenodo.1136228
Merino-Alberca, W. V., Loaiza-Carrión, E. R. & Vilela-Mora, D. E. (2017). La problemática de la educación ambiental en el Ecuador y la necesidad
de un nuevo perfil docente para enfrentarla. Revista de la Facultad de Cultura Física, Vol. 14, N°. 44, pp. 83-94
Paakkari, L. & George, S. (2018). Ethical underpinnings for the development of health literacy in schools: ethical premises (‘why’),
orientations (‘what’) and tone (‘how’). BMC Public Health, Vol. 18, N°. 1, pp. 326-335. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5224-0 DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-018-5224-0
Pardo, Thierry (2002). Héritages buissonniers. Éléments d’ethnopédagogie pour l’éducation relative à l’environnement. La Caunette: Babio,
pp. 33-53
Quintana-Arias, R. F. (2017). La educación ambiental y su importancia en la relación sustentable: Hombre - Naturaleza - Territorio. Revista DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.15.2.3036
Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez yJuventud, Vol. 15, N°. 2, pp. 927-949. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520929042016
Rengifo, A. (2007). Alternativas metodológicas para el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias, Casetta impresores, San Juan de Pasto
Rodríguez, D. & López, A. (2006). ¿Cómo se articulan las concepciones epistemológicas y de aprendizaje con la práctica docente en el aula?
Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol. 11, N°. 3, pp. 1307-1335
Robottom, I & Hart, P. (1993) Research in Environmental Education: engaging the debate. Geelong: Deakin University Press
Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa, Especialización de teorías, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá, Icfes
Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: Icfes
Santander, P. (2011). Por qué y cómo hacer análisis del discurso. Revista Cinta de Moebio, 41, 207- 224 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000200006
Sauve, L. (2005); Una cartografía de corrientes en Educación Ambiental. Cátedra de investigación de Canadá en educación ambiental. Montreal: Université du Québec
Sauve, L. (2013). Saberes por construir y competencias por desarrollar en la dinámica de los debates socio-ecológicos. Revista Integra
Educativa, Vol. 6, N°. 3, pp. 65-87
Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. Revista Eletrônica do Mestrado em
Educação Ambiental, Edición especial, pp. 261- 278. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306 DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306
Sauvé, L. & Asselin, H. (2017). En réponseà l’instrumentalisation de l’école commeantichambre du «marché du travail»:L’éducation à l’écocitoyenneté. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, Vol. 29 N°. 1, pp. 217-244. https://doi.org/10.14201/teoredu291217244 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu291217244
Torres, M. (1996). La dimensión ambiental: un reto para la educación de la nueva sociedad. Ministerio de Educación Nacional. ISBN: 958-
-13-7
Torres. M. (2002). Reflexión y acción: el diálogo fundamental para la educación ambiental. Ministerio de Educación Nacional - Ministerio del Medio Ambiente. Bogotá: Colombia. ISBN: 958-691-155-1
Torres, M. (2005) La Educación ambiental en Colombia: “Un Contexto de transformación social y un proceso de participación en
construcción, a la luz del fortalecimiento de la reflexión – acción”. Disponible en: http:// aplicaciones2.colombiaaprende.edu.co/red_ privada/sites/default/files/LA_EDUCACION_ AMBIENTAL_EN_COLOMBIA.pdf
Traina, F. & Darley-Hill S. (1995) Perspectives in Bioregional Education. Troy: North American Association in Environmental Education
Unesco. (1980). La educación ambiental Las grandes orientaciones de la Conferencia de Tbilisi. Place de Fontenoy, París: Imprimerie des Presses
Vizhco, L. (2011). Conceptos Paradigma, Enfoque, Modelo, Tendencia y Corriente (Web log post). Recuperado de http://luisfelipevizhcos.blogspot. com/2011/08/De http://luisfelipevizhcos. blogspot.com/2011/08/